Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Hej! Ny här på forumet, jag hamnade här efter att försöka hitta en lösning till svärmors tv som plötsligt slutade fungera i fredags.

Tänkte att det kan vara det rätta stället att söka råd om hur man ev kan lösa detta eller inte (dvs bara ge upp och skaffa ny tv).

Modell: Philips 47PFL6007T/12
År: ca 2013

Symtom: Ingen bild, inget ljud, inget ambilight, stendöd. Förutom att den där röda status LED ger ifrån sig tre blink - paus - tre blink osv.

Googlade litet på detta och det verkar som att denna felkod betyder att det är problem med PSU-kortet. Korrekt diagnos: vet inte.

Men jag öppnade upp och plockade ur kortet på bifogad bild, märkt DPS-130QPA, samt Delta DPS-119CP.

Inga uppenbara fel kan ses vid en noggrann inspektion, inga svullna elektrolytkondensatorer. Någon misstänkt sprucken lödning vid några av de stora dioderna samt några kraftiga transistorer löddes om. Återmonterade men samma fel.

Har skickat in en förfrågan till InfoCare som tydligen är Philips servicepartner för ett kostnadsförslag på att reparera detta kretskort, inte fått svar. Kollat eBay etc för ev tillgång på nya el renoverade kort men kammat noll.

Fått förslag från annat håll att kolla upp vissa utsatta komponenter noga, de två transistorer som ligger under den centralt placerade kylflänsen med en blixtmarkering på. Ev även koll angränsade elektrolytkondensator som ligger nära ett förmodat hett område.

____

Jag tänker så här: vill gärna ge detta en chans eftersom bilden på denna tv är fantastiskt fin och var det fram tills att det pajade i fredags.

En fråga som jag inte fått bekräftat från Philips support är vad denna felkod betyder, här har jag bara gjort ett antagande baserat på liknande modeller som jag googlat fram.

En annan fråga är vad man rimligen kan tänka sig är övre gräns på ett kostnadsförslag att åtgärda kretskortet om felkoden verkligen tyder på en defekt PSU.

En tredje fråga, givetvis: är det möjligt för en intresserad men för närvarande ganska okunnig person som jag att felsöka och fixa vad som nu är fel på egen hand. Jag har litet lödvana, en enkel lödstation etc, även litet instrument för att mäta upp transistorer etc. Alltid intresserad att lära mig mer och som sagt, avskyr att dumpa i grunden fina grejer på återvinningen om det bara är någon liten skitgrej som fått det att inte fungera.
20200720_154957.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Maalobs »

Här kan du tanka ner service-manualen till TVn.

Service-manualen kan verka lite förvirrande i en första granskning, men om du först tittar i tabell 2-1 och letar upp raden med din modellbeteckning, då ser du i övriga kolumner på den raden vilka sektioner som är relevanta för just din modell.
Det är oftast schema-bilderna, foton på kretskorten, och demonteringsinstruktionerna som är modellspecifika.

När du har greppat det, så finns den intressanta läsningen i kapitel 5, där finns felsökningen.
Du kan se i flödesschemat i figur 5-5 i vilket skede som TVn faller i protection mode med din felkod, det är det enda feltillståndet i den figuren.

Om du går vidare till sektion "5.5 Error codes" så hittar du det mest intressanta, där kan du läsa om layer-1 felkoder, som är ensiffriga koder som blinkas med power-LED, och layer-2 felkoder som är tvåsiffriga koder som blinkas med power-LED när TVn är ställd i ett service-läge som heter SDM.

Tabell 5-4 visar specifikt vad alla felkoderna betyder.
Där kan man utläsa att layer-1 felkod 3 kan ha två möjliga felorsaker, så om du vill vara 100% säker och ha lite kul med att sniffa runt på systemkortet, då kan du ställa TVn i SDM-läge så att du kan bekräfta med layer-2 felkod om du får 16 eller 17.

I ditt fall bootar inte ens TVn så du kan inte komma in i SDM via fjärrkontrollen, men det finns en hårdvarulösning som beskrivs i sektion 5.2.1:
Analogue SDM can also be activated by grounding the solder path on the SSB, with the indication "SDM"
Det finns alltså en lödpunkt på systemkortet, både på fram- och baksidan, som är märkt SDM.
Löd på en kopplingstråd på den punkten och trådens andra ände till en jordpunkt någonstans på systemkortet.
Därefter kan du plugga in strömmen igen och se vad TVn blinkar, och om du läste sektion 5.5 så vet du att vardera siffra blinkas i olika tempo för att man ska kunna särskilja dem.

Angående din undran om du kan klara av det här, det gör du säkert, har du en lödstation och en multimeter så kommer du långt. :)
Gå till tabell 2-1 igen och titta i kolumnen Power Supply för din modell, där finns en länk till en översikt över strömförsörjningen som tyvärr är lite rörig, men du ser där hur många säkringar det finns på olika 12V-bussar, så mät upp alla dem till att börja med.
Ta sedan flera närbilder på både power- och systemkortet under bra ljus och posta i forumet, det finns många med hökögon här som kan peka ut misstänkta detaljer att granska närmare.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av breflabb »

Det enda du kan göra är att mäta alla dioder på komponentsidan om det är avbrott eller kortis
på nätdelen. Även transistorerna på plåtarna. Sedan har en hel del komponenter på baksidan också.
O det är på baksidan all reglering skär. Men jag tror att felet ligger i det andra kortet(moderkortet).
Men den går knappt att laga.
OBS! Innan du börjar med nätdelen så får du tömma stora elektrolytkondningarna med ett motstånd(ca 100 ohm)
Annars kommer du att få en jäkla smäll. Den spänningen(över 300V) kan ligga kvar länge
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Stort tack Maalobs för de uttömmande tipsen om fördjupad diagnos och för länken till servicemanualen, mycket värdefullt! Tyvärr tog jag inte med mig hela tv:n från svärmor utan bara PSU-kortet så jag kan inte läsa av ev level 2 koder just nu.

Men det var intressant läsning, inser att jag kanske gjorde en tabbe när jag lödde om några misstänkta lödpunkter i första vändan med blyhaltigt 60/40 lod - ska vara blyfritt enligt instruktionerna.

Sedan finns en komplikation till, det står så här i manualen:
Power Supply Unit

For 32", 37", and 55" sets, power supply units should be repaired on component level. Detailed information is given in sections 7.2.2 and 7.2.3. All other power supplies are a black box for Service. When any of these power supplies is defective, a new board must be ordered and the defective one must be returned, unless the main fuse of the board is broken.

Man ser på bilderna att 42” och denna 47” modell har en annan nätdel än de andra i serien. Låter illavarslande att inte ens kvalificerade servicetekniker ska försöka ge sig på att reparera detta kort på komponentnivå och att detta kort ska ses som en ”black box”. Servicemanualen innehåller såvitt jag förstår ingenting om hur man felsöker just denna PSU, bara de övriga modellernas.

Tack även till breflabb för litet hands-on råd om vad man möjligen kan ge sig på, det är nog på den nivån jag ev skulle kunna hitta något med litet tur. Det där med att ladda ur de stora kondensatorerna har jag varit noga med, bra att du nämnde det!

Här kommer litet fler foton som tagits i bättre ljus, i helprofil för orientering och i halvformat för detaljstudier. Är det något område som behöver ytterligare detaljer så kan jag ta foton på närmre håll, bara säg till i så fall. Bilder på systemkortet får vänta tills vi åker ut till henne igen, sitter kvar i chassit.
1FB29D0D-BB4E-438A-89FF-ECE490140221.jpeg
06469A0A-A82F-41FD-958B-3C1197C45C01.jpeg
DA754853-4326-4F9A-A6F1-0D9F7E112763.jpeg
4E9914BA-77C9-4CE6-9718-584E0A67D2ED.jpeg
D51DA4E3-6E65-4883-81E0-E65AD10369BB.jpeg
2E67348E-5EC9-41FF-AA88-B3FB48C0BE4E.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av breflabb »

