Förminska ner en trafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Förminska ner en trafo

Inlägg av berne »

image.jpg
Hur löser jag det här, har en gammal transformator till en dateob som jag behöver förminska.
Input 1.2a Max
Output 20v 4.5a
90w 20v

Den är för stort, för mitt projekt. Hade jag tänkte till lite tidigare hade jag kunnat göra ramen lite större.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

(Är det ett projekt, eller en fråga?)

Och vad ska förminskas - trafons fysiska mått eller spänningen?

Storleken är nog ganska fix, det finns nog inte plats att trycka ihop grejerna mer, varför jag gissar på att du vill sänka spänningen. Spontant, det är väl nån switchande grunka och det borde, om det finns ritningar, kunna gå att justera nån referensspänning och därmed sänka utspänningen. Min tanke.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av SeniorLemuren »

TS talar ju om att den inte får plats i hans redan tillverkade utrymme. Det tyder väl på att det är den fysiska storleken han vill minska. Det är ingen bra ide att bygga in en sådan komponent i en för trång trälåda. Risk för överhettning föreligger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av grym »

det är inte rimligt att försöka minska en sådan, skaffa en annan mindre, gör om så den får plats,
för egen del, , jag hadde räknat på flera veckors arbete att göra om en sådan rent fysiskt, då gör jag nästan vad som för att slippa böka med det
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av Henry »

Man hade nog fått göra ett nytt kretskort och det är inte så mycket utrymme att spara ändå. Om du trycker in spolen ordentligt där strömkontakten är så kan du kanske kapa max en 1 cm. Bredden funkar inte pga kylflänsarna och det är säkerligen även ledningar som är nära ytterkanten. Om det inte räcker med denna så är det och skaffa en som är mindre men som sagt dessa är inte gjorda för att byggas in då de kan med lätthet bli snabbt överhettade även om de bara drivs lite halvhårt då de får rätt dålig kylning redan som dom är. Bättre då om man tar bort höljet men är de inbyggda så blir kylningen ändå lidande vilket kan göra att de överhettas oavsett.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av alexanderson »

Ser ut som en primärswitchad flybackomvandlare. Den är redan kompakt byggd.
För övrigt bör trä ej användas som konstruktionsmaterial vid hembyggen, på grund av brandrisken.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av Platis »

Kan du inte köra extern matning då? Det finns väldigt tunna laptopladdare annars, har själv haft någon universalladdare(kensington?) som måste varit 15-20mm tjock nånting. Kjell & Co har haft nån tunn modell tidigare, men hittade den inte nu! :humm: Men som sagts tidigare tänk på brandfaran!

Ed; inte
Senast redigerad av Platis 24 juni 2020, 00:44:16, redigerad totalt 1 gång.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av berne »

HUGGBÄVERN skrev:(Är det ett projekt, eller en fråga?)

Och vad ska förminskas - trafons fysiska mått eller spänningen?

Storleken är nog ganska fix, det finns nog inte plats att trycka ihop grejerna mer, varför jag gissar på att du vill sänka spänningen. Spontant, det är väl nån switchande grunka och det borde, om det finns ritningar, kunna gå att justera nån referensspänning och därmed sänka utspänningen. Min tanke.
Var nog lite otydlig. Det är stoleken på jag tänkte på.
Platis skrev:inte köra extern matning då? Det finns väldigt tunna laptopladdare annars, har själv haft någon universalladdare(kensington?) som måste varit 15-20mm tjock nånting. Kjell & Co har haft nån tunn modell tidigare, men hittade den nu! Men som sagts tidigare tänk på brandfaran!
Har skrotat ner en gammal bärbardator och en skärm, så tanken är att ha allt monter på baksidan av skärmen, Såg en som gjorde likande på youtube. Tyckte det såg lite fräckt å kul bygge.
Det är både strömmen till datorn och skärmen jag helst av allt skulle vilja få en kabel till ut på baksidan. Prata med lite elektrisk å annat folk, som tyckte jag kunde bygga in den, så länge man kan får bra vetination, å ha lite kolla på tempraturer. Men nu näst jag test montera så fick jag se att båda är för höga så det gick inte:/ så behöver komma på ett nytt.

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av Platis »

Det säkraste, lättaste och smidigaste är nog att ha extern matning. Det finns en anledning att de flesta prylar har detta idag. Då kan du ju använda en laptopladdare som den är utan att behöva öppna upp den. Blir det nåt fel i framtiden så är det bara plugga in en annan! Vill man ändå bygga in så finns det bättre nätagg för inbyggnad! tex meanwells https://www.electrokit.com/produkt/swit ... rs-100-24/

Elsäkerhet
Brandfara
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av Bjaellerud »

Minsta förändring av nätaggregatets konstruktion kommer att göra alla typgodkännanden som står på typskylten ogiltiga.
Nätdelens användning är normalt att det skall användas öppet, dvs ej inbyggt.
Modifiering gör att du blir helt ansvarig för både elsäkerhet, brand och EMC.

Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Platis skrev:Det säkraste, lättaste och smidigaste är nog att ha extern matning. Det finns en anledning att de flesta prylar har detta idag. Då kan du ju använda en laptopladdare som den är utan att behöva öppna upp den. Blir det nåt fel i framtiden så är det bara plugga in en annan! Vill man ändå bygga in så finns det bättre nätagg för inbyggnad! tex meanwells https://www.electrokit.com/produkt/swit ... rs-100-24/

Elsäkerhet
Brandfara
Det var ju en annorlunda lösning :tumupp: . Kanske ett annat format skulle funka.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av Platis »

Platis skrev:Kan du inte köra extern matning då? Det finns väldigt tunna laptopladdare annars, har själv haft någon universalladdare(kensington?) som måste varit 15-20mm tjock nånting. Kjell & Co har haft nån tunn modell tidigare, men hittade den inte nu! :humm: Men som sagts tidigare tänk på brandfaran!
Dessa är 17mm tjocka
https://www.savingology.com/Kensington- ... 7-120w.htm
guckrum
Inlägg: 1683
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av guckrum »

Lenovo brukar ju ha DC-kontakten på separat PCB för maximal hållbarhet. Har du skrotat datorn har du därmed antagligen också en kontakt som matchar din adapter. Det är mycket hög kvalitet på dessa, så använd dem i första hand.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ojjj, det blev nog fel. Jag menade att den första platta modellen du föreslog VAR HELT RÄTT. Istället för originalklumpen skulle den platta modulen från Electrokit funka lika bra som grädde på färska jordgubbar.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: Förminska ner en trafo

Inlägg av berne »

guckrum skrev:Lenovo brukar ju ha DC-kontakten på separat PCB för maximal hållbarhet. Har du skrotat datorn har du därmed antagligen också en kontakt som matchar din adapter. Det är mycket hög kvalitet på dessa, så använd dem i första hand.

Det är tanken att använda den. Men få bort trafon. Så man slipper ha massa sladdar:)
Skriv svar