Hur lyckas med toner transfer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Hur lyckas med toner transfer?

Inlägg av mAVRick »

Hej forumet!

Dom flesta av mina projekt brukar vara ganska små, en Arduino pro mini, någon färdig modul och lite kringkomponenter. Oftast blir det veroboard och råttbo av sladdar.

Jag skulle vilja börja tillverka egna kort, jag har bara inte kommit runt till det än. Jag vet att man kan beställa kort ganska billigt, men jag vill kunna prototypa korten själv. Och lära mig lite KiCAD på köpet.

Jag har en Oki B6300 laserskrivare och har 'övat' lite dom senaste dagarna. Jag skulle vilja använda aceton för att överföra utskriften typ https://www.instructables.com/id/Heatle ... CB-Making/.

Jag har tvättat kortet med svinto och aceton. Och använder typ 1/3 aceton och 2/3 t-röd. Pressade med tving (och hushållspapper) i ca 2 minuter. Använde glättigt reklamutskickspapper vid utskrift.
IMG_20200713_103754.jpg
Det här har jag lyckats med. Det är ganska ok, men inte helt 100. Hur gör jag det bättre? Mer aceton i blandningen? Annat papper (reklampapper är det bästa jag hittat hittills)?

Jag har inte etsat tidigare heller. Tips på hur man lyckas bäst med det? Jag har natriumpersulfat.

Tacksam för tips :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mAVRick 14 juli 2020, 20:39:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av 4kTRB »

Testade med oh-plast och värmde sedan lossade jag det i varm vatten. Blev 100-procentigt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av tecno »

Har du inte ett strykjärn?
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av mAVRick »

@tecno jag har absolut ett stykjärn :)
Jag kan prova det också. Det verkade bara som att aceton skulle vara enklare.

@4kTRB OH plast funkar i laserskrivaren? Eller är det särskilt OH till dom?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av YD1150 »

Se till att den är värmetålig så att OH-filmen inte smälter i skrivaren :)
Att den är avsedd för just laserskrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av Marta »

Glöm det, alla misslyckas. Bara den rätta häxbryggden fungerar...

Exponera genom dubbel OH. Framkalla i natriumsilikat pentahydrat (det är inte för avloppsrens). Etsa i natriumpersulfat. Magi sker och perfekta kort uppstår.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av rvl »

Testade med OH + strykjärn nån gång, men var inte nöjd. Vissa partier lyckades bra, men inte hela kortet.

Vid tillfälle ska jag testa Teknikerns metod, som låter lovande.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av Teknikern »

Den metod jag kör med misslyckas aldrig och är repeterbar till 100%. Allt beror på papperet och tillräckligt hög temperatur i laminatorn, i vinter ska jag bygga en helt ny laminator speciellt för att köra toner-transfer med som inte kan överhettas och gavlarna till "mangeln" blir i aluminium istället för plast som det är på den ombyggda jag kör med nu från Ö&B.

Fallgroparna var många i början innan jag kom på vad som verkligen funkade och lämnade repeterbara resultat.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av mAVRick »

Besök på jula idag resulterade i att den här följde med hem.
IMG_20200714_153400.jpg
Utan att en prova den först, så skruvade jag isär för att se om jag kunde 'förbättra' den.
IMG_20200714_153326.jpg
Den har som synes två lägen (80Mic och 125Mic), vilket väljer mellan två termostater, 115 grader och 125 grader. Den senare byttes mot den här om återfanns i bingen.
IMG_20200714_153145.jpg
Får väl se om det kommer duga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur lyckas med 'kall' toner transfer?

Inlägg av Teknikern »

När min som bara har ett läge knäpper av så slår jag över strömbrytaren som jag kopplat parallellt med termostaten, väntar 2 minuter och sen kör jag. Det skulle vara kul att veta vilken temp det då är på valsarna men jag har inget att mäta med så det ska bli kul att få veta om 145 grader räcker, då gör jag likadant som du.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Hur lyckas med toner transfer?

Inlägg av mAVRick »

Jag vet inte vad som blev fel, men när jag bytte 125 termostaten till en 145, så löste 145:an ut före 115 gradaren som satt kvar. Nåväl, jag hade en 165 gradare liggandes också. Samma sak.
Vid det laget gav jag upp och gjorde som Teknikern och kopplade helt sonika förbi termostat 2.

Värmde upp till läge 1, kopplade förbi. Väntade en stund (1-2 minuter-ish), då började det osa lite oroväckande, så jag kopplade snabbt tillbaka till läge 1 och matade igenom kortet 5-6 gånger.
IMG_20200714_203707.jpg
Inte 100%, men nära nog. Det där duger mer än gott för mig :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hur lyckas med toner transfer?

Inlägg av Teknikern »

Försök få tag på julklappspapper av den "kvalitet" som är blank och inte tål att slå in julklappar i dvs. absolut sämsta Rusta - Ö&B - Dollarstore"kvalitet", du vet det där som spricker så fort man tittar på det. Mitt kommer från Ö&Bs sopcontainer, upphämtat en natt innan dom snåla jävlarna började låsa containern. :evil: . 8)

När du valsat fast det (räcker med 4-6 ggr beroende på storlek på kort) och kortet kallnat så kan du bara dra av papperet utan blötläggning för papperet är så fullt av zeolit och krita så tonern fastnar inte i fibrerna. Nämnde jag att det var ett riktigt skitpapper? :mrgreen:
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hur lyckas med toner transfer?

Inlägg av lond »

Innan mina kretskort blev för komplicerade, tillverkade jag dom själv med toner transfer (lyckades aldrig att få UV-framkallning att fungera bra...).

Den process som fungerade bäst (för mig) var att använda vinyl film på vanligt papper och sedan värme och tryck (strykjärn eller lamineringsmaskin) för att överföra till laminatet.

Först skrev man ut layouten på pappret, så att man visste hur stor bit vinyl film man behövde klippa till, sedan klistrade man biten vinyl film över den utskrivna layouten och skrev man ut pappret en gång till.

När laminatet svalnat efter överförningsprocessen, så brukade vinyl filmen lossna av sig själv...

/// Marcus

edit: Lamineringsmaskinen modifierade jag så att avståndet mellan rullarna var anpassat laminatets tjocklek (ca 1.6mm), vilket gjorde att det blev lagom tryck över hela laminatet utan att tonern blev utsmetad i kanterna..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur lyckas med toner transfer?

Inlägg av Marta »

"Inte 100%, men nära nog. Det där duger mer än gott för mig"

Du har int etsat det ännu... Gör det innan resultatet bedöms.


lond, kasta ut avloppsrensaren och framkalla i natriumsilikat pentahydrat. Ingen etsning i syra/väteperoxid, natriumpersulfat skall det vara. Då kommer det att fungera.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hur lyckas med toner transfer?

Inlägg av lond »

Tyvärr har jag inte plats för att göra egna mönsterkort längre och för mig är det mycket enklare att få dom producerade i Kina, då jag har ofta nästan bara ytmonterat som är tätt packat och väldigt många och små via-hål.....
Börjar att snegla på 4-lagers för att få plats och hålla designen kompakt, men jag är inte riktigt där än...

Men jag kan hålla med om att det är tillfredsställande att ha tillverkat sitt eget mönsterkort.

/// Marcus
Skriv svar