Tonator "undersätethögtalare" Made in Sweden
Såg dom här till salu på nätet för ett tag sen, tänkte att (1) skulle kunna passa Project 2020.
Utrymmet under sadeln, eller mellan sadeln och batteripack. Sägs låta väldigt bra för sin tid.
Ryktet stämmer, dom jag fick hem igår låter rent och fint, har dock inte öppnat upp lådorna.
Inte än.
Gummit har ju en tendens att vittra sönder, så det är fullt möjligt att dom är mycket sköra nu.
Skulle så vara fallet går det att lösa, men just nu är dom ok och låter bra, ja jävlar i min låda.
Så små, och låter så stort? Detta med ett MP3 Mono-kort på 2 Watt, batteriet är bara 300mA.
Mer info kommer, ville egentligen bara starta Tonator-tråden, som blir ett udda tidsdokument.
Svensktillverkad Nostalgi, som fortfarande går att spela med.
TONATOR: Made in Sweden
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
TONATOR: Made in Sweden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: TONATOR: Made in Sweden
Denna text kom inte med i första, så den kommer här:
Båda högtalarna lät bra under en minut eller så, sen började dom spraka och låta skrafs.
Förstärkaren fick hicka och pallade inte lämna effekten, 300mA är svaret på problemet.
Det räckte till att verifiera att både kort och högtalare lirar bra tillsammans, jag är nöjd.
Men det kan bli bättre, med full patte i ett 18650 (Sony VCT6)
Ska ju inte spela hela tiden med dom, men lite då och då kunde ju vara lite Permocoolt.
Då räcker 300mA inte så långt, men jag har komponenter för att lösa detta vid tillfälle.
Riktig trevligt att kombon funkar (högtalaren+kort) det blir musik med Johann Strauss.
Startas med en strömbrytare från LeCanard.
Båda högtalarna lät bra under en minut eller så, sen började dom spraka och låta skrafs.
Förstärkaren fick hicka och pallade inte lämna effekten, 300mA är svaret på problemet.
Det räckte till att verifiera att både kort och högtalare lirar bra tillsammans, jag är nöjd.
Men det kan bli bättre, med full patte i ett 18650 (Sony VCT6)
Ska ju inte spela hela tiden med dom, men lite då och då kunde ju vara lite Permocoolt.
Då räcker 300mA inte så långt, men jag har komponenter för att lösa detta vid tillfälle.
Riktig trevligt att kombon funkar (högtalaren+kort) det blir musik med Johann Strauss.
Startas med en strömbrytare från LeCanard.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: TONATOR: Made in Sweden
Den här (den ena högtalaren) ska användas i Project 2020, så jag testar med ett MONO-kort.
Kräver minst 3,7 Volt samt uppemot 500mA för att inte krackelera i ljudet. Men bra låter det.
Lilla frun undrar vad jag sysslar med, men på testbänken måste man ju ha lite volym för att se.
Verkar fungera bra, när jag vet vad som krävs blir det dags att hitta en vettig monteringsplats.
Högtalaren ska ju sitta under sadeln, i det utrymme man normalt sett har en hjälm, krävs hål..
OM jag får till det med både själva elektroniken och dom fysiska måtten har jag en vinnare här.
Så här ser kortet ut. (GPD2846A TF Card MP3 Decoder Board)
Nästa steg blir sen att koppla in en Justerbar DC-DC step-down spännings omvandlare LM2596
Då kan jag driva kortet från 12 Volt istället, får mäta lite till så det inte blir överbelastat där ute.
Men jag ska kanske inte hoppas på för mycket, jag borde redan nu ha kollat om Tonator får plats.
Kunde Jesus gå på vatten så ska jag väl kunna klara detta.
Note: Något jag verkligen uppskattar är modultänket jag har, allt blir så mycket lättare med moduler.
En för musiken (med 2 Watt förstärkare) och en för själva drivspänningen. Allt kan drivas med 12 V.
Smidigt, och intressant.
Kräver minst 3,7 Volt samt uppemot 500mA för att inte krackelera i ljudet. Men bra låter det.
Lilla frun undrar vad jag sysslar med, men på testbänken måste man ju ha lite volym för att se.
Verkar fungera bra, när jag vet vad som krävs blir det dags att hitta en vettig monteringsplats.
Högtalaren ska ju sitta under sadeln, i det utrymme man normalt sett har en hjälm, krävs hål..
OM jag får till det med både själva elektroniken och dom fysiska måtten har jag en vinnare här.
Så här ser kortet ut. (GPD2846A TF Card MP3 Decoder Board)
Nästa steg blir sen att koppla in en Justerbar DC-DC step-down spännings omvandlare LM2596
Då kan jag driva kortet från 12 Volt istället, får mäta lite till så det inte blir överbelastat där ute.
Men jag ska kanske inte hoppas på för mycket, jag borde redan nu ha kollat om Tonator får plats.
Kunde Jesus gå på vatten så ska jag väl kunna klara detta.
Note: Något jag verkligen uppskattar är modultänket jag har, allt blir så mycket lättare med moduler.
En för musiken (med 2 Watt förstärkare) och en för själva drivspänningen. Allt kan drivas med 12 V.
Smidigt, och intressant.