Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?
Postat: 27 oktober 2020, 04:06:33
Många routrars radio-del är relativt likvärdiga vad gäller möjlighet att hantera svaga signaler så för påtaglig förbättring av svag signal måste man välja med omsorg vad som matas till routern, kabel och antenn-typ.
Köpa rätt antenn för bredbands 3G /4G kräver att man har grundläggande kunnande vad man behöver. Lite som att det är bra att veta önskad däcktyp och däckdimensionen när man köper däck till cykeln, att välja tumstorlek på däck eller antenners frekvensområde på chans blir sällan bra.
Det finns antenner som lovar att de fixar alla frekvenser men de gör det ofta riktigt dåligt. Man måste ta reda på vilken frekvens som behöver förbättras. Det är inget konstigt eller särskilt svårt fast man kan få leta information på flera ställen.
Man kan ofta se i sin routers interface och där utläsa vilken kanal/frekvens som den arbetar på när den tar emot signal från lämpligaste basstationen.
Lämpligaste basstationen ska ha förutsättningar för bra mottagning men ofta minst lika viktigt är att basstationen ska ha tillräckligt med ledig kapacitet för att kunna ge anständig datahastighet.
Signal-nivå kan man ofta utläsa i routern och om basstationens kapacitet finns kan man enklast testa med en mobiltelefon nära masten, om telefonen har samma operatör, eller får man släpa med sej routern och dator nära masten så att man kan utesluta dålig insignal som begränsande faktor på bandbredden.
Att ta reda på grundläggande förutsättningar och vad som brister är inte svårt men ofta bryr man sej inte om det bara ger elementär funktion. Man chansar, det gör de flesta, kollar inga kartor i vilket väderstreck man behöver fri sikt för hög bandbredd, kollar inte vilken information routern ger osv. Default inställningart fungerar ofta tillräckligt bra för att läsa email och allmänsurfa utan krav på snabb reaktion men vill man ha mer fart och stabilitet får man lägga ner lite mer ansträngning för bra resultat och påtaglig förbättring är ofta detsamma som en yttre högt placerad antenn.
Är basstationen vassare än 3G så behövs dessutom två antenner för bästa signal vid svag signal, resp för hög databandbredd. Dessa bägge antenner kan vara hopbyggda och ger en signalskillnad genom olika polarisering eller skilda åt någon meter för sk. platsdiversitet.
Basstationen kan ses som en ljus-fyr där egna antennen ska samla in så mycket som möjligt av detta ljuset. Likt en kikare kan en antenn med riktverkan samla in mer ljus än en antenn som samlar från alla håll eller som är placerad skymd inne i huset.
Samma om fyren är skymd av lokala terrängen, det fungerar då inte med riktantenn, för det finns ingen koncentrerad ljuskälla att rikta mot. Man får ströljus och lite reflexer kanske. En svag signalen ger inte stabil mottagning, än mindre någon hög data-bandbredd.
Samma som med FM-radio, kräver vettig signal för stereo och än mer för någorlunda brusfri mottagning och givetvis en antenn som är väl anpassad för frekvensen, om det inte finns signal i överflöd från närliggande basstation.
Vill man ha förutsättningar för att antennen ska kunna ge riktverkan måste antennen placeras så högt att den når över lokala hinder.
En rundstrålande monopol, placerad på plåttak, är sällan optimalt men kan ge en hel del förbättring av signal-styrkan genom att den kan ges mindre störd placering än routerns inbyggda antenner inomhus bland massa prylar som ger reflexer eller absorberar signal.
Vid LTE ger alltid två antenner bättre signal än en antenn även när signal-nivån är svag.
För de riktigt höga bandbredderna behövs bra signal-nivåer på flera frekvensband, antingen genom att man bor nära och med fri sikt mot basstationen eller kompenserar med antenner som är anpassade för de frekvenser aktuell operatör använder på platsen. Detta då man för hög data-takt för LTE/4G/5G använder sej av flera samtidiga sändare på olika frekvenser från basstationen. Router, täckningskartor eller operatörens support kan ge besked vilka frekvenser som gäller på en lokal plats.
Till det mer tråkiga, Kjell/Claes/hemelektronik-kedjor, de säljer ofta rena lurendrejeri-produkter vad gäller antenner. Antenner utan datablad som med prestanda som annars kunnat beläggas genom redovisade mätningar att antennen är effektiv vid de frekvenser som står på reklambladet. Allt man nu får är reklam-ord på att antennen är lysande bra som klarar alla frekvenser. Vackra ord. Antennerna är typiskt märkeslösa eller märkta med general-agentens namn, en agent som inte vet något om antenner, men köpte något i Kina som såg säljbart ut.
