Biltemas epoxy

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Allsidig
Inlägg: 11
Blev medlem: 2 februari 2020, 13:13:48

Biltemas epoxy

Inlägg av Allsidig »

Ska vattentäta elektronik, tänkte göra som han gör här med ”potting compound” Funkar Biltemas epoxy https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000028570 till det, eller borde jag använda något annat?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av bearing »

Det du länkar hos Biltema till är inte vad jag skulle kalla epoxy, utan epoxylim. Epoxylim är alldeles för trögflytande, använd inte det.

Det finns epoxy som är gjord för ingjutning, men jag kan tänka mig att även den lamineringsepoxi som Biltema säljer duger. Ställ gärna blandningen i mikrovågsugnen några sekunder så blir den mer lättflytande innan du gjuter.

Dock gör ju ingjutning i epoxy att prylen bara är att slänga ifall den skulle behöva repareras. Jag har inte sett videon du länkar till, men "potting compound" låter som att det blir gele-aktigt, och då kanske det går att ta ut kortet och reparera ifall det skulle behövas?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av psynoise »

Ska det hålla många år gäller det att läsa på. Vanliga kretskort och fyllnadsmassor specifikt för elektronikingjutning utvidgar sig olika beroende av temperatur tyvärr. Därav kan det vara bra att använda mjuk/elastisk ingjutning till ytmonterat medans hålmontet klarar hårdare massor.
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av jumbo555 »

"Vanlig" lamineringsepoxy krymper en del när den härdar.
Jag rekommenderar en riktig elektronikingjutningsepoxy.
Tex Electrolube ER2188
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av TomasL »

Ännu bättre är ju kiselgummi.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av bearing »

Använde du det svenska ordet för "silikon" nu, eller är kiselgummi en variant av silikon som lämpar sig bättre för ingjutning av elektronik?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Icecap »

Att göra elektronik vattentät är ett stort mål.

Snart sagt alla plaster släpper igenom vattenmolekyler, långsamt förvisso men ändå.
Ingen lack är helt vattentät av samma orsak och hårda massor får med tiden sprickor.

Fukt kan komma in genom ledningar, mellan isolering och kardeler osv.

Min begränsade erfarenhet är att det är bra att fixa så att vatten rinner ut snabbare än det kommer in och att undvika alla fasta massor för ingjutning.
En bra skyddslack för ändamålet är bra också - i samband med att det rinner ut snabbare än det kommer in.

Såklart fixa så att inkommande vatten inte rinner direkt på kretskort och att ledningar går i en båga ner innan anslutning till kretskort så att det inte rinner in droppar via ledningar.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Nerre »

Man kan ju titta på diverse sidor om att bygga undervattens-ROV. Jag trodde innan jag började läsa på just att det måste vara effektivt att gjuta in sakerna. Men man måste ju ha ledningar in och ut (eller snackar vi om batteridriven trådlös utrustning) och då finns risken alltid att det kan krypa in fukt kapillärt där. Man måste då i såna fall se till att allt är avfettat så det inte finns nånstans där gjutmassan inte har "fäst". Och det ger sig ju själv då att massan måste vara elastisk om den inte har samma utvidgning som det kan gjuter in.

Inte ens en tät plastburk är helt tät mot fukt, man behöver ha silica gel eller nåt i den för att ta hand om den fukt som tränger in genom plasten.

Oljefyllda grejer verkar en del pyssla med, framförallt handlar det då om tryckutjämning, men det gör ju också att om man inte har nån luft inuti kapslingen så minskar genomträngningen av fukt. Även om fukten tränger igenom plasten så stoppas den relativt bra av oljan gissar jag. Men förr eller senare bli nog oljan "vattenskadad" och måste bytas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av TomasL »

bearing skrev:Använde du det svenska ordet för "silikon" nu, eller är kiselgummi en variant av silikon som lämpar sig bättre för ingjutning av elektronik?
På svenska naturligtvis.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Biker »

Nerre skrev:Man kan ju titta på diverse sidor om att bygga undervattens-ROV. Jag trodde innan jag började läsa på just att det måste vara effektivt att gjuta in sakerna. Men man måste ju ha ledningar in och ut (eller snackar vi om batteridriven trådlös utrustning) och då finns risken alltid att det kan krypa in fukt kapillärt där. Man måste då i såna fall se till att allt är avfettat så det inte finns nånstans där gjutmassan inte har "fäst". Och det ger sig ju själv då att massan måste vara elastisk om den inte har samma utvidgning som det kan gjuter in.

Inte ens en tät plastburk är helt tät mot fukt, man behöver ha silica gel eller nåt i den för att ta hand om den fukt som tränger in genom plasten.

Oljefyllda grejer verkar en del pyssla med, framförallt handlar det då om tryckutjämning, men det gör ju också att om man inte har nån luft inuti kapslingen så minskar genomträngningen av fukt. Även om fukten tränger igenom plasten så stoppas den relativt bra av oljan gissar jag. Men förr eller senare bli nog oljan "vattenskadad" och måste bytas.
Genomförningar kan ju göras med att ha bultar skruvade i höljet som man ansluter på varsin sida
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Glenn »

Finns kontakter som är avsedda för ingjutning med.

Oftast räcker det dock att bara gjuta in kablarna, inte helt ovanligt att typ CDI-boxar är gjorda så. ..Men perfekt är det ju inte.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Nerre »

Biker skrev: Genomförningar kan ju göras med att ha bultar skruvade i höljet som man ansluter på varsin sida
Du behöver då ändå ha gängtätning, annars blir det inte tätt. Men frågan är om gängtätningen verkligen är tätare än plasten själv.

Att ha kablar genom ingjutningen innebär ju att man i princip får slangar rakt igenom, så det gäller ju då att det är gjutet i båda ändar.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Mindmapper »

Frågan är väl till vilken grad ts vill fukttäta.
Det finns ju massor med fukttäta skarvdon.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ten-p67443

Borde vara möjligt att göra tätt med de råd som finns här, men epoxy från Biltema är nog inte det bästa. Men kanske det duger. Vi vet ju inte vad han vill täta och till vilken grad.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av Nerre »

Enligt videon i första inlägget handlar det ju om att gjuta in små kretskort (eller en ESC) för att använda under vatten.

Precis som Icecap är inne på är det svårt att få till det bra, och ett stort problem är att man inte ser om man fått in vatten eller inte. Så man märker inte problemen förrän grejerna börjar gå sönder.

Såna där fuktskyddade kabelskarvar är väl inte direkt gjorda för undervattensbruk?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Biltemas epoxy

Inlägg av NULL »

@Allsidig: Menar du vattentät som i "den ska sitta i en bil" eller "den ska klara dykning ner till 60m"?
Skriv svar