LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rockme
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 april 2020, 18:23:13

LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av Rockme »

Jag har köpt en liten LCD skärm från Kina, som tyvärr inte vill fungera riktigt. Den lyser kort vid start av datorn (man ser skärmens interna meny en kort stund + texten "HDMI" eller "VGA" beroende på vilken ingång man använder), och sen blir den svart. Om man i Windows byter upplösning på den, så blinkar den till igen för en kort sekund, men sen blir svart igen.

Vad kan vara fel? All hjälp och funderingar mottages väldigt tacksamt!! :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av JohnGalt »

Du frågade exakt samma sak i april: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=98416
Svaret är fortfarande detsamma: Invertern är trasig, köp en ny inverter (SQB231), eller en liknande (det är inte särskilt kritiskt).

edit: Hm, kanske inte exakt samma fråga ändå. Hur gick det med invertern, bytte du den?
Rockme
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 april 2020, 18:23:13

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av Rockme »

Tack för svar, det är inte samma fråga, därför ny tråd. Jag beställde och har nu mottagit en ny inverter + även nytt controllerboard (allting är nytt förutom själva displayen).
När jag kopplar in det till displayen så lyser den som sagt en sekund vid uppstart av datorn, jag kan då se skärmens interna meny (det står nåt på kinesiska), och även "HDMI" eller "VGA"
beroende på vilken ingång jag använder. Sen blir den svart. Skärmen upptäcks utan problem i Windows, och när jag testar att byta upplösning på den så blinkar den till igen på
samma sätt som vid uppstart. Det känns som att den vill komma igång, men den klarar inte av att hålla kvar bilden mer än en sekund innan den blir svart igen.

Det verkar väldigt konstigt alltihop... jag vet inte vad jag ska göra, så alla tips mottages väldigt tacksamt!

---> Kan det kanske ha något att göra med strömförsörjningen? Det står i manualen: "Input Power Adapter: 12Vdc More than 2A"
Strömadapter följde inte med i köpet, så jag har använt en annan jag hade sedan tidigare, och på den står: 12V 1,8A.
Kanske måste jag skaffa en som har över 2A, eller vad tror ni som vet? Hur många ampere kan jag i så fall ha utan att det blir för mycket?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6926
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av Marta »

Är där drivspänning på invertern när den är svart?

Det är en väldigt ovanlig upplösning, 1280x390. Kan Du ställa in denna? Det kan möjligen vara så att den svartnar om den påförs signal den inte kan visa, men vanligen visas ju ett felmeddelande då på de flesta skärmar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av breflabb »

@: Rockme-Kanske måste jag skaffa en som har över 2A, eller vad tror ni som vet? Hur många ampere kan jag i så fall ha utan att det blir för mycket?

Du kommer inte att förstöra någotntig alls. Du kan ha en 12V och 10A om du vill.
Det är spänningen ( volten ) som är viktiga.
Rockme
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 april 2020, 18:23:13

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av Rockme »

Hmm, jag vet inte om det är drivspänning när skärmen är svart.. hur kollar jag det?

Jag har testat att ändra till olika upplösningar i windows, men då blinkar den bara till och sen blir svart igen..

Ok, tack, jättebra att veta att jag kan ha hur många ampere som helst på strömadaptern utan att
riskera nåt går sönder! Tror ni att det kan göra stor skillnad att gå över 2A istället för 1.8A som jag har nu?
Det står ju att det ska vara över 2A i manualen, men jag tänkte att det kanske räckte med 1.8A...
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av hummel »

Mät spänningen på 12 V-matningen, är den hela tiden 12 utan att den droppar när du startar och displayen slocknar ligger inte problemet i nätdelen.
Rockme
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 april 2020, 18:23:13

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av Rockme »

Kan jag testa med en nätadapter på 14V, även om den angivna spänningen är 12V? Eller riskerar jag då att skärmen går sönder??

Det står att strömmen ska vara högre än 2A, och min nuvarande adapter ger bara 1,8A. Så jag tänkte testa med en annan adapter
jag har som är på 14V och 3A.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: LCD skärm lyser kort vid start, annars svart. ?? Hjälp!!

Inlägg av breflabb »

Jag tror inte att det gör någon skada med 14V heller.
Men den borde gå med 12V/1,8A också om skärmen är OK
Skriv svar