Många nätdelar ser likadanna ut till samma serie men ändå är dom inte det.
Det är små detaljer som skiljer dom,kontakter,spänningar mm.
Fr att hitta exakt så skall man alltid titta på den vita klisterlappen på kortet
och söka efter det numret. I ditt fall: 272217190584.
Senaste bilderna kanon. Tycker att lödningarna är inte i bästa skick . Så titta noga med något
förstorningsglas runt transformatorer.
OBS! Kolla elektrolytkondningen vid en bygel(J5), Det ser ut som att benen är nästa på bygeln.(bild 2 )
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Stort tack för granskningen och tipsen, breflabb!

Jag kollade på den där möjliga oönskade förbindelsen med J5 men den gick fri med ca 0,5 - 1 mm marginal, det är perspektivet som luras litet där: kondensatorns ben är vikta så att de går fria.

Lödningarnas kvalitet, ja en del ser litet tveksamma ut. Vad rekommenderas, ska man köra med blyfritt som de säger i servicemanualen eller kan man lika gärna köra 60/40 blyhaltigt lod? Jag tycker aldrig jag har lyckats något vidare med blyfritt men har i ärlighetens namn inte ens testat detta ännu med lödstationen som kan ge högre och mer välreglerade temperaturer än de vanliga små oreglerade lödpennor jag kört med tidigare.
___
PS. Allmän fråga: vad kan vara anledningen att man ger instruktionen i servicemanualen att betrakta detta PSU-kort som en ”black box” och att det inte är aktuellt med reparationer på komponentnivå? Är det att en del komponenter måste matchas exakt mot varandra om det ska fungera, och vilka skulle detta kunna vara i så fall?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av breflabb »

Jag har använt 60/40 i 40 år och så kommer jag att göra så länge det går att få tag på.
Blyfritt :tumner:
Sedan det där att inte laga pga(bla,bla) är överdrivet. Vist finns det komponenter som måste
vara exakt ( original), vissa IC-kretcar och regultorer,minnen medmera.
Men när det gäller standard komponenter typ dioder,transistorer.kondensatorer, så går det alltid att hitta ersättare
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Guldancistrus »

Jag tycker att det ser konstigt ut vid kondensator C301 på undersidan av kortet.
A1E134AB-41A4-49F0-ABB7-2A004225D69B.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Tack breflabb då kör jag vidare med det jag är van vid, stålsätter mig nu för att demontera litet dioder och transistorer för att testa. Det är litet ”Bambi på hal is” men med tanke på avsaknad av svar från den rekommenderade verkstaden InfoCare så känns det som att det bara är att prova eller dumpa hela rasket på återvinningen.

Tycker det är skoj om man kan lära sig något nytt och är barnsligt förtjust att återuppliva saker :D

Sökt länge efter det där kortet bla med det sökbegrepp du föreslog men det är ”out of stock” överallt där jag hittat det.

@Guldancistrus: kollade den där skumma punkten och det är en liten klutt av samma material som använts litet här och var för att limma fast komponenter och stabilisera. Kanske silicon av något slag.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av breflabb »

Jo, det är någonslags silikon som inte skall påverka kretsens funktion runtomkring.
Det är som det skall. Det är bara att hojta till när du känner för det.
Tyvärr så har Philips blivit en av dom sämsta märken sedan Elge tog över TV divisionen när det gäller service.
Men en gång i tiden var dom bäst både på service och teknisk upplysning. Sorgligt är det
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Jag puffade en extra fråga till InfoCare idag, undrade egentligen bara om hur pass lång tid jag kan förvänta innan ett svar på min fråga om ev kostnadsförslag.

Men efter att ha läst servicemanualen så tror jag att svaret blir att de inte reparerar detta kort, möjligt att de har utbyteskort på lager så vi får se.