Dessa antenner säljs inte sällan med lång billig koxialkabel där kabelförlusterna äter upp eventuella antenn-prestanda så att resultatet inte blir mycket bättre än routern inbyggda antenner när routern är placerad närmast väggen bakom kablar och datorer som gör sitt till att hejda att signaler kan nå routern.
Antenner med utförliga datablad, inte bara ren fantasi-reklam, kostar ofta lite mera. De antenner som fungerar bäst är ofta specifika för den frekvensen man behöver, i synnerhet om det är främst att alls få en användbar signal.
Min standard-rekommendation är att en bra Yagi-antenn med gain uppåt 15 dBi ger mest signal för pengarna när signalen är svag. Det är inte värstra valet, det finns bättre antenner, såsom stora paraboler men innan man ger sej på sådana antenner bör man mäta upp hur mycket gain som behövs och undersöka övriga förutsättningarna, för att inte bara spendera pengar på antenner som inte ger tänkt resultat
Och står det et stort berg i riktning mot basstationen så fungerar en stor parabol finns inget att rikta mot och resultatet är kanske sämre än en magnet-antenn på fönsterbrädan som åtminstone plockar upp lite strö-reflexer från "fel" riktningar.
Precis som man få göra med TV på besvärliga ställen, står ett högt berg i vägen är berget en utmärkt plats att placera rikt-antenn och router på.
Vill man bara ha lite stabilare och mer störningsfri mottagning än med inomhus-antenn men inte så krävande att montera på är mimo panel-antenn ett bekvämt alternativ. Den innehåller två kompakta antenner i samma utrymme.
Mimo står för Multipel Input, Multipel Output, så en sådan antenn har fler än en anslutning liksom routern då har fler än en anslutning för sådana antenner.
Ger enkel montering men lite sämre riktverkan. Ett exempel på sådan, märkesantenn: https://www.komplett.se/product/863597/ ... anelantenn
Kolla om frekvens stämmer och kolla om dess gain för aktuell frekvens har förutsättningar att ge dej önskad signal-nivå in i routern.
Just detta med gain, eller på svenska riktningsvinst, mäts i dBi eller dBd. Anges gainet i dB vet man att den som skrivit det inte har någon koll. Lite som att ange bilens topphastighet i km. dB är inte en enhet som en som är kompetent nog att mäta på en antenn skulle använda för att ange antennens riktningsvinst/gain. dB utan tillägg är enhetslöst och refererar inte till något absolut, såsom dBi gör.
Riktningsvinsten är en starkt frekvensberoende siffra även för bredbandiga antenner men inte sällan anges högsta värdet som mätts på någon frekvend för antennen på reklambladet som om det gällde alla frekvenserna. Om det inte bara är antagna hittepå-värden där den som skrev påhittet inte hade en aning vad MHz och sådant är och vad det har med antenner att göra.
Dessvärre, de som ofta har sämst mottagning och mest behov av riktvinst är de som bor på landsbygden där bredbandstäckningen oftast sker på frekvenser 900MHz och lägre, medan bredbandiga antenners riktningvinst ofta är högt bara vid betydligt högre frekvenser och kanske uppenbart otillräckligt vid 900 MHz.
Vill man räkna över totala behövda insignalen till routern så lägg till marginal för förluster i kabel och ytterligare några dB förlust för att det regnar/snöar eller är tätt bladverk på närbelägna träden på sommaren.
Behöver man inte det gain en eller två (Mimo) Yagi-antenner kan ge är ett alternativ med logperiodiska antenner som ofta ser ut som en Yagi-antenn, en bom med massa spröt på men som i utbyte mot sämre gain täcker ett större frekvensområde.
Det är ett bra alternativ om man vill nå de högre datahastigheterna vid LTE/4G/5G genom multipla samtidiga nedladdningskanaler. Exempel på sådan antenn: https://www.webhallen.com/se/product/15 ... 0-2900-MHz
Det behövs två sådana antenner, för två olika polarisationer eller platser.
För LTE så är två antenner inte bara en fördel för de höga bandbredderna utan det hjälper med två antenner även vid riktigt svag signal genom att det förbättrar signal/brus-förhållandet (berr) några dB.
