Generator 13.1V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

Mäter jag över polerna med bilen igång får jag detta utslag. Borde det inte vara högre? Kan ett dåligt batteri påverka mätningen?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av YD1150 »

Kring 14V är normalt, så 13V med motor igång låter lite lågt. Påverkas spänningen om du gasar lite? Är det kortslutning i en cell i batteriet så brukar batteriet bli varmt. Kolla att det är bra kontakt mellan batteri och generator. Och jordfläta mellan motor och chassi.
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av Fossingarna »

Modell på bilen/ålder?
Alla nya bilar med start/stop-funktion, styr laddspänningen från genetatorn till någonstans mellan ca12,8-14,8V, beroende på behov.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

Fossingarna skrev:Modell på bilen/ålder?
Alla nya bilar med start/stop-funktion, styr laddspänningen från genetatorn till någonstans mellan ca12,8-14,8V, beroende på behov.
Volvo 940 1998
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

YD1150 skrev:Kring 14V är normalt, så 13V med motor igång låter lite lågt. Påverkas spänningen om du gasar lite? Är det kortslutning i en cell i batteriet så brukar batteriet bli varmt. Kolla att det är bra kontakt mellan batteri och generator. Och jordfläta mellan motor och chassi.
Om det är kortalutning i en cell påverkar det mätningen när jag mäter på batteriet med motorn igång?

Ska se över anslutningar o rengöra.
Endast mätt på tomgång
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av danei »

Om det är tomgång och batteriet är urladdat kan det vara batteriet som drar ner spänningen.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

danei skrev:Om det är tomgång och batteriet är urladdat kan det vara batteriet som drar ner spänningen.
Batteriet har varit nere på ca 5V då lampor glömts på i kupén men sen laddats upp. Kanske skadats. Bilen startat och går ok iaf :) men tråkigt att bli stående
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av xxargs »

Sätt en intelligent batteriladdare i 2 dygn - skall batteriet bli full så måste det ha tid då absorptionen av energi går i begränsad takt, speciellt i slutet från 70% och uppåt och är det kalcium-legerad underhållsfri batteri så behöver laddspänningen ännu högre upp - till 14.7V Volt under en tid innan det blir helt fulladdat. - har inte laddaren inställning för underhållsfria batterier/kalcium-legerade batterier - prova vinterladdningsläget då de slutar vid 14.7 Volt.

när du mätte spänningen - mätte du strömmen samtidigt eller strax efter (tång-ampere meter som klarar likström är mycket användbart här) stod batteriet och hinkade i sig 30 ampere när du mätte polspänningen så kan batteripolspänningen vara nere på 13.1 Volt pga. spänningsfallen av strömmen i kablarna från generatorn.

Är strömmen låg till batteriet (enstaka Ampere) - motorn går (ock kanske rusa den till 1500 RPM), generatorn arbetar och ändå inte är högre än 13.1 Volt polspänning så laddas inte batteriet - bör ligga på 13.6 - 13.8 Volt - då får man kolla generatorns polspänning (B+) - är den uppemot 14 Volt så blir det att kolla anslutningar så att man inte har oxiderad kontakt som ger hög spänningsfall. har för mig att specifik modell av SAAB hade problemet med en för dålig krimp-pressning av kabelsko på en grövre sladd för just generatorström mot batteri och kunde ge väldigt långsökta fel.

tänk på att spänningen ur generatorn varierar med hur varm generatorn är - suger den i sig 70-gradig luft från kylaren så tror det att det är midsommar och spänningen en del lägre (typ 13.8 Volt) än en motorstart vid -18 grader C och kall generator och spänningen kan vara över 15 Volt ut...
Senast redigerad av xxargs 4 juli 2020, 16:29:51, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av limpan4all »

13,1V vid tomgång skall du vara nöjd med.
Varva upp den till 3000RPM och gör om mätningen, då skall du ligga på 13,5 till 14,1V när det är 20 grader C ute. Högre spänningar när det är kallare och lägre om det blir varmare.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av xxargs »

robertr81 skrev:
danei skrev:Om det är tomgång och batteriet är urladdat kan det vara batteriet som drar ner spänningen.
Batteriet har varit nere på ca 5V då lampor glömts på i kupén men sen laddats upp. Kanske skadats. Bilen startat och går ok iaf :) men tråkigt att bli stående
En djupurladdning är aldrig bra för en bilstartbatteri - dock några gånger skall det klara hyffsat under sin livstid även om man förlorar 5-15% av kapaciteten permanent var gång det sker.

