Dämpa PWM-signal?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Dämpa PWM-signal?

Inlägg av EPG »

Jag har en apparat som ska skicka en analog signal till en annan apparat som sedan ska ta emot den analoga signalen.
Problemet är bara det att både sändaren och mottagaren är digitala typer av utrustning som styrs utav mjukvara på ena eller andra sättet. Med andra ord så för att få en analog signal från sändaren så är det genom att få en PWM-signal och för att mottagaren ska kunna tolka den analoga signalen kommer denna att behöva vara analog och 0-5V DC för att säkerställa att inte mottagarens scansykler hamnar mitt emellan PWM-pulserna så att denna blir felavläst.
Jag behöver med andra ord dämpa PWM-signalen för att denna så gott det går ska se så analog ut som möjligt om man skulle inspektera denna i ett oscilloskop.
Min tanke att lösa det är genom att montera en konding samt ett motstånd mellan PWM-signalen och jord, eventuellt blir det även samma mellan VCC och PWM-signalen om det behövs.
Nu är ju bara frågan vilka värden behöver jag på komponenterna för att dämpa signalen lagom mycket utan att tappa allt för mycket amplitud?
Det är inget krav på att responstiden behöver vara blixtsnabb vid snabba ändringar på PWM-signalen om det tar 250-500 millisekunder från 0-100% så är jag mer än nöjd.
Om amplituden skulle dämpas lite så är det inte hela världen heller eftersom att jag borde kunna kompensera detta genom att öka duty cykle på PWM-signalen något eftersom att mottagaren förväntar sig en signal runt 0-4V DC så om den är lite för dämpad på amplituden så kan jag kompensera detta genom att köra ditt cycle på exempelvis 0-85% för 0-100% signal istället för 0-80% som annars borde vara mer rätt för 0-4V.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dämpa PWM-signal?

Inlägg av kodar-holger »

om det tar 250-500 millisekunder från 0-100%
Man brukar säga att efter 5 tidskonstanter har utspänningen från en RC-länk nått 100% även om det teoretiskt inte är riktigt sant.

Tidskonstanten är R*C, d.v.s. serieresistansen * parallellkapacitansen. Om du sätter kondensatorn till jord eller Vcc spelar ingen roll. Båda räknas som växelspänningsmässig jord. Om vi antar 500ms så behöver alltså din tidskonstant vara 100ms. Med till exempel 10kOhm och 10uF får du 100ms.

Sen måste du fundera på vilken PWM-frekvens du har för det kommer inte att bli DC-ut utan ~sågtandsvåg även om den är kraftigt dämpad av RC-länken. Om dina processorer inte är synkade kommer du inte att veta vart mottagarens ADC samplar utan du får räkna med ett brus på ingången. Maximala storleken på detta går att räkna ut om du vet PWM-frekvensen, vilka spänningar den slår mellan, R och C. Generellt, högre PWM-frekvens ger lägre brus.

Alla beräkningar förutsätter att man antar att ingångsimpedansen på ADCn är oändlig. Ett inte helt okomplicerat antagande. Läs databladet noga. Been there, done that. Ett tips: Det är den inte men den kan inte ses som en ren resistans. Långt där ifrån.

Jag skulle göra en digital överföring iställt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dämpa PWM-signal?

Inlägg av TomasL »

Sätt en OP med förstärkningen 1 efter RC-länken, om OPn har R2R utgång, så matar du den med 5V eller strax över.
Har ett antal gånger omvandlat 24V PWM till 0-10V vilket funkar utmärkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar