Felsökning av jordbruksmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Glenn »

Just det där med initieringen och pausen har jag upptäckt den hårsda vägen, det finns ju en fördröjning som enl spec ska göras, om mans truntar i det så kommer de flesta displayer att fungera ändå, men inte alla..
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

En säljare(!) från tillverkaren svarade idag, och bekräftade allt:
Dear bos,

it was not easy for me to find out something about these really old LCD screen.

We sold this display for the last time before 2006.

However I found out which lcd drivers are installed, please find attached the
- KS0066 Driver from the OLD Version
- ST 7066U Driver from the NEW Version

The following changes could correct the error when switching from old to new modul:
- different timing
- longer wait stage

Mit freundlichen Grüßen / with best regards

Namn Namnsson
Vertrieb / Sales
Snacka om grym service, för jag är inte ens kund hos dem! :)

Då återstår det svåra, att binärpatcha koden så att det kommer lite fler wait-states...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

anrhm skrev:Har du frågat tillverkaren om de har en uppdatering till firmware?
Nej, det har jag inte, för detta handlar om en jordbruksmaskin och alla tillverkare för såna håller benhårt i sina saker och släpper ingenting. Istället föreslår de att en alltid ska byta ut allt mot nya reservdelar, och då pratar vi €1k och uppåt för den här lilla prylen.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bobobo »

Är det någon speciell form eller storlek på LCDn eller bärarkortet? Annars kanske det finns att hitta någon annan generisk LCD som använder KS0066 drivern?
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bobobo »

bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

@bobobo: Jag måste säga att din google-fu är fenomenal. LCD:n på den Ebay-länken ser ut att ha exakt samma formfaktor som den här har! :)

Skärmen sitter "på räls" (eller vad det nu heter) inuti ett aluminiumchassi så formfaktorn är oerhört kritisk. På originalskärmen (den trasiga) har tillverkaren fräst bort ca 1-2mm från kanten och inåt för att skärmen skulle passa. Förstår inte varför de valde den skärmen när det verkar vara så himla mycket extrajobb med allt patchande.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bobobo »

Googlade inte ens. Tog ebay.de direkt och sökte på KS0066 16x2
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Glenn »

bos skrev:@bobobo: Jag måste säga att din google-fu är fenomenal. LCD:n på den Ebay-länken ser ut att ha exakt samma formfaktor som den här har! :)

Skärmen sitter "på räls" (eller vad det nu heter) inuti ett aluminiumchassi så formfaktorn är oerhört kritisk. På originalskärmen (den trasiga) har tillverkaren fräst bort ca 1-2mm från kanten och inåt för att skärmen skulle passa. Förstår inte varför de valde den skärmen när det verkar vara så himla mycket extrajobb med allt patchande.
Kan ju vara så att tidigare har man använt en annan display som passade rakt av, sen när den inte gick att få tag i var det enklare att modifiera nån annan än att göra om lådan.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Palle500 »

Går det inte att montera en elektronisk fördröjning på enable ingången så att skärmen hinner starta upp?
Alt låta processorns reset vara lite längre i upstartsläget?
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

Det är tyvärr inte så enkelt, man ska först vänta lite efter power-up, i detta fall >40 millisec, sedan skicka initiering 2 eller 3 gånger med en minimitiming (enl databladet >37µ) för att ställa in antal rader på displayen och också (som jag tror i detta fall) ändra från 4-bitars till 8-bitars interface mot processorn.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Man kanske kunde ta en Uno och koppla displayen mot och sedan låta alla signaler passera Uno. Programmet i Uno kunde ju vara konstruerat så att det initierar displayen för att ta emot tecken. När displayen sedan är initierad så vidarebefordrar man datasignalerna för tecknen från huvudenheten.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

Hur gick det, fick du igång displayen?
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

Jag fick hem en ny skärm så sent som idag, med en KS0066-driver som originalet har, men det blir ändå samma fel :(

Ska testa, bara för sakens skull, att byta till en slöare kristall för att se vad som händer. Tyvärr kan det ju få en massa läskiga bieffekter som påverkar CAN-bus, men jag vill förstå varför skärmskrället vägrar funka.

Farsans deadline är imorgon, sen måste han köpa ett nytt kort. Worst case här är att jag får dra en all-nighter med att försöka patcha EPROM-koden på nåt jäkla vänster, om det är så att det bara är timing-problem. Hur det ska gå till vet jag inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

Nu bytte jag kristallen (11.nånting MHz) till 4MHz, men det är ändå samma fel. Initieringen blir aldrig av.

:doh:
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

Jag tror att programmet försöker läsa busyflaggan innan det är tillåtet, kolla i initieringen i databladet, den sätter några bitar och skriver till 4000H (som borde vara displayadressen), läser sen in till ACC från 4000H och hoppar sedan på bit 7 som är busyflaggan som inte kan användas förrän init är klar. Jag har inte kollat vilka bitar som skrivs, jag kan kolla mera i morgon om du vill.
Skriv svar