LED konvertering av lysrörsarmaturer med batteri backup

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

LED konvertering av lysrörsarmaturer med batteri backup

Inlägg av primerone »

Vi håller på att konvertera alla våra lysrörsarmaturer till LED rör. Det går väldigt smidigt förutom på en punkt.
Vi har några armaturer som fungerar som nöd belysning. De har alltså förutom drossel/HF mm. en inbyggd batteriladdare och ett batteripaket som håller liv i lysröret ca 30 min om strömmen går. Dessa armaturer gillar inte Philips LED rör, de slocknar direkt när strömmen kopplas bort.

Så efter att ha läst en annan tråd om LED konvertering här tänkte jag höra med forumet om någon har gjort en liknande konvertering eller vet om någn bra ombyggnads sats, alternativt en metod att bygga om, som fungerar.

Jag har givetvis varit runt på nätet en del, men det mesta jag hittat handlar om att sätta in en extra LED strip med egen drivkrets och batteri. Jag skulle föredra om det gick att lösa med "vanliga" LED rör. Tips mottages, jag kan dock säga Alibaba och liknande siter går bort. Det måste hålla lite högre kvalitet för att det ska vara värt det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: LED konvertering av lysrörsarmaturer med batteri backup

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir nog väldigt svårt med en hembyggd lösning att garantera brandsäkerhet och driftsäkerhet. Att CE-märka blir omöjligt. Jag hade satsat på nya armaturer för nödbelysningen eller fortsatt med vanliga lysrör i dessa.
Skriv svar