Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottages..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottages..

Inlägg av mittkonto »

Fick vårdnaden av mitt bygge och är inte så värst glad vid värmen, så nattliga turer är på önskelistan. Men då behöver en lyse för skogen(specs = "XHP70" 30W Led, garanterat fejk, men finemang aluminium hus(riktigt glas) för uppgradering av LED). Samt trafikvänligt lyse ("Suitable for 6-60v" & "Requires at least 7.5 W nominal output of the drive system's light connection".)

Tänkte driva dessa via en 12v/7A BEC. Valde ställa in den på 12v, då jag får access till en rad mc prylar usb laddare etc. Har även en tuta 6-36v, så även den ska BEC'en gå till.

Fast, finns det fördelar att driva lysen direkt med 48v(bägge drivers i lysena ska funka enligt spec'en)? :?:

Kabelfråga :?:
Tänkte använda en 16awg kabel(silikon 200c) från batteriet (48v) från sadel till styret, så inte speciellt långt och därefter in i 12/7A BEC. Räcker dimensionen av den kabeln?

Inkoppling av BEC'en :?:
Sitter och tittar på manualen till cc-bec'en. Då räcker det att jag kör... batteriet - svart & röd in i BEC'en och svart & röd ut från BEC'en?

Kontrollen för ovanstående är följande: MotoLovee 22mm Aluminum Motorcycle Switches (två manuella + retur för tuta)

Har allt material, ville mest göra en avstämning och se om jag tänkt rätt ang kabeln och volten, samt om någon har några tips. :?:

Blev lite långrandig men..
Tack på förhand och fin sommar på Er! :)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottage

Inlägg av Sverige »

Bättre att köra lyse direkt på batterispänningen (mindre förluster).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottage

Inlägg av Glenn »

Jag fattar inte vad dom menar på den där sidan.

NORMALT så menar man

ESC = Electronic SPeed Regulator
BEC = Battery Elliminating Circuit

Vanligen ingår BEC-funktionalitet i ett ESC, men det kan också vara externt.

Men på den där sidan verkar dom ju kalla hela ESC't för BEC ?

Men i övrigt säger jag också, varför vill du ha BEC-funktionalitet alls ? LED är strömstyrda.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottage

Inlägg av Sverige »

Bild
Det kanske ser ut lite som ett elektroniskt fartreglage, men det är det inte, utan en (extern) BEC.

(Om vi uppfattade frågeställning rätt.)
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottage

Inlägg av mittkonto »

Det är en volt omvandlare, i mitt fall från 48v till 12v. Används till div servos etc på radiostyrda grejer.

Tackar Hela Sverige för punkten med att det är ingen poäng med att köra med 12v när jag kan köra 48v.

12v'en behöver jag till min tuta och driva min gps t.ex och min batteriladdare/mobilladdare när jag övernattar i tält.

Som jag förstår det med BEC'en, är det bara röd och svart som jag ska bry mig om, både in och ut.
Rätta mig om jag har fel!!!!!!!!!!

-----
Uppdatering av projektet:
Har idag monterat allt som ska på, utom usb-uttaget, ska skriva ut en grej och montera både BEC'en (är iofs vattentät, därför jag valde den) och usb-uttaget i, men ska sätta en kontakt för usb'n imorgon när jag drar och gör kablaget.
mittkonto
Inlägg: 118
Blev medlem: 6 april 2019, 13:09:32

Re: Elcykel lyse via BEC div. säkerhetsfrågor & Tips mottage

Inlägg av mittkonto »

Slutfört. Omdöme, 11/10. Tutans läte är väl allt annat än cykel, men folk hoppar, bra så.
Switch'arna känns som bra kvalité och ingen större risk att funktionerna förväxlas.
Direktdrift för led'sen och använder enbart svart och röd på ut på bec'en.
Skriv svar