Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
veden99
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2020, 09:43:36

Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av veden99 »

Jag gör ett experiment där jag vill värma upp ett kanthalband till ca 300 grader. Bandet är 0,2 mm tjockt, 4 mm brett och 1,2 m långt. Jag minns tyvärr inte ohm. Jag har också provat andra motståndstrådar med samma resultat.

Jag har ett labbaggregat från Velleman som heter LABPS3020SM (0-30V, 0-20 A). När jag kopplar upp det mot kanthalbandet och ställer in ström på ca 8 A (volt hamnar på ca 19 V) så dröjer det inte länge (ca 1-2 min) förrän aggregatet slår ifrån och strömmen går ned till i princip 0 A. Bandet hänger fritt i luften så det sker ingen kortslutning. Jag har skruvat fast både band och kabel i sockerbit så kopplingen känns ordentlig.

Varför sker detta och hur ska jag göra (eller vad behöver jag köpa) föra att kunna förse bandet med en ström på 7-9 A utan att det slår ifrån?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av adent »

Det låter ju som du är inom spec för labbagget. Kollade manualen och ser inget om intermittens eller liknande så den bör ju klara det kontinuerligt.

Går fläkten igång eller går den alltid? Om dina värden: 19V och 8A stämmer så bör din tråd ha ca 19/8 = lite över 2 ohm i resistans.

Jag skulle nog reklamerat labbagget.

Edit: spänning och ström håller sig på 19V och 8A tills det plötsligt slår ifrån? Så det inte är nån fysikalisk egenskap som ändras i tråden när den blir varm så att resistansen minskar kraftigt så att tråden börjar dra mer ström än labbagget kan ge. Men så bör inte sådan tråd uppföra sig.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad behöver du göra för att få igång det igen?
Vänta en stund, starta om aggregatet eller vad?
veden99
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2020, 09:43:36

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av veden99 »

Fläkten går inte igång och aggregatet är inte varmt. Ju högre ampere, runt 8-9 A, desto fortare går det innan strömmen dör ut. Nu har jag det inte framför mig så att jag kan testa, men om jag kör lägre, säg runt 4 A så dör den inte ut på samma sätt (möjligtvis efter längre tid, men detta har jag inte testat). Dock uppnår jag inte önskad temperatur med 4 A.

Efter att den fallit från 8 till nära 0 A så kan jag stänga av och starta om. Den går då igång på 8 A igen, men faller inom kort tillbaka till 0 A igen. Det dröjer längre tid om jag väntar länge med omstarten. Om jag testar någon dag senare så kan det ta några få minuter innan samma fenomen. Startar jag om direkt så slocknar strömmen på mindre än 30 sekunder.

På kablarna står det att de ska klara 10 A. Vet inte om detta kan vara en flaskhals?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av ajje »

Jag skulle gissa på att fläkten är trasig och att aggregatet faktiskt slår ifrån pga övertemp.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av säter »

Det låter som en rimlig orsak.
veden99
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2020, 09:43:36

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av veden99 »

Det tål absolut att undersökas.
Jag har ingen kunskap i området, så det är bara en ren gissning, men kan en fungerande fläkt verkligen göra den stora skillnaden? Dvs stänga av inom två minuter utan fläkt kontra låt säga fungera en timmar med fläkt? Ingenting av vad jag kan känna på utsidan blir varmt, men det innebär förstås inte att komponenterna hinner bli varma. Det står dock i manualen att temperaturen på höljet kan bli väldigt varm, och jag föreställer mig då att även komponenterna borde vara så pass varma (men ändå fungerande) att de borde tåla värmen som uppstår efter bara två minuter utan att slå ifrån. Men, som sagt - okänt område för mig. Ska undersöka om fläkten är trasig.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av hcb »

Kan du prova att belasta kragget litet mindre, t.ex. med en lämplig glödlampa?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av säter »

Jag tänkte säga belasta mera, för att se om fläkten startar. :humm:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av hcb »

Heh, vi tänkte samma tanke men på olika sätt :)
Vad jag var ute efter men inte skrev var att se om aggregatet klarar sig längre vid lägre belastning.

Edit: jag läser som en kratta, detta var tydligen redan testat. Då sällar jag mig till dem som säger "kolla fläkten och dess funktion".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6928
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av Marta »

Den där pjäsen har en manual från -14, men bl.a. Conrad säljer den fortfarande. Är Ditt exemplar nytt? I så fall är problemet 100% säljarens. Är det mindre än 3 år kan med lite tur reklamationsrätten i KKL användas. Rör i så fall ingenting, är där ett klistermärke eller assuranstape bör denna vara orörd.

Har inte lyckats hitta någon bild på det utan lock. Är det avsett för forcerad kylning så kan ett par minuter utan fläkt mycket väl räcka för att det skall bli för varmt. Utöver värme skulle det kunna vara det gamla vanliga, ruttna kondingar.

Manualen ekommenderar högst 80% av maxlast för kontinuerlig drift, det är 16A och dit är det långt. En resistiv last på 8A skall det helt enkelt lätt klara att driva.

Har Du ingen garanti kvar så upp med locket och ta en tydlig bild. Tänk på att det handlar om nätspänning, så känn absolut inte på saker för att leta efter något varmt. Det är dödsfarligt för någon som inte vet exakt vad hen känner på.
veden99
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2020, 09:43:36

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av veden99 »

Tack för alla tips och förslag. Väldigt värdefullt.
Jag har rest ifrån aggregatet nu men lovar att återkomma med svaret när jag har haft möjlighet att undersöka felet, alternativt fått lämnat tillbaka det.
veden99
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 maj 2020, 09:43:36

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av veden99 »

Det visade sig vara enklare än en felande fläkt. Jag hade kopplat kablarna till fronten på enheten och inte baktill. Fronten har visst bara kapacitet för 5A fick jag veta, medan baktill har kapacitet för 20A.

Beklagar misstaget! Stort tack för tips i alla fall!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Varför dör strömmen på min DC Lab Switch?

Inlägg av hcb »

Sådant händer den bäste.
Tack för återkopplingen!
Skriv svar