Billigaste antenn-förbättringen är att placera routern i fönstret i rätt riktning, men än bättre fungerar det i plastlåda på tak-masten då man även slipper förluster pga långa koaxialkablar och istället låta signalen gå över WiFi/nätverkskabel eller en måttligt lång USB-kabel. Man får givetvis ingen planlagd riktverkan, men att få upp routern några meter utomhus och bort från lokal störkällor kan bara det ge 10 dB i routerns mätning av signalkvalitet, dvs en 10 ggr bättre signal-kvalitet.
Bättre signal ger stabilare internet till högre hastighet alternativt att man i routern får fler alternativa basstationer att välja på, då en anledning till långsamt internet kan vara att en basstation är fullbelagd med andra användare som maxar nedladdnings-kapaciteten. Ett sätt att kontrollera detta brukar vara att man provar om det är bättre data-bandbredd kl 4 på morgonen jämfört med klocka 7 på kvällen då belastningen ofta är som störst.
För de flesta fungerar det tillfredsställande att bara koppla in routern och nöja sej med inbyggda antennerna. Duger för att surfa lite. Men det är som med mobiltelefon, vissa platser kräver lite extra åtgärder för att fungera, och mycket åtgärder för att fungera mer än nöjaktigt.
Antenner och dyra antennkablar som kostar mer än routern, och där det är upp till en själv att kolla frekvenser och signalnivåer, ska det behövas?
Nej det behövs inte, anlita någon som kan och har lämpliga mätverktyg eller kolla vilken utrustning som fungerar bra för grannarna, vilken operatör de har osv.
Skulle slutsatsen vara att routern behöver ett ordentligt lyft vad gäller insignal, är det oftast billigare i längden att välja en riktig antenn anpassad efter faktiska behovet än att blindköpa 10 billigare data och märkes-lösa antenner med aldrig så tjusiga reklamblad, varje nytt inköp av billig antenn med nytt hopp om att denna antenn ska infria den lovande reklamen om supersignal för alla frekvenser och lite till.
Ett alternativ är att bygga 5-minuters antenn själv med klädhängare och Pringles-burk som byggmaterial. Finns gott om sådan beskrivningar på nätet. Pringles-burkar som någon slags riktantenn har säkert byggts många tusentals med tanke på alla byggbeskrivningar som finns på nätet. Ingen enda av alla dessa antenner har någonsin blivit någon vidare antenn. Det är lätt kollat att man oftast får bättre signal om man tar bort pringles-burken och bara håller antennen i luften.
Antenner, det är lite som med hemstereon, bästa utbytet av ljudet fås med högtalare som kostar mer än resten av anläggningen. Många reagerar på sådant med att högtalare och antenn, det förmodas ingå gratis i paket-köpet utan att tillskrivas något nämnvärt värde fast det är tvärs om. Kassa högtalare och ljudet är kass oavsett hur fin förstärkaren påstås varar hur kraftfull som helst. Dålig antenn-signal till TVn eller routern kan inte kompenseras med dyrare TV eller router då de flesta har likvärdigt bra radio-mottagare och utan bra signal är praktiska värdet av TV eller router lågt.
Det finns mycket att tänka på vad gäller välja en routers vars funktioner uppfyller ens behov i händelse av att behovet finns att ställa in saker bättre än de förvalda alternativen.
En begränsade omständighet är att inte alla routrar har uttag för yttre antenn, så då slipper man ta reda på vilka yttre antenner som skulle kunna göra ett bra jobb.
Undvik routrar med mindre användarvänligt interface och med få inställningar och obefintlig information om radio-funktioner för att optimera vid t.ex. dålig signal eller möjlighet att välja bort en basstation till förmån för en med kanske sämre signal med med mer ledig kapacitet.
Det kan finnas routrar som inte supportrar en operatörs alla frekvensband och då kanske blir blind för en närbelägen lämplig basstation. Kan bero på att routern egentligen är avsedd för anann operatör eller att routern inte är anpassad för de senast tillkomna frekvensbanden.
Kolla med operatör vilka frekvenser som gäller lokalt och jämför med routerns interface och datablad.
Det kan verka jobbigt att det finns så få raka svar på vad som är bästa antennen eller bästa routern för det egna lokala behovet, då det inte finns något allmängiltigt svar. Det är som med bil. Ibland är Formel 1 racerbil bäst anpassat för transporten men kommer det till terrängkörning så kanske ett annat fordon skulle gjort jobbet bättre.
Antennreklamen är mest oseriös desinformation riktad till köpare som förmodas ändå inte begripa vad de behöver och inte heller har verktyg att kunna inse att reklamen inte på långa vägar kommer i närheten av verkligheten.
Inköpare/säljare i distributions-ledet är även de nästan alltid lika okunniga i vad de säljer och tror själva att reklamen innehåller någon slags konsumentupplysning.
Kjell är ett exempel, alla deras antenner ha ett angivet gain, ingen av dessa antenner kan visa någon kurva på när det gainet inträffar. Alla utom en antenn är av sådan kvalitet att inte någon tillverkare vill ha sitt namn på antennen.
Undantaget är Televes 4G-nova men fabrikanten har inget datablad som kan visa vid vilken frekvens det förväntade gainet på 7dBi ska inträffa, det finns inga kurvor på VSWR/frekvewnsgång, det finns ingen information om vilket märke och typ av antennkabel som antennen är försedd med, eller om kabelns 5 meters förluster är inräknade i de ej redovisade mätprestandan.
Detta är ändå den bäst redovisade antennen i Kjells sortiment och det är antenner som man ofta behöver två av för 1000 kr/st ochg man skulle kunna tro att kunder tvekar lägga 2000kr på något som i princip saknar all information om funktion.
Angiven frekvensgång innebär inget alls så länge man inte anger inom vilket intervall, typ över ett visst gain eller under en viss VSWR. Man kan lika gärna ta med kortvågsbanden också reklam-datan när man inte anger hur man mätt.
Det är nog inte för stort chansning att tro att ingen, inte ens tillverkaren, har mätt något alls på antennen eller i vart fall gav mätningen inte kurvor som man ville ha med i reklamen. Och det vill någon betala 2 ggr 1000kr för? Nej tack.
Så här kan ett datablad se ut där man kan utläsa uppmätta frekvensegenskaper: https://poynting.tech/wp-content/upload ... 092-V1.pdf
Det är sådana egenskaper som kan lätt verifieras för den som kan mäta antenner varför man sällan kan ljuga mer än att interpolera åt rätt håll och kanske glömma nämna att antenn-data är uppmätta med 10 cm antennkabel av högsta proffskvalitet vilket kanske inte är vad som ingår när kabel medföljer.
Köpa rätt antenn för bredbands 3G /4G kräver att man har grundläggande kunnande vad man behöver. Lite som att det är bra att veta önskad däcktyp och däckdimensionen när man köper däck till cykeln, att välja tumstorlek på däck eller antenners frekvensområde på chans blir sällan bra.
Det finns antenner som lovar att de fixar alla frekvenser men de gör det ofta riktigt dåligt. Man måste ta reda på vilken frekvens som behöver förbättras. Det är inget konstigt eller särskilt svårt fast man kan få leta information på flera ställen.
Man kan ofta se i sin routers interface och där utläsa vilken kanal/frekvens som den arbetar på när den tar emot signal från lämpligaste basstationen.
Lämpligaste basstationen ska ha förutsättningar för bra mottagning men ofta minst lika viktigt är att basstationen ska ha tillräckligt med ledig kapacitet för att kunna ge anständig datahastighet.
Signal-nivå kan man ofta utläsa i routern och om basstationens kapacitet finns kan man enklast testa med en mobiltelefon nära masten, om telefonen har samma operatör, eller får man släpa med sej routern och dator nära masten så att man kan utesluta dålig insignal som begränsande faktor på bandbredden.
Att ta reda på grundläggande förutsättningar och vad som brister är inte svårt men ofta bryr man sej inte om det bara ger elementär funktion. Man chansar, det gör de flesta, kollar inga kartor i vilket väderstreck man behöver fri sikt för hög bandbredd, kollar inte vilken information routern ger osv. Default inställningart fungerar ofta tillräckligt bra för att läsa email och allmänsurfa utan krav på snabb reaktion men vill man ha mer fart och stabilitet får man lägga ner lite mer ansträngning för bra resultat och påtaglig förbättring är ofta detsamma som en yttre högt placerad antenn.
Är basstationen vassare än 3G så behövs dessutom två antenner för bästa signal vid svag signal, resp för hög databandbredd. Dessa bägge antenner kan vara hopbyggda och ger en signalskillnad genom olika polarisering eller skilda åt någon meter för sk. platsdiversitet.
