Ersätta RIFA PME kondensatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nimrod_pro
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Ersätta RIFA PME kondensatorer

Inlägg av Nimrod_pro »

Har fått till mig en Esab Aristotig LTL 315 som är i behov av nya kondensatorer.

Maskinen är utrustad med kondensatorer i Rifas PME serie som är kända att självförstöra sig när de blir äldre.

Maskinen kom i min ägo efter att ett par kondensatorer över likriktarbryggorna brunnit upp efter att förra ägare skulle sätta igång den igen efter att stått stilla ca 2 år. Vad jag läst så spricker epoxihöljet och det kommer in fukt som pajjar dem när man sätter på maskinen efter en längre tids förvaring.


På kretskortet kan jag se att det finns en x2 klassad kondensator med ett inbyggt motstånd, kallas detta ett rf-filter när man ska leta ersättare eller vad ska man söka efter? Kan man lita på denna modell eller ska jag satsa på att byta även denna?

Annars bör det ju gå att uppgradera resterande kondensatorer som har sprickor med plastfilmkondensatorer bara de uppfyller samma spec. som de gamla som är specade till 250VAC och 125VDC respektive 1000VAC och 500VDC, hittar ingen märkning på dem att de skulle vara x eller y klassade?

Om man kollar på Elfa har de en speciell sektion med avstörningskondensatorer är det i denna jag ska gräva ned mig i eller duger vanliga i denna applikation, vad jag har forskat fram hittils så har kondensatorerna en tolerans på 20%
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Ersätta RIFA PME kondensatorer

Inlägg av breflabb »

Rifa kondningar går att ersätta med poliester bara spänningen och värdet är någorlunda rätt.
Dom som är märkta med X2 måste ersättas med X2
Special kondningar med inbyggda motstånd(avstörning) gäller samma sak.
Skriv svar