Det behövs inte många Ah-kvar i en gammalt startbatteri för att normalstarter skall fungera som det brukar. Det är först om motorn börja bli svårtstartad eller att man använder förbrukare utan motorn igång en kort stund som kan ge överraskningen att bilen plötsligt inte vill starta längre - en typisk höst-beteende när det har varit lättstartat hela sommaren och det går tyngre att starta på hösten och fler förbrukare inkopplade som sätesvärmare och elbakruta och ventilationsfläkten på högvarv (den drar ström den...).

är batteriet uppemot 10 år gammalt så skall man inte tycka att det är konstigt om den börja bli dålig och med små marginaler laddningskapacitetsmässigt.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

Laddade batteriet med en större CTEK i ett par veckor.
Har tyvärr ingen tångampere utan endast spänningen.
Batteriet har jag kört med nu i ca en månad sen laddning med CTEK och obelastat visar det 12.5V.
(Batteriet är ca 6år gammalt, ett varta runt 60A)

För att kolla generatorns polspänning behöver jag lossa något? Ser ut att vara isolerat , hittar ingen mätpunkt.

Ska testa ett annat batteri samt öka varvtalet strax
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av xxargs »

6 år gammalt och 12.5 Volt polspänning i vila... (dock skall helst polskon vara avlyft från batteriet i 24 timmar innan mätning då även väldigt små strömläckor ger lägre mätspänning än den som motsvarar kemiska laddstatusen i batteriet)

Då har nog minst 30% av batteriet sulfaterat med åldern och därför inte få upp syran så högt (borde ge runt 12.8 Volt öppen-pol spänning), när man gått förbi gränsen 50% sulfatering så går processen ganska fort och vid 10 år kanske det bara är några användbara Ah kvar i batteriet - även enstaka kvarvarande Ah klarar enstaka motorstarter galant (dock bara 1-2 startförsök på dig) men kör du värmefläkt 5 minuter eller halvljusen i 10 minuter utan motorn igång så kan du inte starta bilen längre...

Så dyra är inte bilbatterier att man skall avstå att byta om man inte längre litar på det gamla batteriet...
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

Testat två andra batterier nu. Varav ett som satt i en likadan bil där generaror gav 14V.
Gjort rent alla jordpunkter. Bytt generatorrem va lite sprucken. Mätt direkt på generatorn 13.5V och nu på batteriet 13.4V.
Klarar jag mig till Halmstad och tillbaka från Göteborg imorrn?
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av robertr81 »

Kan en dålig regulator/slitet kol orsaka dålig laddning?
Original regulator runt 1000:- biltema ca 100:-
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029655
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Generator 13.1V?

Inlägg av danei »

Så längre generatorn håller spänningen över vilospänning så går det ju bra att köra.

Jag hade en audi med taskig laddning. Det gick via en dold diagonsmeny i klimatanläggningen få fram spänningen till kopplingen på acpumpen. Så jag plockade fram den sidan för att hålla koll på att spänningen inte gick ner för långt.

Jag kom dock inte fram, i efterhand insåg jag att den visade senaste värdet om ac inte var igång.

Det blev byte till ett fräscht batteri innan jag kunde köra hem. Kollektorn var så sliten att jag inte tyckte att den var värd nya kol. (Jag hittade inga för 100kr) så jag köpte en begagnad generator från UK, i väntan på generatorn stoppade jag in kolbitar mellan kollektorn och de utslitna kolen. Det funkade bra, så generatorn blev aldrig bytt.

Någon som behöver en generator till en Audi A4 -96 diesel?
Skriv svar