Vad händer vid låg spänning över regulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av limpan4all »

MadModder har rätt, så fungerar alla linjära regulatorer i 78 serien oavsett tillverkare. Man kan enkelt betrakta dom som en diod i framspänningsriktningen med två diodframspänningsfall under sitt reglerområde.
Alla andra positiva linjärregulatorer som jag har använt fungerar på samma sätt dessutom. Samt alla buckregulatorer jag har använt. De blir linjära under sitt reglerområde. Om man sätter utgången till OFF (via en kontrollpinne) så förblir den OFF ned till ungefär 2V in till Buckregulatorn sedan släpper regleringen och utgången speglar matningsspänningen (men på en lägre nivå).
Det KAN ju finnas regulatorer som fungerar på annat sätt, men ännu så har jag aldrig sett någon.

Så, och detta är det viktiga att ta till sig från detta. Man MÅSTE se till att all styrsignaler är i ett kontrollerat läge INNAN processorn börjar att jobba. Detta gäller både när spänning slås på och spänningen slås av. Detta gäller självklart även innan processorn har dragen RESET eller efter att RESET har släppts pga låg inspänning.
Det är nybörjarmisstag 1A att inte se till att ha kontroll på sitt system vid upp eller nedrampning av spänning. Ett klassiskt test som brukar generera gråtande nybakade civilingengörer/konstruktörer är att koppla ett labbaggregat till utrustningen och sakta smyga upp spänningen bara tills RESET kommer sedan sakta smyga ned den... Då brukar "lustiga" saker att hända på utgångarna... Dom brukar försvara sig med "så blir det ju inte i verkligheten", jo det blir det men det kanske bara händer en gång på fem år eller mera men allt skall fungera då också.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av JanErik »

Jag undrar om det är nåt sånt som händer på min mätnod med 4 laddbara AA och TPS7A6550Q till 5V.
https://www.ti.com/product/TPS7A65-Q1?k ... secase=OPN

Händer att den hänger upp sig och länge har jag tänkt att den ligger och drar ström eftersom spänningen efter reset då droppat under 5V.
Men är det nåt som regulatorn gör som Atmegan inte tycker om, när spänningen just droppar under 5V?

Men generellt är den linjär under märkspänningen, inget nämnvärt spänningsfall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Glenn »

Just regulatorer är nog ganska lika, men just vad som händer när man går utanför spec är ju väldigt tillverkarberoende, har råkat ut för det både hemma och på tidigare jobb.

Hemma hade jag skrivit picprogram som blanda annat kommunicerade med en display, det fungerade bra tills jag bytte till en annan display, plötsligt funkade det uselt.

Det visade sej att spec säger att det ska vara en paus vid initieringen som jag hade ignorerat, den ena displayen funkade ändå, den andra gjorde det inte.

På ett tidigare jobb tillverkade vi utrustning att monteras i bilar, plötsligt efter byte av leverantör av en komponent så slutade boxarna funka när det blev kallt, vi hade råkat använda en komponent som var speccad bara ner till 0 grader, en tillverkares chip klarade ändå -25, den andra gjorde det inte..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:
Nerre skrev:Stänger ner gör den väl inte, det som händer är väl att utspänningen sjunker och alltså bli oreglerad?
Precis vad jag försöker att tro!

MVH/Roger
PS
Jag planerar tom göra en uppkoppling på kopplingsdäck för att kolla det här, jag tror mer på sådana tester än simuleringsprogram (speciellt i sådana här sammanhang)
Ja hade du gjort det från början så hade du förmodligen haft svaret avsevärt snabbare än vad denna teoretiska diskussion tagit i anspråk som inte leder någonstans.
Rätt onödig kommentar.

/Roger
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av vaxfan »

Onödig för att kommentaren var rätt, fel, uppenbar eller vad?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här problemet sitter jag alltså med (se bara längst ner på ritningen).

Jag har alltså planerat in två feta (och dyra) 4m7-kondingar för att kunna hålla inspänningen till regulatorerna 2V över utspänningen.