Det där med att ladda ur feta elektrolytkondensatorer... värt att tänka efter litet extra på kanske om man pillar i nätdelar. Är det bara jag som är så slarvig att bara ta en vanlig stiftblyertspenna och mata fram litet grafit att kortsluta med... :mrgreen:

Aja det funkar iaf.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av mrfrenzy »

Hos infocare har dom förmodligen inte ens en lödkolv.
Dom mäter spänningar eller provar att byta delar tills apparaten fungerar.
Om spänning finns kanske dom provar att uppdatera programvara.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Maalobs »

Du gör det lite svårare för dig att reparera TVn om du inte har hela TVn närvarande. :D
Det fanns två möjligheter till layer-1 felkod 3, men om man gör antagandet att det är layer-2 felkod 16, då finns det en kommentar i tankebubblan i figur 5-15 att det mest sannolikt är strömförsörjningskortet som är felkällan.

Den primära +12V-matningen via kontakt 1M95 går via pin 5 och 6, och på systemkortet delas det sedan upp i tre olika rails med individuella säkringar som sedan matar flera separata regulatorer för power rails med lägre spänningsnivåer (se första stycket i sektion 5.8.3).
Det är väl rimligt att 12V-avläsningen sker innan de olika säkringarna, men jag hittar inte i manualen var exakt det läses av.

Så det låter ju sannolikt att du har felkällan i det kortet du tog, men jag vet inte hur du ska kunna testa om du har fixat något utan att ha resten av TVn, ifall det är så enkelt att en omlödning av befintliga komponenter löser felet.
Det kanske är möjligt att lura igång strömförsörjningen genom att fippla med STANDBY-signalen på kontakt 1M95, det står i sektion 5.8.3; +12V is started by the STANDBY signal (connector 1M95, pin 2) when going from high to low, men lyssna inte på mig om sådana idéer. :dead:
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av SM7CZR »

När det gäller misstänkta lödningar så hittade jag exempel på ett av dina kort. Det kan finnas på fler ställen
och dessa sprickor i lödningar uppstår ofta på lödningar tillhörande effekttransistorer där komponentbenen blir varma (och expanderar).
När de blir kalla krymper de igen och så håller det på tills det bildas en spricka runt benet. Så småningom kan det bli så bred spricka
att det blir avbrott i lödningen som från början var helt perfekt. Så använd ett förstoringsglas och kolla extra noga lödningar som tillhör
dessa (varma) komponenter. Gör om lödningarna.
Se bild:
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Tack så mycket för alla tips!

@Maalobs, jo det är ju inte optimalt att försöka åtgärda med själva tv:n på annan ställe men det fanns inga praktiska sätt att flytta hela rasket till mig vid tillfället.

Får försöka kolla igenom vad som går att testa och göra. Litet skrajsen att spänningssätta kortet och mäta upp div 12V och annat så min strategi är mer detaljgranskning och varsam omlödning, kanske avlöda en kylfläns så man kommer åt transistorerna under för att checka status på. och litet andra förmodat heta komponenter, svår att mäta när de ligger lödade på plats.

@SM7CZR: tack för tips, jag ska detaljgranska allt imorrn inkl de lödpunkter du identifierat som potentiellt skumma.

Visade sig att det blev olämpligt att göra som jag brukar och pyssla med sånt här i vardagsrummet, frugan gillar inte att det blir en verkstad... det är ju bara att jag vill vara social tänker jag men det lirar inte riktigt i längden :D

Så vad jag gjorde idag var mest att inreda en bra arbetsplats i källaren för dylikt pyssel. Visade sig att jag lånat ut min förstoringsglaslampa på obestämd tid så jag stack och köpte en ny på Kjell&Co. Verkar bra vid första påseende!

Fortfarande noll svar från Infocare så det är nog inget att tveka på att om något positivt ska ske med den tv:n så är det handvevat på egen hand.

Det går inte direkt i raketfart med projektet, beklagar att jag inte har något direkt att komma med idag men det får ta sin tid.
Skriv svar