Basstationen kan ses som en ljus-fyr där egna antennen ska samla in så mycket som möjligt av detta ljuset. Likt en kikare kan en antenn med riktverkan samla in mer ljus än en antenn som samlar från alla håll eller som är placerad skymd inne i huset.
Samma om fyren är skymd av lokala terrängen, det fungerar då inte med riktantenn, för det finns ingen koncentrerad ljuskälla att rikta mot. Man får ströljus och lite reflexer kanske. En svag signalen ger inte stabil mottagning, än mindre någon hög data-bandbredd.
Samma som med FM-radio, kräver vettig signal för stereo och än mer för någorlunda brusfri mottagning och givetvis en antenn som är väl anpassad för frekvensen, om det inte finns signal i överflöd från närliggande basstation.
Vill man ha förutsättningar för att antennen ska kunna ge riktverkan måste antennen placeras så högt att den når över lokala hinder.
En rundstrålande monopol, placerad på plåttak, är sällan optimalt men kan ge en hel del förbättring av signal-styrkan genom att den kan ges mindre störd placering än routerns inbyggda antenner inomhus bland massa prylar som ger reflexer eller absorberar signal.
Vid LTE ger alltid två antenner bättre signal än en antenn även när signal-nivån är svag.
För de riktigt höga bandbredderna behövs bra signal-nivåer på flera frekvensband, antingen genom att man bor nära och med fri sikt mot basstationen eller kompenserar med antenner som är anpassade för de frekvenser aktuell operatör använder på platsen. Detta då man för hög data-takt för LTE/4G/5G använder sej av flera samtidiga sändare på olika frekvenser från basstationen. Router, täckningskartor eller operatörens support kan ge besked vilka frekvenser som gäller på en lokal plats.
Till det mer tråkiga, Kjell/Claes/hemelektronik-kedjor, de säljer ofta rena lurendrejeri-produkter vad gäller antenner. Antenner utan datablad som med prestanda som annars kunnat beläggas genom redovisade mätningar att antennen är effektiv vid de frekvenser som står på reklambladet. Allt man nu får är reklam-ord på att antennen är lysande bra som klarar alla frekvenser. Vackra ord. Antennerna är typiskt märkeslösa eller märkta med general-agentens namn, en agent som inte vet något om antenner, men köpte något i Kina som såg säljbart ut.
Dessa antenner säljs inte sällan med lång billig koxialkabel där kabelförlusterna äter upp eventuella antenn-prestanda så att resultatet inte blir mycket bättre än routern inbyggda antenner när routern är placerad närmast väggen bakom kablar och datorer som gör sitt till att hejda att signaler kan nå routern.
Antenner med utförliga datablad, inte bara ren fantasi-reklam, kostar ofta lite mera. De antenner som fungerar bäst är ofta specifika för den frekvensen man behöver, i synnerhet om det är främst att alls få en användbar signal.
Min standard-rekommendation är att en bra Yagi-antenn med gain uppåt 15 dBi ger mest signal för pengarna när signalen är svag. Det är inte värstra valet, det finns bättre antenner, såsom stora paraboler men innan man ger sej på sådana antenner bör man mäta upp hur mycket gain som behövs och undersöka övriga förutsättningarna, för att inte bara spendera pengar på antenner som inte ger tänkt resultat
Och står det et stort berg i riktning mot basstationen så fungerar en stor parabol finns inget att rikta mot och resultatet är kanske sämre än en magnet-antenn på fönsterbrädan som åtminstone plockar upp lite strö-reflexer från "fel" riktningar.
Precis som man få göra med TV på besvärliga ställen, står ett högt berg i vägen är berget en utmärkt plats att placera rikt-antenn och router på.
Vill man bara ha lite stabilare och mer störningsfri mottagning än med inomhus-antenn men inte så krävande att montera på är mimo panel-antenn ett bekvämt alternativ. Den innehåller två kompakta antenner i samma utrymme.
Mimo står för Multipel Input, Multipel Output, så en sådan antenn har fler än en anslutning liksom routern då har fler än en anslutning för sådana antenner.
Ger enkel montering men lite sämre riktverkan. Ett exempel på sådan, märkesantenn: https://www.komplett.se/product/863597/ ... anelantenn
Kolla om frekvens stämmer och kolla om dess gain för aktuell frekvens har förutsättningar att ge dej önskad signal-nivå in i routern.
Just detta med gain, eller på svenska riktningsvinst, mäts i dBi eller dBd. Anges gainet i dB vet man att den som skrivit det inte har någon koll. Lite som att ange bilens topphastighet i km. dB är inte en enhet som en som är kompetent nog att mäta på en antenn skulle använda för att ange antennens riktningsvinst/gain. dB utan tillägg är enhetslöst och refererar inte till något absolut, såsom dBi gör.
Riktningsvinsten är en starkt frekvensberoende siffra även för bredbandiga antenner men inte sällan anges högsta värdet som mätts på någon frekvend för antennen på reklambladet som om det gällde alla frekvenserna. Om det inte bara är antagna hittepå-värden där den som skrev påhittet inte hade en aning vad MHz och sådant är och vad det har med antenner att göra.
Dessvärre, de som ofta har sämst mottagning och mest behov av riktvinst är de som bor på landsbygden där bredbandstäckningen oftast sker på frekvenser 900MHz och lägre, medan bredbandiga antenners riktningvinst ofta är högt bara vid betydligt högre frekvenser och kanske uppenbart otillräckligt vid 900 MHz.
Vill man räkna över totala behövda insignalen till routern så lägg till marginal för förluster i kabel och ytterligare några dB förlust för att det regnar/snöar eller är tätt bladverk på närbelägna träden på sommaren.
Behöver man inte det gain en eller två (Mimo) Yagi-antenner kan ge är ett alternativ med logperiodiska antenner som ofta ser ut som en Yagi-antenn, en bom med massa spröt på men som i utbyte mot sämre gain täcker ett större frekvensområde.
Det är ett bra alternativ om man vill nå de högre datahastigheterna vid LTE/4G/5G genom multipla samtidiga nedladdningskanaler. Exempel på sådan antenn: https://www.webhallen.com/se/product/15 ... 0-2900-MHz
Det behövs två sådana antenner, för två olika polarisationer eller platser.
För LTE så är två antenner inte bara en fördel för de höga bandbredderna utan det hjälper med två antenner även vid riktigt svag signal genom att det förbättrar signal/brus-förhållandet (berr) några dB.
Billigaste antenn-förbättringen är att placera routern i fönstret i rätt riktning, men än bättre fungerar det i plastlåda på tak-masten då man även slipper förluster pga långa koaxialkablar och istället låta signalen gå över WiFi/nätverkskabel eller en måttligt lång USB-kabel. Man får givetvis ingen planlagd riktverkan, men att få upp routern några meter utomhus och bort från lokal störkällor kan bara det ge 10 dB i routerns mätning av signalkvalitet, dvs en 10 ggr bättre signal-kvalitet.
Bättre signal ger stabilare internet till högre hastighet alternativt att man i routern får fler alternativa basstationer att välja på, då en anledning till långsamt internet kan vara att en basstation är fullbelagd med andra användare som maxar nedladdnings-kapaciteten. Ett sätt att kontrollera detta brukar vara att man provar om det är bättre data-bandbredd kl 4 på morgonen jämfört med klocka 7 på kvällen då belastningen ofta är som störst.
För de flesta fungerar det tillfredsställande att bara koppla in routern och nöja sej med inbyggda antennerna. Duger för att surfa lite. Men det är som med mobiltelefon, vissa platser kräver lite extra åtgärder för att fungera, och mycket åtgärder för att fungera mer än nöjaktigt.
Antenner och dyra antennkablar som kostar mer än routern, och där det är upp till en själv att kolla frekvenser och signalnivåer, ska det behövas?
Nej det behövs inte, anlita någon som kan och har lämpliga mätverktyg eller kolla vilken utrustning som fungerar bra för grannarna, vilken operatör de har osv.
Skulle slutsatsen vara att routern behöver ett ordentligt lyft vad gäller insignal, är det oftast billigare i längden att välja en riktig antenn anpassad efter faktiska behovet än att blindköpa 10 billigare data och märkes-lösa antenner med aldrig så tjusiga reklamblad, varje nytt inköp av billig antenn med nytt hopp om att denna antenn ska infria den lovande reklamen om supersignal för alla frekvenser och lite till.
Ett alternativ är att bygga 5-minuters antenn själv med klädhängare och Pringles-burk som byggmaterial. Finns gott om sådan beskrivningar på nätet. Pringles-burkar som någon slags riktantenn har säkert byggts många tusentals med tanke på alla byggbeskrivningar som finns på nätet. Ingen enda av alla dessa antenner har någonsin blivit någon vidare antenn. Det är lätt kollat att man oftast får bättre signal om man tar bort pringles-burken och bara håller antennen i luften.