Jag har egentligen inga 4m7 alls även om jag planerar skaffa ett gäng (25V då, här räcker 16V).

Jag har dock ett antal 3m3/35V där jag tänkte att en 3m3 kanske räcker?

En 3m3 och 2A skulle innebära 2/3m*10m=7Vpp rippel.

När nu toppspänningen är 16V så blir det då bara kvar 9V, från 9V måste man sedan dra regulatorns 2V och vi är nere på att bara en 7V-regulator kommer fungera.

Medelspänningen in till regulatorn är alltså (16+9)/2=12,5V~12V (+/-3V säger vi).

Om jag nyttjar 12V-regulator så kommer den bara kunna reglera så länge ingången är >14V, sen faller ingången som mest till 9V och det verkar okänt vad som händer.

Limpan4all säger några intressanta saker som jag tyvärr inte riktigt förstår men en tolkning är att man kanske kan sätta tre dioder i serie från ingång till utgång, då hämmas inte regleringen och Rth till utgången blir låg även för låga inspänningar samt med en lagom fet lyt på UTGÅNGEN så laddas den alltid av ingångsspänningen (och då alltid till ingångsspänningens TOPPVÄRDE) samtidigt som diodverkan gör så att kondensatorn inte tappar spänning när ingången ripplar lågt och regulatorn slutar fungera.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

vaxfan skrev:Onödig för att kommentaren var rätt, fel, uppenbar eller vad?
Personen verkade mest vilja smutskasta mitt arbete.

För att vara övertydlig:
...som inte leder någonstans.
MVH/Roger
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av vaxfan »

Aha, då förstår jag.

För att återgå till ditt problem så är alternativet att använda en Low Drop-Out (LDO) regulator.
Den behöver inte lika stor spänningsskillnad mellan in och utgång.

Exempelvis LT1085CT-12#PBF, som är en 12V 3A regulator, kräver 1,3V späningsskillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: Det roliga med såna här tankar är att inte ens går att simulera för ska man simulera måste man hålla sig till vad databladen säger men jag kan nästan slå vad om att mitt tänk fungerar, precis som du säger Nerre. Jag planerar tom göra en uppkoppling på kopplingsdäck för att kolla det här, jag tror mer på sådana tester än simuleringsprogram (speciellt i sådana här sammanhang)
I databladet finns det ju ett ungefärligt schema över hur kretsen inuti ser ut. Det är ju bara att simulera med det schemat så borde det bli mer rätt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

vaxfan skrev:Aha, då förstår jag.

För att återgå till ditt problem så är alternativet att använda en Low Drop-Out (LDO) regulator.
Den behöver inte lika stor spänningsskillnad mellan in och utgång.

Exempelvis LT1085CT-12#PBF, som är en 12V 3A regulator, kräver 1,3V späningsskillnad.
Det här var intressant, tack!

12V/3A med bara dU=1,3V är bra.

Fast problemet kvarstår, om du kikar på det jag ovan skriver dvs att jag tänkt ha 12V (+/-3V säger vi) på ingången av en 12V-regulator så gissar jag att den bara delvis kommer reglera.

Men jag tycker limpan4all har ett trevligt tänk där med, som jag tolkar det, tre dioder mellan ingång och utgång.

För när regulatorn faller ur reglering, så att säga, kommer dess utgångsresistans bli hög MEN om man kör tre dioder blir den INTE det utan spänningen du har innan regulatorn hamnar över den halvfeta lyten (för detta är underförstått) på utgången.

Jag tror dock man måste använda tre dioder för som jag förstått det krävs minst 2V över 7812 typ, dvs regulatorn "clampas" till 2V över sig så att den normalt sett fungerar och när inspänningen blir för låg så blir Rth BARA lika med resistansen hos tre diodspänningsfall ÄVEN om regulatorn slutat reglera och har högt Rth.

Ni vet naturligtvis vad jag menar med Rth?

Säg annars till för inga frågor är dumma frågor :)

MVH/Roger
PS
Jag behöver mata ett par ynka (vad gäller strömförbrukning) opampar med min situation och jag tänker mest att en opamp har PSRR i stort sett lika stor som CMRR dvs rippel på matning kommer att dämpas med storleksordningen 100dB innan den hamnar på utgången, för nytillkomna tittare betyder 100dB 100000ggr vad gäller spänning :)
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av limpan4all »

Problemet med den lösningen är att 78 seriens regulatorer inte får ha högre Vut än Vin med mer än ca 7V volt annars så går dom sönder (sök efter Reverse Bias Protection i databladet).
En Low Drop Regulator är din enda framkomliga väg som är bra.
Du skulle också kunna sätta en schottydiod (för att få ett lågt framspänningsfall) innan 7812 regulatorn och en anpassad kondensator mellan GND och regulatorns Vin då kommer den alltid att se en högre toppspänning om lasten efter regulatorn är mycket låg (läs bara en eller några OP-AMP'ar).
Linjära spänningsregulatorer som matar kondensatorer blir aldrig särskilt bra lösningar 100uF maximalt och av "general purpose" typer INTE "low ESR".
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av JustNeed »

Dum fråga kanske, men varför kan du inte bara byta till separat/tillräcklig drivning till dina regulatorer?

Det borde vara mycket enklare än att laborera fram en lösning med enorma kondensatorer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant inlägg men tyvärr förstår jag inte riktigt vad du säger.

Detta förstår jag dock:
Problemet med den lösningen är att 78 seriens regulatorer inte får ha högre Vut än Vin med mer än ca 7V volt annars så går dom sönder (sök efter Reverse Bias Protection i databladet).
Och jag finner detta mycket intressant, hade ingen aning om att dom hade spec åt andra hållet!

7V alltså, men jag räknar preliminärt med 3V pulsat så den biten borde vara okej.

Här förstår jag inte riktigt vad du menar:
Du skulle också kunna sätta en schottydiod (för att få ett lågt framspänningsfall) innan 7812 regulatorn och en anpassad kondensator mellan GND och regulatorns Vin då kommer den alltid att se en högre toppspänning om lasten efter regulatorn är mycket låg (läs bara en eller några OP-AMP'ar).
Schottkydiod, ja hela bryggan skulle kunna bestå av schottkydioder, är det det du menar?

Om det är det du menar tjänar jag väl som mest en knapp Volt sett från std Si-helvågsbrygga.

Denna knappa Volt hjälper inte mot dom -3V re 12V jag idag tänkt ha in till 12V-regulatorn.

Men som synes ligger jag egentligen -5V under gränsen för reglering (14V).

Tar till mig att 100uF är max på utgången, vid 10ms och max säg 5mA för ett par OP så är ripplet bara 0,5V.

Nej, 3st dioder över 7812 tycker jag verkar vara melodin?

Eller vad säger Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

JustNeed skrev:Dum fråga kanske, men varför kan du inte bara byta till separat/tillräcklig drivning till dina regulatorer?

Det borde vara mycket enklare än att laborera fram en lösning med enorma kondensatorer.
Tycker det är en kalasbra fråga!

Jag avser bygga en rörtestare som har begränsade spänningar på dess trafos lindningar där vissa lindningar bara måste fixa vissa saker såsom Vdd, andra lindningar måste driva min KPD (en enhet för att driva positiv gallerström) och det finns få lindningar kvar till drivning av mina mät-op som dessutom bara måste ha 12Vcc.

Opamparna måste alltså ha 12Vcc för inkommande signal från strömmätningsmotstånden ligger på 500V innan dämpning och Vcm till OP ligger alltså då på 10V, 10V är två Volt ifrån Vcc vilket spänningen måste vara för att OP skall kunna fungera.

Bifogar ritning och hoppas det klarnar :)

MVH/Roger
PS
Jag bifogar båda ritningarna så att jag får "bättre" kritik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av alexanderson »

Kommentarer om din rörprovare.

Om du AVSER ATT TESTA EFFEKT-PENTODER OCH TETRODER FÖR AUDIOBRUK, varför då inte driva dem så att de motsvarar koppling till en ultralinjärkopplad transformator.
Skriv svar