Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex_Holo
Inlägg: 69
Blev medlem: 21 november 2010, 18:40:50

Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Alex_Holo »

Försöker läsa av en tankgivare som egentligen bara är ett variabelt motstånd mellan 0-180ohm. Tanken är att läsa denna med mikrokontroller (Arduino nano i slutgiltig installationen), men den hanterar bara 0-5V. Så hur gör man?

-Har funderat på en spänningsdelare, men för att uppnå fullt upplösningsområde och komma ner till 0 så blir strömmen väldigt hög. Försökt labba med olika värden i teorin men tycker inte jag lyckas.
-Funderat på att låta den styra en variabel spänningsregulator, men 180ohm verkar vara för lite justeringsområde.
-Kollat lite på OP förstärkare men samma problem där, tycker jag inte får till det med så låga värden.

Finns flera på nätet som har samma problem och lösningen blir oftast spänningsdelare, men då är det högre resistanser och större variabla områden än mitt.

Någon som har något tips?

Ska sitta i en husvagn, så ström finns, men inte obegränsat. Skulle själva mätningen dra flera hundra mA så kan jag styra koden att bara mäta på intervall/vid behov. Men vore trevligt om man fick den hyfsad låg.
Spänning som finns är 12VDC från blybatteri med tillhörande laddare, dvs allt mellan 10 och 16V... Tanken är att hitta något som funkar från 8V och nedåt som är lätt att reglera till.

Givaren i fråga https://www.biltema.se/bat/batmotor/tan ... 2000037601

Edit: 180ohm står det ju som påpekades i tråden :vissla:
Senast redigerad av Alex_Holo 20 april 2020, 20:26:02, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Borre »

180ohm står det i länken och databladet iaf.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Andy »

Du bör kunna lägga ett annat motstånd i serie med reostaten och få en lägre mätstöm.
Sedan låter du Arduino linjärisera det spänningsområdet du får som resultat över reostaten.
Det blir inte högupplöst precis men kanske användbart ändå till din applikation.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av grym »

mata med konstantströmsgenerator, kolla så den tål den strömmen du vill ha, för 5v ca 28mA

sedan brukar man ha ett ordentligt lågpassfiler med
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Micke_s »

Kör ett 680 Ohm i serie och sätt adc:n i arduino på 1.1v referens.

7.4mA över reostaten borde vara lugnt.
Annars öka 680 till det dubbla. Då får du 9 bitar istället.
Alex_Holo
Inlägg: 69
Blev medlem: 21 november 2010, 18:40:50

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Alex_Holo »

180ohm står det ju, dags att putsa glasögonen! :tumupp:
Tycker ändå jag inte riktigt får till dom värdena jag vill ha.

Ska mäta färskvattentanken, då den är ganska bred och inte så hög så vill jag ha så bra upplösning som möjligt, men kanske får göra avsteg från detta. Hade väl tänkt mig i alla fall 10st mätpunkter på min sträcka (ca 20cm). Dock var givaren inte helt steglös utan hade ett antal fasta steg, minns inte hur många nu men troligen mer än mina tänkta mätpunkter. Tanken var att nyttja hela arduinons upplösning (1023) för att där kunna filtrera ut ev störningar. Men kanske får göra det på hårdvarusidan direkt och nyttja färre punkter.

Ska kolla konstantströmsgeneratorn om jag kan göra något bra där :tumupp:
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av simply »

Brukar väl inte vara mer än 4-5 nivåer på en sån där mätare?!

Tapatalk'd with a OnePlus 6
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Palle500 »

Precis som Simply säger är väl en enkel motståndskedja med tungelement och då kan du glömma någon finare upplösning på signalen.
Bild
Alex_Holo
Inlägg: 69
Blev medlem: 21 november 2010, 18:40:50

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Alex_Holo »

Steglös var den som sagt inte. Har 11st steg på min 200mm långa tankgivare enligt tidigare länk, vilket duger gott för min applikation.
Stegen är 0.3-18.2-36.3-54.2-72.1-90.1-108.0-125.9-143.9-162.0-180.0 ohm.

