Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

24/7 viewtopic.php?p=1502707#p1502707

Trackern ska användas i min Permobil, kalla det fast installation om du vill.
Har några gamla mobiler liggande, en sån borde man kunna Geofenca med?
I skrivande stund vet jag inte exakt lösning, men abbonemang känns onödigt.

Några tips?
(Har en Nokia N85 som jag tänkte offra, om den inte är för gammal)

Tanken är att ha koll via min iPad, kanske få pushnotiser vid förflyttning/åverkan.

12 Volt finns ombord.

Denna lösning kanske? https://play.google.com/store/apps/deta ... free&hl=sv
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5798
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av rvl »

Vad tänkte du som kommunikationskanal, om den ska vara utan abbonemang? Spontant känns en mobil som ett litet energihungrigt alternativ för applikationen. "12 V finns", men finns det obegränsat?

En strömsnål tracker sover för det mesta och vaknar kanske regelbundet upp för att "hålla sig på kartan" och väcks direkt av rörelse (med accelerationssensor).
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

@rvl

Tänkte väl mest att med en mobil kan jag ha ett kontaktkort som laddas vid behov.
12 Volt har jag, men inte hur mycket som helst, Systembatteriet i Permon har 5 Ah
Så en liten spårsändare med geo (gärna två olika staket, och olika tider) vore bra.

Har glömt bort att skaffa den helt enkelt, och nu är Permon i drift.

Det betyder att den kan bli snodd, och det vore väldigt deprimerande efter allt jobb.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5798
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av rvl »

Aha, jag tänkte att "utan abonemang" betydde utan SIM-kort. Ja, "onödiga" månadsavgifter vill man gärna vara utan. Känner inte till det svenska utbudet, men har själv kort som måste tankas en gång per år för att hållas vid liv, (oftare naturligtvis om man använder upp det tankade beloppet,) men det är inte så förmånligt för datatrafik.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av hcb »

Hallon har (hade, i alla fall) avgiftfria kontantkort utan orimliga krav på laddning.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Hobbyisten »

Det har alla operatörer tror jag, gränsen för påladdning brukar ligga på ett år.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

Ok, har läst allt nu.

Ska leta reda på en modernare lur med Android och se om det går att använda den (LG Vine vikbar)
Sim har jag ett i reservmobilen (Ericsson T39m) så jag kan testa det till att börja med, budgetlösning.
Allra helst skulle jag haft en puck eller liknande som jag kunde gömma bra, men ändå få mottagning.

Återkommer när jag hittat den. (Tack för svaren, har läst alla)
En strömsnål tracker sover för det mesta och vaknar kanske regelbundet upp för att "hålla sig på kartan" och väcks direkt av rörelse (med accelerationssensor).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av AndLi »

Det finns något iot abbonemang som var giltigt i tre eller fem år utan tankning... jag har skrivit om det i en annan tråd..

Halebop har ganska låga priser på data om man tittar på små mängdee över lång tid 69 kr för nån gig under 6 månander har jag för mig..
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

Det gick inte så bra med den LG jag tänkte använda, skärmkalibreringen hade tydligen flippat ut.
För övrigt en mycket stryktålig skärm, tre gånger i bordet och skärmen är tydligen fortfarande hel.
Har varit obrukbar under ett år, det är därför den inte kunnat användas. Nu blir det runda arkivet.

Jaja, det var länge sen jag slog sönder något. (Hoppas det inte händer fler gånger i år)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

Vad var det egentligen som hände med min kära gamla vikbara LG?

Skärmen reagerade hela tiden på fel ställe, så oavsett hur fan jag försökte få dit tecken sket det sig.
Satt här nog en timme och verkligen försökte, och svor över att den hela tiden skrev fel, och backade.
Till slut var jag så jävla förbannad/frustrerad att jag bestämde mig för att en gång för alla skrota den.

Med buller och bång, både skärmen och bordet höll.

Det är inget jag är stolt över, heller inget jag skäms över. :( Jo lite, lilla frun tyckte inte om tilltaget.
Batteriet spar jag till något annat kul projekt, men själva mobilen ligger nu och gråter i papperskorgen.
Fattar inte vad som gått fel, den har varit så under lång tid, inget jag prövat fixade felet med skärmen.

Det gör inget, jag får hitta en bättre lösning. Snart, helst imorron Tisdag.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Henry »

Höll på mycket för en dryg månad sedan med just GPS tracking moduler för cykeln och kollade upp mängder av grejer för just det men som är nedlagt då jag satt låset på cykeln på annat sätt. Det finns sedan som sagt SIM-kort gjort just för sådana här grejer vilket är mycket billigare än det som alla operatörer erbjuder på sina sidor då man behöver data eller SMS i lite större mängd och påfylla det varje månad.

https://wingbladteknik.se/larm-och-sakerhet/ajax-larm/simkort-wingblad-teknik-netmore

Där ovan får du dock istället ett förladdat kort med 349:- på (plus frakt) som fungerar hos alla vanliga operatörer och sedan har du dessa 349:- att använder som du vill i någon GPS enhet inom 5 år och sedan är inte kortet giltigt längre och du måste fylla på igen (görs på deras sida) vilket aktiverar det än en gång och kostar lika mycket och räcker lika länge. Det blir många SMS och larm med den summan (finns vad allt kostar på sidan) så aktiveras den bara när den rörs vid så kommer det med lätthet att räcka och bli mycket över på 5 år. De är inte till för att ringa med för det kostar 10:- även om det gått, de hade inte fått till ett bra avtal där sade dom.