Antenner, det är lite som med hemstereon, bästa utbytet av ljudet fås med högtalare som kostar mer än resten av anläggningen. Många reagerar på sådant med att högtalare och antenn, det förmodas ingå gratis i paket-köpet utan att tillskrivas något nämnvärt värde fast det är tvärs om. Kassa högtalare och ljudet är kass oavsett hur fin förstärkaren påstås varar hur kraftfull som helst. Dålig antenn-signal till TVn eller routern kan inte kompenseras med dyrare TV eller router då de flesta har likvärdigt bra radio-mottagare och utan bra signal är praktiska värdet av TV eller router lågt.
Det finns mycket att tänka på vad gäller välja en routers vars funktioner uppfyller ens behov i händelse av att behovet finns att ställa in saker bättre än de förvalda alternativen.
En begränsade omständighet är att inte alla routrar har uttag för yttre antenn, så då slipper man ta reda på vilka yttre antenner som skulle kunna göra ett bra jobb.
Undvik routrar med mindre användarvänligt interface och med få inställningar och obefintlig information om radio-funktioner för att optimera vid t.ex. dålig signal eller möjlighet att välja bort en basstation till förmån för en med kanske sämre signal med med mer ledig kapacitet.
Det kan finnas routrar som inte supportrar en operatörs alla frekvensband och då kanske blir blind för en närbelägen lämplig basstation. Kan bero på att routern egentligen är avsedd för anann operatör eller att routern inte är anpassad för de senast tillkomna frekvensbanden.
Kolla med operatör vilka frekvenser som gäller lokalt och jämför med routerns interface och datablad.
Det kan verka jobbigt att det finns så få raka svar på vad som är bästa antennen eller bästa routern för det egna lokala behovet, då det inte finns något allmängiltigt svar. Det är som med bil. Ibland är Formel 1 racerbil bäst anpassat för transporten men kommer det till terrängkörning så kanske ett annat fordon skulle gjort jobbet bättre.
Antennreklamen är mest oseriös desinformation riktad till köpare som förmodas ändå inte begripa vad de behöver och inte heller har verktyg att kunna inse att reklamen inte på långa vägar kommer i närheten av verkligheten.
Inköpare/säljare i distributions-ledet är även de nästan alltid lika okunniga i vad de säljer och tror själva att reklamen innehåller någon slags konsumentupplysning.
Kjell är ett exempel, alla deras antenner ha ett angivet gain, ingen av dessa antenner kan visa någon kurva på när det gainet inträffar. Alla utom en antenn är av sådan kvalitet att inte någon tillverkare vill ha sitt namn på antennen.
Undantaget är Televes 4G-nova men fabrikanten har inget datablad som kan visa vid vilken frekvens det förväntade gainet på 7dBi ska inträffa, det finns inga kurvor på VSWR/frekvewnsgång, det finns ingen information om vilket märke och typ av antennkabel som antennen är försedd med, eller om kabelns 5 meters förluster är inräknade i de ej redovisade mätprestandan.
Detta är ändå den bäst redovisade antennen i Kjells sortiment och det är antenner som man ofta behöver två av för 1000 kr/st ochg man skulle kunna tro att kunder tvekar lägga 2000kr på något som i princip saknar all information om funktion.
Angiven frekvensgång innebär inget alls så länge man inte anger inom vilket intervall, typ över ett visst gain eller under en viss VSWR. Man kan lika gärna ta med kortvågsbanden också reklam-datan när man inte anger hur man mätt.
Det är nog inte för stort chansning att tro att ingen, inte ens tillverkaren, har mätt något alls på antennen eller i vart fall gav mätningen inte kurvor som man ville ha med i reklamen. Och det vill någon betala 2 ggr 1000kr för? Nej tack.
Så här kan ett datablad se ut där man kan utläsa uppmätta frekvensegenskaper: https://poynting.tech/wp-content/upload ... 092-V1.pdf
Det är sådana egenskaper som kan lätt verifieras för den som kan mäta antenner varför man sällan kan ljuga mer än att interpolera åt rätt håll och kanske glömma nämna att antenn-data är uppmätta med 10 cm antennkabel av högsta proffskvalitet vilket kanske inte är vad som ingår när kabel medföljer.