Komradios 27Mhz.. Nöjd med ny Komradio och Antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Komradios 27Mhz.. Nöjd med ny Komradio och Antenn

Inlägg av Perkla »

Jag var och fyndade idag, köpte en låda med massa komradio-grejer och några antenner som inte är med i bild, sånna där som ska sitta på bilar och liknande, gamla antenner från 70-80 talet som är böjbara nertill och kan skruvas uppe i toppen.. för stående vågen antagligen.. betalade en väldigt liten summa för detta, bland annat två bas antenner som jag inte vet om dom passar till 27Mhz eller inte.. kanske nån som vet ? dom är långa och i 4-5 sektioner som sitter fast med slangklammer..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Perkla 13 juli 2020, 22:26:32, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3841
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Mickecarlsson »

Är basantennerna ca 5,5 meter är dom för 27MHz.
Och de båda komradioapparaterna ser OK ut, har både AM och FM, troligtvis 24 kanaler.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Foppson »

Åhh nostalgi, jag har haft en sådan där Handic, jag ångrar att jag sålt allt jag hade, minns inte ens när jag sålde allt, inom loppet av 5-10 år hade man tröskat sig igenom en basstation, 7-8 olika "vanliga" radios samt två handapparater, flera olika basstationsantenner, 1/4, 1/2 och 5/8-vågs, hade en 5/8-vågs antenn på en 6 meter mast uppe på taket på ett 3-våningshus som sista antenn, hade RG8 eller hette den RG213 som kabel?, minns inte idag, meckade ihop ett rörslutsteg med 2st EL34 tror jag, anodspänningen skulle vara 700v men mot eventuellt bättre vetande hade jag närmre 1200v, inte en TV visade någon bild i de närmsta husen när man råkade aktivera eländet.

En annan pryl man ägde i början 90-talet som man ångrar att sålde till en struntsumma var en relativt fräsch Opel rekord coupe HT 1968.

.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Foppson »

Angående antennerna så minns jag att den 1/2-våg ha hade var drygt 5m men saknade jordplan, 5/8-vågaren hade korta jordplan horisontalt, den var nästan 7 meter lång, svår att trimma in för en bra stående våg, ändrades väldigt när man lyfte upp den på taket, hade 3 meter rör när jag ställde in ståensevåg på marken.
1/4-vågarna brukar ha 3st jordplan något längre än toppsprötet (ungefär 2,5m) och vara i 45 graders vinkel.

.
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Akai »

Den där zodiac radion är rätt fin faktiskt. Jag hade en i begynnelsen men gav bort den någon gång.

Ingen av apparaterna ser ut att ha SSB, "Single Side Band"

Vill man prata med andra radioter så är det SSB kanal 24 som gäller, 27.235MHz. iaf här omkring. Men sen finns det ju lite nostalgiker som kör AM / FM, men dom är få
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Perkla »

Jag har tänkt mig att sätta upp den långa antennen på mitt tak.. jag fällde ihop den när jag fraktade den men markerade var den satt innan för han som hade den innan hade trimmat in den riktigt bra, självklart beror mycket på omgivningen där den sitter också förstås, Jag har en del träd på min gård dock..

Behöver jag trimma in den igen utifrån dom förutsättningar som finns på min gård.. eller kan jag testa som den är nog med dom gamla inställningarna ? Tänkte mig att sätta in min Handic 924 här inne i huset kopplad till basantennen.. sen sätta in nån av dom andra i bilen med en av bilantennerna på taket.. sen åka iväg och se hur långt det räcker.. för skojs skull..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33829
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Glenn »

Är komradioapparaterna kristallbaserade ? Isåfall vill det till att dom är bestyckade, annars blir det dyrt.

Har/har haft ett gäng med typ 24 kanale roch så sitter det bara kristaller för 2 kanaler i när man öppnar dom.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3841
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Mickecarlsson »

Glenn, det var gamla apparater du har haft. Båda som visas i denna tråd är PLL-baserade och kan med lite ingrepp köra upp till 40 kanaler.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33829
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Glenn »

..Därav min fråga.

Och vaddå båda ? det är väl fem stycken på bilden, tokaisn ser tex väldigt gammal ut.

Jag har en som kör utan kristaller med, som jag tänkte montera i bilen nån dag, men det har aldrig blivit av pga brist på antenn :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av grym »

gamla antenner som har varit utomhus brukar sällan vara någon bra sak, oxiderade och ganska usla, samma med koaxialkabel

jag hadde inte gjort någon jobbig instalation med dom antennerna
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Jonyverse »

Glenn skrev:..Därav min fråga.

Och vaddå båda ? det är väl fem stycken på bilden, tokaisn ser tex väldigt gammal ut.

Jag har en som kör utan kristaller med, som jag tänkte montera i bilen nån dag, men det har aldrig blivit av pga brist på antenn :)
Fyra CB-radio (två kristall och två PLL) och en polisscanner ser jag.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18397
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av 4kTRB »

Den där Sound Sir 081 ser ut som en kopia på Handic 006 som jag en gång ägt.
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Akai »

Som Grym nämner, att göra en seriös takinstallation med dessa riskerar att bli en tråkig historia, jag skulle åtminstonde testa antennen på en mer lättåtkomlig plats innan jag satt upp den på taket.

med tanke på skicket enligt bilden du postade så skulle nog en renovering vara bra om man tänkt använda dem.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Komradios 27Mhz.. jag fyndande idag, eller ?

Inlägg av Perkla »

Jag har idag fått min bilantenn med magnetfot, och Den Handic 924 på bilden här ovan fungerande efter lite smörjning av pottar osv riktigt bra, har idag åkt runt lite och har kunnat lyssnat på väldigt mycket, Italienska, Spanska, Engelska och Tyska bland annat, Antennen är 140cm lång och enligt min SWR mätare så är den inställd riktigt bra också.. troligen inställd i mitten på 27Mhz bandet..

Nu väntar jag bara på min nya komradio också som jag länkade till längre upp, troligen kommer den imorgon Tisdag, ska bli spännande..

Ang antennen jag satte upp på taket så kan jag meddela att den inte verkar fungera nåt vidare, lika med dom bilantennerna jag fick med också som troligen är från 70 talet.. jag köpte dessa grejer mest för Handic 924 faktiskt, sen om jag får liv i nån av dom andra radiorna så är det ju bara positivt. Det går att modda Handic 924 en del har jag för mig.. bland annat få upp watten lite samt utöka kanalmängeden.. hade en Handic 924 för länge sen som var på bra mycket mer än 4 watt, gick riktigt bra att höra och prata med den minns jag..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Komradios 27Mhz.. Pratade långväga idag..

Inlägg av Perkla »

Idag fick jag min nya komradio och installerade den direkt i bilen, det dök upp massa utländskt liknande det jag hörde igår på min Handic 924, men efter några timmar så hörde jag två svenskar prata med varandra, jag lyssnade ett tag och sen provade jag anropa och se om nån av dom skulle höra.. det gjorde en av dom, han låg ute på havet på Västkusten nedanför Göteborg sa han, jag tänkte hur fasiken kan det vara möjligt ?? Han sa att han tyckte det var intressant hur väder och vind kan ligga på så exakt att förutsättningarna gör detta möjligt.. jag tyckte det var jätte coolt.

Den här nya radion har 40 kanaler, nu undrar jag, är dessa fördelade på hela 27Mhz bandet ? Och är då min Handic 924 med 24 kanaler fördelade på hela 27Mhz bandet fast med längre mellanrum mellan frekvenserna ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar