Skyddsjord och matning ihop ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag lattjade lite med ett system för att röka kött/fisk.

Jag har kört det i ett år med en prototyp, men nu när jag skulle göra något seriöst så sprang jag på ett problem.

Enkelt förklarat.

- Ett 1000W element sitter i en röktunna.
- Ett styrsystem läser av temperaturen med en temp-probe.
- Styrsystemet reglerar elementet på och av med en PID som styr ett SSR.

Problemet är att dessa temp-prober har ett flätat yttre skal och en inre kabel, mellan dessa sitter själva NTC kopplat.
Detta får till följd att när man lägger i proben i tunnan, så får systemets "minus matning" direkt kontakt med skyddsjord då tunnan självfallet är kopplad till skyddsjord.

I mitt fall fäller då jordfelsbrytaren.

Som kuriosa så mäter jag 82V AC och 0V DC, mellan skyddsjord och det flätade skalet på proben.

Hur fan löser man detta ?

Hade det hjälpt med en vanlig trafo ? (Så var hade jag på prototypen), eller finns det något bättre sätt att koppla på ?

På nedan skiss representerar gul jord, brun fas och blå nolla.
skiss.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av mrfrenzy »

Ditt switchade agg har förmodligen kontakt mellan sekundära minusterminalen och skyddsjord.
Byt till ett annat agg som saknar det (vanlig väggvårta oftast) eller en trafo.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag förklarade nog dåligt.

Den sekundära minusterminalen kommer alltid få kontakt med skyddsjord, eftersom probens jord hänger över kanten på den jordade tunnan.

Här är en bild på liknande probe
Det går liksom inte att isolera den heller, då även metallkroppen är kopplad till minus.
34928641-origpic-6c4a53.jpg
Ny skiss..Problemet uppstår i inringade området.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av MadModder »

Jo men om matningsspänningen till styrsystemet är galvaniskt skild från nätspänningen ska det inte kunna gå någon ström vad du än sammankopplar till jord då det hela blir helt flytande.
Om ditt nätagg har minsta koppling mellan primär och sekundär blir det problem.

Koppla bort nätagget från styrsystemet och mät.
Du ska inte kunna mäta upp någon spänning mellan blå-röd, blå-svart, brun-röd, brun-svart.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av Mindmapper »

Kan väl inte vara något problem att dra en slang över skärmen.
Tempgivaren kan du också isolera utom sista delarna ut mot spetsen. Mäter du mot metallen får du metallens temperatur, förmodar att du är intreserad av att veta temperaturen i omgivande luft. Då ska den inte ha kontakt med metallen.

Alternativ 2. Köp en annan givare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av ToPNoTCH »

@MadModder:
Skall prova det i morgon.
Skall även göra samma mätning på min tidigare "prototyp" som hade en "vanlig trafo" med likriktning, glättning och regulator.

@Mindmapper:
Det är totalt 8 sensorer (jag förenklade det i skissen).
En mäter temperaturen i tunnan och de andra 7 stoppar man in i det man röker.

Vill inte isolera. Räcker med ett misstag så spetsen når metall när man fixar med maten, så slocknar huset p.g.a JFB.
Alternativ 2 skulle givetvis lösa problemet. Det fattade jag faktiskt innan jag postade, men tack ändå.
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av Formax51 »

i normala fall i alla automationssystem jag jobbat med så ansluter man alltid 24V - till jord så att de får samma potential.... nu kanske du har 12V men sak samma.. har man inte krav att ha ett helt flytande system så är det god praxis... att ha en gemensam noll potential i sitt system...kommer det in kommunikation ex profibus .. så kommer pus jordningen till..
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av ffredrik »

mrfrenzy har rätt. Lösningen är att byta nätagg.

Jag förmodar att SSR är galvaniskt skilt, annars måste det bytas.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av Mindmapper »

ToPNoTCH skrev:@MadModder:
Skall prova det i morgon.
Skall även göra samma mätning på min tidigare "prototyp" som hade en "vanlig trafo" med likriktning, glättning och regulator.

@Mindmapper:
Det är totalt 8 sensorer (jag förenklade det i skissen).
En mäter temperaturen i tunnan och de andra 7 stoppar man in i det man röker.

Vill inte isolera. Räcker med ett misstag så spetsen når metall när man fixar med maten, så slocknar huset p.g.a JFB.
Alternativ 2 skulle givetvis lösa problemet. Det fattade jag faktiskt innan jag postade, men tack ändå.
Då återstår bara att sätta dit en isolerad nätdel. Den gamla prototypen med trafo duger bra. Vi använder bara isolerade PSU.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av ToPNoTCH »

MadModder skrev:Jo men om matningsspänningen till styrsystemet är galvaniskt skild från nätspänningen ska det inte kunna gå någon ström vad du än sammankopplar till jord då det hela blir helt flytande.
Om ditt nätagg har minsta koppling mellan primär och sekundär blir det problem.

Koppla bort nätagget från styrsystemet och mät.
Du ska inte kunna mäta upp någon spänning mellan blå-röd, blå-svart, brun-röd, brun-svart.
84V AC i alla fyra mätningarna. Verkar inte så isolerat.

Jag kikar efter en ny nätdel.

Tack för all input.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Switchade nätagg kan ha en Y-kondensator mellan primär- och sekundärsida för att undvika stora potentialskillnaden pga kondensatorverkan. Det handlar dock om sådär ~ 100 µA, långt ifrån att lösa en JFB. Detta kan du mäta med en multimeter, i ditt fall 84 V. Då kan du också mäta strömmen för att se vad det handlar om. Ett sådant nätagg ska inte kunna gå sönder "åt fel håll"... Men du kan alltid prova att vända på stickproppen till nätagget och se om det blir någon skillnad.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av Borre »

Ja mät strömmen istället, mäta bara spänningen säger som sagt inte mycket.
Nästan alla switchade nätagg har en Y-kondensator över den isolerande transformatorn som ger denna läckström. Men den lilla läckströmmen ska inte påverka jordfelsbrytaren, är den lite högre och du ligger på gränsen innan så kanske.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av MadModder »

Ja då det är samma spänning på alla mätningar så lutar det åt kapacitiv koppling.
Hade varit intressant också att se om det finns någon DC-offset.

Men det hela funkar alltså perfekt om du använder den vanliga transformatorn?
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: Skyddsjord och matning ihop ?

Inlägg av butthead »

Om det är en billigt switchat nätagg så händer det att de använder dessa kondensatorer utan klassning. Failure mode på dem är kortslutning. Mät och se om du har kontakt mellan primär och sekundär.

Finns en hel del intressanta youtubevideos där de öppnar och elsäkerhetsgranskar smpsu:er. Där är det dessa vanliga THT cercaps med för låg spänningsrating.
Skriv svar