Parabol och Viasat digitalbox?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Parabol och Viasat digitalbox?

Inlägg av Olle61 »

Det har väl med programrättigheter att göra? Satellit når ju ut över gränserna som Terracom inte gör.

Jag skulle satsa på en vanlig antenn och en box (begagnad?) med hårddisk. Skönt att titta när man har tid och att kunna göra paus i tittningen.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Parabol och Viasat digitalbox?

Inlägg av jesse »

Jag kollar lite på TV-antenner (UHF 21-61)... Verkar ju vara omöjligt att avgöra om de duger eller inte... "stark antenn" och "bra antenn" är ofta förekommande uttryck... Finns det verkligen inga jämförelser? Avståndet till rekommenderad sändare är 50 km (Brudaremossen). Teracom skriver även:
Starkast och stabilast mottagning får man med en antenn placerad utomhus. Beroende på läge och omgivning kan en placering på upp till 10 meter över omgivande mark krävas men oftast är runt 7 m tillräckligt. Placering i vindsutrymme i högre hus funkar ofta och ger en skyddad miljö för antennen, men tänk på att byggnaden dämpar signalen och placeringen ibland kan bli för låg.

Undvik skog/träd eller andra hinder i antennens närområde, det vill säga 30-50 meter framför antennen. Har du störningar på mottagning, prova annan plats på huset eller högre placering på befintlig plats.
Kanske är enklast trots allt att behålla parabolen och beställa ett gratiskort från Viasat.... :humm:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Parabol och Viasat digitalbox?

Inlägg av säter »

Du behöver inte ens ett kort.
Deposit måste du betala, i mitt fall var det 700:-.
Du måste naturligtvis även ha en parabolmottagare för Viasat.
Jag hade en Nokia 9802.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Parabol och Viasat digitalbox?

Inlägg av mrfrenzy »

Gå runt och kolla vilken antenn grannarna har på taket!

Jag har satt upp dussintals antenner på en ort som låg ca 50km från sändaren.
Allt som oftast blev det Televes DAT-75. Numera heter den DAT-Boss
I 8 fall av 10 fungerade den med en kort mast på skorstenen, i nionde fallet behövdes en jättemast, och i det tionde gick det inte alls utan man fick använda parabol. Det beror helt på terrängen.

Om det inte fungerar så har ju Kjell & Co fri retur. Kolla med dom vad som gäller öppnad förpackning. Personalen i lokala butiken brukar dessutom ha koll på vilka antenner som säljer bäst.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Parabol och Viasat digitalbox?

Inlägg av jesse »

Tack mrfrenzy.
Nu har jag lite att tänka på... Får se vad det blir för lösning efter att jag flyttat in.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Parabol och Viasat digitalbox?

Inlägg av Skogen »

Nu vet jag ju inte var huset du köpt befinner sig men det finns ju en tv-mast i Alingsås.
Själv har jag antennen inne på vinden.
Skriv svar