"Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

"Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Gryningsräd »

Har en segelbåt där jag har en automatisk länspump i kölsvinet. Skulle nu vilja sätta in ett "long time run"-alarm på denna, alltså att jag får ett larm (summer) när pumpen har gått i säg 3 minuter eller så. Alarmet kvitteras med en knapp - efter att man har tagit reda på vart ifrån vattnet kommer ifrån självklart :)

Tänker också sätta samma alarm på hydroforpumpen om någon slang går av eller om man får någon läcka (eller om vattentanken blir tom)...

Men: start/stopp-automatiken sitter ju inbyggd i pumparna så hur tar jag reda på om pumpen går eller ej? 12VDC är frammatat till pumpen hela tiden, så enkel spänningsmätning är ju uteslutet. Så det får väl bli strömmätning på något sätt. Jag är ju dock inte intresserad av hur MYCKET pumparna drar, bara ATT dom drar ström. Idéer:

- Shuntmätning - med någon slags krets med en 555-timer inblandad (har dock för liten kunskap för att konstruera detta själv för tillfället, men finns nog säkert något på Google)
- Shuntmätning - med AVR.
- Halleffektsensor - typ denna https://www.electrokit.com/uploads/prod ... 132x-2.pdf, tejpa den på kabel och mäta utsignalen (mV) med en AVR ?
- Några andra idéer?

Ju mer "cheap-charlie" ju bättre, har inte lust att lägga ner en massa pengar på detta, tid har jag dock en massa av :)

Pumpar: 12VDC, ca 6-8 A
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av JohnGalt »

Du skulle nog kunna göra det med en dubbel komparator t ex lm393, där den ena komparatorn känner av ett shuntmotstånd, utgången bygger upp spänning över en större kondensator med "läck"-motstånd (tiden bestäms av motståndsvärdet från utgången och kondensatorvärdet). Den andra komparatorn känner av spänningen på kondensatorn och ger larm på utgången (återkopplad till utgången för självhållning, tills larmet återställs genom att återkopplingen bryts).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av grym »

tungelementrelä

lagom varv med ena tråden till pumparna runt en sådan och du kommer få en slutning när pumpen går

enkelt och driftsäkert

sedan bara någon slags krets för att få larm efter lämplig tid

jag gillar ic 4093 som man använder som digital fördröjning , men det finns massor av möjliga lösningar
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Gryningsräd »

grym skrev:tungelementrelä

lagom varv med ena tråden till pumparna runt en sådan och du kommer få en slutning när pumpen går

enkelt och driftsäkert

sedan bara någon slags krets för att få larm efter lämplig tid

jag gillar ic 4093 som man använder som digital fördröjning , men det finns massor av möjliga lösningar
Menar du en "reed switch", typ som en glasampull med en reed kontakt i eller är det en som kommer i en IC-krets? IC-varianten verkar vara som ett vanligt relä, alltså med en insignal som styr kontakten, men menar du att den även kan styras med ett externt magnetfält? Tack för tipset, detta är nog en väg jag skall utforska...
JohnGalt skrev:Du skulle nog kunna göra det med en dubbel komparator t ex lm393, där den ena komparatorn känner av ett shuntmotstånd, utgången bygger upp spänning över en större kondensator med "läck"-motstånd (tiden bestäms av motståndsvärdet från utgången och kondensatorvärdet). Den andra komparatorn känner av spänningen på kondensatorn och ger larm på utgången (återkopplad till utgången för självhållning, tills larmet återställs genom att återkopplingen bryts).
Tack för tipset - skall se om jag har något i lådorna hemma som jag kan använda... har varit inne på shuntmätning men visste inte riktigt hur jag skulle mäta över shunten på bästa sätt...
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av JohnGalt »

Här är en liknande fråga, ifall det kan vara till hjälp: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=98586
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av grym »

glasampullen i första hand, där vet man vad känsligheten är

men icmodellen borde funka med, men man får prova sig fram
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Gryningsräd »

grym skrev:glasampullen i första hand, där vet man vad känsligheten är

men icmodellen borde funka med, men man får prova sig fram
Toppen! Då har jag lite på fötterna känns det som. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Icecap »

Jag har använd båda versioner - dock inte till länspumpe - och reed-reläet vinner med sin enkelhet och låga pris.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Gryningsräd »

Jag är ingen direkt elektronikkonstruktör, men man måste ju börja någonstans...

Kondingen laddas upp när reed-switchen aktiveras (och "Active"-LED tänds) och när spänningen har stigit tillräckligt ger 4093 "0" på utgången och "alarm"-LED tänds. Då börjar dessutom transistorn att leda för att ladda ur kondensatorn snabbt. Har även en resetknapp... synpunkter? Har inte tillgång till vilka transistorer jag har liggandes hemma (är på jobbet) men vilken vanlig transistor borde väl duga?
Long run alarm.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Icecap »

För att ladda ur kondingen helt bör du ha ett motstånd mellan ingången/tryckknappen och GND. Kanske 47k eller så.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17136
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av AndLi »

Ett annat felfall som kan ställa till det är det vi råkade ut för i vår avloppsbrunn.

Pumparna gick inte länge men otroligt ofta, normalt går de ca 7 gånger per dygn var, nu gick de i typ en minut, stor still ungefär lika länge och sen gick de igen...
Det var en backventil som hade gett upp, så pumparna tryckte iväg vattnet till pumpstationen, men samma sekund som de stanna så rann allt tillbaka igen ganska omgående.

Så titta inte bara på driftstid, titta på antalet starter med!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: "Long time run"-alarm för läns-/hydroforpump ?

Inlägg av Icecap »

Kollade mer noga och självhållet fungerar inte!

Enkel lösning: ta ytterligare en av gaterna i IC'n och koppla efter I1A. Ta utgången med en 1N4148 diod tillbaka till pin 1||2, gärna i serie med ett 10k motstånd.

Ta bort Q1.
Skriv svar