PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Håller på och ritar lite smått på ett mönsterkort till ett tangentbord och eftersom jag inte kan bestämma mig riktigt hur jag vill ha nedersta raden på tangentbordet (dvs raden med Ctrl, Win, Alt osv) så tänkte jag lämna möjlighet att flytta switcharna i lite olika positioner.

Problemet är att de hamnar tätt inpå varandra och hål (som finns under varje switch) går i varandra, och än värre in i lödpunkter (vad tusan heter hålen för hålmonterade komponenter?). Sparkar PCB tillverkarna bakut eller vad händer om det ser ut som på bilden nedan?
temp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av JustNeed »

Pröva. De tillverkare jag har stött på är inte blyga att berätta när det blir galet.

Jag gissar dock att det inte går igenom.
Min erfarenhet är att de inte gillar att borra hål i hål och det riskerar definitivt att sabba lödhålet (vet inte heller vad man kallar det?).
Dock kan det funka bättre att fräsa ut hålet. Liknande "castellated holes".
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av lgrfbs »

Montera din knapp på ett brakeout kort som löper i en kuliss med en låsfunktion, gjorde ett utkast till dig:
Flyttbar knapp.png
När du hittat den rätta positionen limma fast mönsterkorten i varandra eller ta måtten och gör ett nytt kort baserat på labbkortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Ja hade det varit en knapp så kanske, men (det framgick visserligen inte) det är lite för många knappar så jag får nog göra som JustNeed skrev och prova helt enkelt och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Klas-Kenny »

Du kommer högst sannolikt direkt att få klagomål på "hole-to-hole clearance".

Du får hitta på något annat, tex. göra om de borrade hålen till ett fräsbart, avlångt hål.
Och de genompläterade hålen får du då flytta, göra mindre eller vad som nu krävs för att klara minimiavståndet mellan hål.

Ett alternativ är att klippa bort pinnen som ska i de stora styrhålen, kanske kan klara sig med de lödda benen och de små hålen tex?
Och alltså helt skippa de stora hålen som går i varandra.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Pucco »

Jag har gjort många kort med liknande lösningar och det är inte omöjligt att få tillverkat. Det är oftast mindre tillverkare som är flexibla och kan tillverka kort av den typen, Speciellt stora Kinesiska tillverkare för massproduktion har väldigt strikta krav på designen och det kan krävas flera iterationer av underlagen för att bli godkända för produktion.
Att borra två opläterade hål som överlappar är inget problem vad jag märkt, däremot att borra ett opläterat hål kant i kant med ett pläterat hål brukar ge problem.

Om jag tolkar det rätt så har tangentbordsswitchen två små knoppar som ska styra positionen/rotation och en stor pinne som innehåller en axel för att tangenttoppen inte ska vicka. Om du inte ska massproducera så föreslår jag att tillverka alla hål små och själv borra upp det som behövs.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Swech »

Alternativt gör en dummy för just de knapparna med bara borrhål , testa och bestäm vad som passar
Kan borra en dummy om du behöver

Swech
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Hm, ja de små hålen, ett på var sida om det stora centrumhålet kan man skippa och klippa bort från switchen. Men det stora centrumhålet går nog inte att ta bort, tror fjädern i switchen går ner i den försänkningen.
spacebar.jpg
Dessa tre varianter hade jag tänkt att jag skulle kunna välja mellan när man väl sätter ihop tangentbordet, men det kanske inte låter sig göras. Får se hur layouten blir om jag plockar bort en av dem
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Dummy hål ja, kanske göra mittenhålen lite mindre så de inte krockar med lödöarna och hoppas att det går igenom hos tillverkaren, sedan får jag själv förstora upp hålen så gott det går. :humm: Kanske kan funka.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Nu har jag skickat den här osten på tillverkning hos PCBWay och de har i alla fall accepterat utmaningen genom att godkänna den i första reviewen.
temp2.jpg
Får se om det går igenom hela vägen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Mindre än en vecka efter beställning så dyker korten upp, det är snabba ryck.
keyboard fullsize southpaw.jpg
Och de fixade hål i hål och hål genom pläteringar så det blev precis lika stolligt som det var ritat. :whoho:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av lgrfbs »

De stora hålen ser laserskurna ut tycker jag.
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Ja det ser lite "bränt" ut runt hålen på bilden, men det är nog mer ett resultat av mobilkameran och dåligt ljus. Det är ingen missfärgning i verkligheten.
robertk
Inlägg: 258
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av robertk »

Är det inte så att det är en koppar yta som slutar någon mm från hålet, med skyddslacken så ser det lite mörkt ut precis runt hålet. Jag tror det är helt vanligt borrade eller frästa hål.

//Robert
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: PCB med hål som krockar med andra detaljer.

Inlägg av Gimbal »

Jo det stämmer, det är ett jordplan som går nästan fram till hålen. En lustig detalj är att de hål som skär in i ett genompläterat hål har "smittats" av pläteringen, så jag antar att man borrar alla hål först och sedan görs en plätering i de hål som ska vara pläterade, varpå det smiter ut plätering ur de punkterade hålen. Om nu någon hängde med på den beskrivningen. ..
Skriv svar