1,5V klocka i bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ConsulCapri
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 november 2014, 11:40:14

1,5V klocka i bil

Inlägg av ConsulCapri »

Hej!

Jag har en gammal sextiotalsbil där klockan gett upp och tänkte koppla in en billig modern klocka som drivs av ett 1,5 volts batteri: Men jag tänkte driva den med bilens elsystem. Klockan blir förmodligen inte så lycklig av att elsystemet på bilen levererar runt 13 volt.

Strömförbukningen hos klockan är under 1uA. Något annat anges inte.

Borde jag inte kunna åstadkomma en vettig spänning till klockan med hjälp av en spänningsdelare gjord av 2 resistorer på 1kohm och ett notstånd på 140 ohm. Spänningen över motståndet borde här bli runt 1,5 Volt, då borde det gå att koppla klockan över 140ohms motståndet eller tänker jag fel där.

Till saken är att jag vet inte vad det interna motståndet i klockan är då min digitala multimeter ändrar sig beroende på mätområde. Vi 20k mätning visar den 8Kohm men vid 200k mätning visar den 22 kohm.

Någon som kan hjälpa mig sätta upp en vettig spänningsfördelare så klockan blir nöjd och fungerar.

mvh Peter
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av Hobbyisten »

Det måste vara nåt fel på din multimeter.

Allt jag vet är att spänningsdelare kan "luras" när man kopplar in något parallellt med ena motståndet. Men om det man tar ut väldigt liten ström med högt motstånd påverkas kretsen minimalt.
Senast redigerad av Hobbyisten 27 maj 2020, 19:51:09, redigerad totalt 1 gång.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av svanted »

1.2k + 140 blir rätt 1.46 volt.
förutsatt att klockan drar så lite ström att det inte påverkar,
och det skulle jag tro att den gör om batteriet håller några månader?
man kan sätta en liten konding över 140 motståndet för att få lite buffert.

och man kan inte ohmmäta en last om den inte är helt resistiv...
det är inte en klocka.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av Henry »

Bilel är extremt skitig med spänningsspikar vilket kan göra att klockan havererar efter en tid då den får på tok för hög spänning i sig, time will tell. Annars får du sätta en diod (för att bara skydda klockan och inte hela bilen) och en TVS/transorb som de kallas som tar hand om överspänningar utan att skadas. Kan ev dock bli lite svårt att få tag på en på runt 1.5V.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av YD1150 »

Ett motstånd och två kiseldioder i serie till jord som enkel spänningsstabilisering?
ConsulCapri
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 november 2014, 11:40:14

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av ConsulCapri »

Enligt tillverkaren av klockan skall ett AA batteri räcker i ungefär ett år.

Klockan verkar fungera på 0,8 Volt till 2 volt, inget sagt om hållbarheten i tid med två volt men under 0,8 volt så stannar den.

Kanske en kondensator över 140 ohm-motståndet kan vara en bra idé. Jag ska prova det i morgon. Förslag på storlek på kondensatorn, elektrolyt eller keramisk?

Tack för svaren, dock hänger jag inte med på hur dioder i serie till jord som spänningsstabilisator skulle fungera.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av mrfrenzy »

Om ett AA batteri räcker ett år så förbrukar klockan i genomsnitt 0,3mA.
Ifall det tickar en gång per sekund så varierar det säkert en hel del men det löser man ju med kondensatorn.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av prototypen »

Du kan inte mäta ”motståndet” i klockan. Klockan kommer att dra en liten ström som beror på den spänning som kommer från mätinstrumentet, ändrar du mätområde ändras spänningen från instrumentet.

Om klockan drar 1 uA och din spänningsdelare har en tvärström på runt 10 mA så kan du hel bortse från ”felet” som klockan ger vid beräkning av spänningsdelaren.

Nu tycker jag att du ska ändra lite i konstruktionen, bilel är ofta full av överspänningar och störningar så någon sorts reglering kan ju vara bra. 2 dioder i serie blir ca 1,4 volt och ett motstånd på ca 10 kOhm.
En stor kondensator parallellt med dioderna är inte helt fel heller.

Protte

Edit, hann äta, tanka och snacka en massa innan jag postade.......
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av jah »

Jag skulle satsat på en superkonding (några F eller så) såhär t.ex:

12V tas från tändning, så är det inget som drar ström när bilen är parkerad.

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av mrfrenzy »

Om man ska ha matningen konstant inkopplad bör det inte dra mer än ett fåtal mA. Med 1k+140 Ohm blir det över 10mA vilket är för mycket.

Kanske något sådant skulle fungera: http://tinyurl.com/ybatnnkc
circuit-20200527-2033.png
Zenerdioden begränsar spänningen för klockan till 2V vid eventuella spikar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av Nerre »

Mitt förslag är att köpa en billig solcellslampa (de går att köpa för en tia typ). Dessa brukar ha en solcell och ett litet NiMH-batteri (i alla fall de vi haft).

Sitter den i bilen så kan det ju inte vara svårt att sätta en solcell som håller batteriet laddat tillräckligt (även om den står i garage långa tider så håller ju batteriet länge, skulle inte förvåna mig om en veckas laddning i solen på sommaren sen räcker resten av året).
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av limpan4all »

Titta inte på "jah" schemat, det innehåller så många fel att jag inte ens orkar kommentera...
"mrfrenzy" schemat är betydligt bättre, men jag skulle se till att zennerdioden hamnar på ca 1,5V och det skall vara en lite rackare. Det funkar också bra med två seriekopplade dioder istället för zennerdioden där man utnyttjar framspäningsfallet som spänningsregulator. 2200 Ohm motståndet behövs inte i så fall utan kommer bara förbruka onödigt med energi.

Lite grovt kan man säga att 2200 Ohm motståndet är spänningsregulatorn i mrfrenzys schema, och zennerdioden är en skyddskomponent, medans jag anser att man bör använda sig av zennerspänning eller dubbla diodframspäningsfall för späningsreglering.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av grym »

om det finns plats hadde jag personligen tagit ett lsd nimh batteri och kört klockan på det

laddade det från 12v med en diod och motstånd
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av Biker »

grym skrev:om det finns plats hadde jag personligen tagit ett lsd nimh batteri och kört klockan på det

laddade det från 12v med en diod och motstånd
Ett batteri i size R20 från typ Duracell lär kunna mata klockan många många år
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1,5V klocka i bil

Inlägg av grym »

japp, men alkaliska batterier har en tendens att läcka efter några år, speciellt med låg last
Skriv svar