Gillade gryms förslag om konstanströmsgenerator, helt novis på den biten, speciellt att bygga själv så här kommer ett försök till första förslag :)
Jag tänker LM334Z (enda electrokit hade, https://www.electrokit.com/uploads/prod ... lm334z.pdf).
Mata med 5V, välja motstånd för att sätta 10mA. Hur räknar jag ut vilket motstånd jag behöver? Tänker att temperaturkompensering är onödigt då temperaturen i husvagnen är hyfsad konstant (när den används och detta system är i drift vill säga).
Kopplar min tankgivare i serie med tex 20ohm för att inte gå ner till 0ohm.

Ohms lag ger då 0.2V vid 10mA och 20ohm, samt 2V vid 200ohm. Behöver troligen inte ens ändra upplösningen på ADCn då det räcker till ändå, annars sätta typ 3.3V som referensspänning.

Skulle det bli avbrott så sticker spänningen iväg, därför jag matar med 5V, vilket är max vad ingången tål och därmed borde inget ta skada då LM334 inte har mer att skicka ut?
Ritade upp ett snabbt schema. Tänker jag rätt? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av 4kTRB »

Finns nog fler sätt. Här får du 8mV till 5V linjärt.
U1 måste bara orka driva runt 30mA så det är bara att välja rätt OP.
Sedan behövs inte +/-15V det funkar med mindre också.
+/-8V funkar med dessa OP.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alex_Holo
Inlägg: 69
Blev medlem: 21 november 2010, 18:40:50

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av Alex_Holo »

Bra förslag 4kTRB, som verkar ge bättre upplösning än vad jag behöver och inte drar hutlöst med ström!
Men måste erkänna att jag känner mig vilsen bland OP förstärkare :? , aldrig någonsin jobbat med dessa, men vill gärna prova! :)

Har läst en del och man pratar alltid om +/- i matningsspänning. Alltså behöver jag ha -8V och +8V i din lösning? Läste nämligen att det oftast(?) räcker med + samt ansluta den andra till GND?

Vad gör V2/V3 i ditt schema (gissar att dom inte tillhör min krets)?

Försökte jämföra LT1352 och hitta en ersättare på Electrokit, men förstår inte vilka värden det är jag ska kolla på som är kritiska? Har du möjlighet att ta fram två kretsar (helt i DIP kapsel då det görs på experiemntkort) på tex Electrokit eller elfa som funkar så vore jag extremt tacksam :)

Hur funkar det att använda dessa med långa kablar? Behövs det skärmat med tanke på dom extremt små spänningsvariationer det ska känna av? Min givare sitter straxt över 1meter bort ifrån stället jag tänkte ha indikering/processorn/elektroniken. Är det bättre att jag vänder på allt så indikeringen får långa kablar?

Vad händer om tankgivaren får avbrott, kommer jag kunna få ut mer än 5V som utsignal? Behöver jag extra skydd för min processor?
Utsignalen behöver inte heller vara 0-5V, den kan gå 5-0V också om det kan underlätta.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av 4kTRB »

V2/V3 är matningen till förstärkarna.
Du kan använda 2st seriekopplade 9V-batterier där du
lägger jord i serieanslutningen.

+9V batteri -(jord) + batteri -9V

NE5532 tror jag skulle fungera.
NE5534 också.
De är billigare än LT1352 och fungerar lika bra.
Det funkar med 1m kabel. Det är så låg resistans.

Om du adderar de där sista OP:n i schemat så klipper de vid 5V resp. 0V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av 4kTRB »

Kopplade du upp någon krets och testade?
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av kenneth1212 »

Jag kör med samma givare i husvagn. Har bara kört med motstånd så full tank är 100mV. Då står det 1.00 på panelinstrumentet. Gjorde detta för 9 år sedan så jag har inte mer i huvudet. Kan kolla mer i detalj till helgen om så önskas.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Omvandla reistans till spänning (Tankgivare)

Inlägg av 4kTRB »

Då är det bara att förstärka så det passar Arduino.
Skriv svar