Finns sedan hos ett annat företag även en komplett enhet med integrerat kort för 499:- :

https://swetrack.com/swetrack-lite.html

Sedan tillkommer dock en ej knuten månadasavgift på 49: så länge som du vill använda den, ingen påfyllning = ingen tracking, tills du fyller på den igen.

Det finns en hel del andra med men har för mig dessa var bland de billigaste av denna typ.

Valde dock själv bort den då den för det första var för stor, men hade kunnat gå att fixa med lite isärplock. För det andra ville den ha minimum 9V vilket skulle kostat för mycket med de 8.6 Ah batterierna jag tänkt använda. Jag utgick dock lite ifrån att den internt säkert skulle använda 5V och kanske 3.3V men det var löjligt nog inget som dom ville lämna ut. Den skulle sedan kosta konstant i månadsavgift men jag ville bara behöva sätta dit GPS utrustning på cykeln och sedan glömma bort det hela i 5 år utan att behöva bry mig ett enda dugg om nåt vilket alltså inte gick med den. Men det som verkligen gjorde att jag valde bort den var för att den uppdaterade bara GPS en gång var annan minut och det är på tok för sällan med en cykel. De skriver att den har realtidsspårning men jag kallar iofs inte en gång var annan minut för realtidsspårning.


Vad jag kunnat hitta så var alltså SIM-kortet det absolut billigaste som fanns på marknaden i Sverige (har dock för mig det fanns bra billigare utlandet som är specifikt gjorda för IoT och som funkade i Sverige men hoppade över dom då de hade extremt få SMS eller nåt) och så en enskild GPS grej till det hela. Alla andra ställen ville sätta en på ett kortare som längre abonnemang vilket hade funkat det med som så men det blev alltid bra dyrare än ovan SIM-kort under en 5 års period och normalt även också på bara ett år.

Då var det sedan en GPS modul. Gick igenom en mängd spårnings GPS moduler billigare som dyrare och vad de kunde och si och så men då det var väldigt ont om plats och ville ha bra inställningsmöjligheter och hyfsad kvalitet så föll valet till slut på en speciell spårnings GPS för bilar som är i form av ett typiskt 12V bil relä som faktiskt görs av ett legitimt skötsamt företag i kina (finns tom en video inifrån deras fabrik när den tillverkas) men det finns många kopior så man får ha lite koll så man får rätt.

Bild

Den hade gått att veckla ut och med lite kopplingstrådar få det hela platt, smalt och avlångt vilket behövdes och den nyaste versionen av dessa verkar bra och de kostar en 250 - 300:- eller så men runt det dubbla eller så kanske i Sverige om det gått att få tag på annars i EU men då några 100-lappar dyrare, priset ovan gäller annars kina.

Vet ej om den har geofencing men tänkte själv då bara ha en strömbrytare så skall jag iväg så klipper jag bara strömmen så larmar den inte konstant och använder upp SIM-kortet men när den är satt någonstans så aktiverar jag den och om någon så bara som pillar på cykeln så hade larmet gått i min mobil.

Den har en lite liten patch antenn som dock säkert funkar men tänkte sätta dit en bra större istället och hann beställa innan jag lade ner det så det skulle bli bra bättre täckning var den den än hade varit.

Denna typ av bil relä GPS är sedan faktiskt i grunden en mobiltelefon med Android på och det går tom att fixa om man vill så man kan få fram det inbyggda Androids GUI och tom ringa med den, skicka SMS och dylikt och bläddra genom appar precis som en vanlig mobil. Inget man har någon nytta av förstås men det var en rätt överraskande grej när jag såg en video på det. Det är dock bara grundläggande appar i den i motsats till en vanlig mobil så det såg helt ovant ut. Jag har nu alltså ingen sådan utan bara sett videor på det.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av larky »

Skulle inte en LoRa-variant fungera, typ https://store.rakwireless.com/products/ ... 1879300196
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

@Henry.

Kollade på reläversionen för någon månad sen, skrev om den på forumet. (video)

En snabb lösning är denna: https://swetrack.com/products.html

Kommer en uppdaterad modell som klarar upp till 90 Volt i December.

Men här och nu verkar "Lite" för 499 bättre än att slå LG-mobiltelefonen i bordet.

Ska läsa lite mer när jag fått kaffet i mig. (Tack för tipset, och den fantastiska texten)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

@larky

Vet ej, har aldrig sett en sån tidigare, men jag ska läsa lite mer om den idag.

Tack.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Använda gammal mobil som GPS-Tracker?

Inlägg av Klickmans »

@Henry.

Vid närmare eftertanke finns det inte mycket att eftertänka, så jag har beställt den på Kjell.

Hämtas och monteras i morron Onsdag. https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... ker-p32174

Mucho Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar