Felsökning av jordbruksmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Palle500 »

Gissar mer och mer att den nya skärmen inte är kompatibel med den trasiga original skärmens interface. Hur vet du att den nya skärmen skall fungera som 100% ersättning?
Du har själv skrivit att det misstänker med olika byglingar etc...
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

För länge sen (80-tal) bytte vi till ett nytt fabrikat av display med vad som skulle vara en kompatibel drivkrets. Så var det tyvärr inte. Om jag kommer ihåg rätt nu; den nya drivkretsen krävde längre mellanrum mellan de tre resetsignalerna som skulle föregå initieringen, inte helt lätt att komma underfund med vad som gick fel, ibland fungerade det men inte alltid. Det sitter väl ingen krets på displayen numera, bara en "blobba", men om du har datablad för båda displayerna, kolla detta.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av anrhm »

Det är min erfarenhet också från "för länge sedan". Många displayer säljs som HD44780-kompatibla, men det finns skillnader i initieringen.

Det typiska beteendet om initieringen misslyckats är just en svart rad på displayen och sedan inget mer.

Nu var det så länge sedan jag höll på med det här men det var något med timingen under uppstart som var väldigt kinkigt. Där skiljde det mellan olika HD44780-kompatibla displayer.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

Låt anta att ni båda har rätt, att timing-spec skiljer dessa skärmar som har samma artikelnummer och tillverkare; skulle det i teorin funka att ta själva skärmen från den nya och transplantera till den gamla? Eller är även det kört?

Jag ska runt lunch sniffa trafiken till skärmen för att se hur timing på initieringen ser ut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av mrfrenzy »

Mät på den gamla, kommer det någon varierande data på LCD-pinnarna?
Isåfall borde en transplantation funka, annars är det ju "blobben" med drivkrets som är trasig på den.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

Jag tror att om det är timingproblem är det enklare att leta rätt på initieringen i programmet och förlänga delayen mellan de första init-sändningarna, men det är klart då måste man in och gräva i assemblerkoden. Fördelen är att man inte riskerar att skada HW.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bobobo »

Egentligen är jag inte så kunnig på detta, och jag har heller inte satt mig in grundligt i dina postade underlag, men jag tar mig ändå friheten att kasta fram en idé som kanske är helt fel men ändå en idé.

På fotot av den gamla displayen är en patchning med en tråd och en kapad kretskortsbana. Det kan ju vara något layoutfel i displayens pcb som de patchat under produktion innan ett reviderat kort tagits fram. Men jag tänker att displayen tillverkats i mycket större volym än det maskinspecifika kortet du jobbar med. Därför är det kanske rimligt att det är större sannolikhet för ett layoutfel i maskinens pcb än i displayens pcb?
Men konstruktören av maskinens pcb kanske hittade att det var enklare att åtgärda felet på maskinens kort genom att göra en patch på display-kortet?
Dvs att en motsvarande patchning skulle behöva göras på nya kortet ifall pinout/signalnivåer från maskinkortet inte följer displayens datablad.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av anrhm »

Men den patchningen bryggar bara över den kapade ledarbanan på mönsterkortet.

Tittar man noga på bilden ser kortet till originaldisplayen kapat ut på höger sida (höger sida av bilden).
Är det väldigt trångt där korten sitter? Kanske får inte nya displayen plats i så fall.

Att man en gång i tiden har kapat ledarbanan beror kanske på att det är så trångt så man riskerar att kortsluta den ledaren mot något annat.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

Här är ju en intressant patch i den gamla också, om det kan ha något med nånting att göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av bos »

Castor skrev:Jag tror att om det är timingproblem är det enklare att leta rätt på initieringen i programmet och förlänga delayen mellan de första init-sändningarna, men det är klart då måste man in och gräva i assemblerkoden. Fördelen är att man inte riskerar att skada HW.
Jag har labbat rejält i eftermiddag och har kommit fram till ett par saker som bekräftelse på det som gissats i tråden: jag har blivit övertygad om att det är olika timing-krav på skärmarna, så den nya funkar inte. Inte heller gick det att transplantera den nya till det gamla kortet (tvärtom gick sisådär, det blev iallafall lite aktivitet). Jag tror därför den gamla controllern är körd, så det är bara att ge upp den helt. Enda chansen är att få den nya skärmen att funka, kanske genom att peta i koden som du nämnet.

Enligt databladet är processorn en variant av 80C51. Dessvärre hade inte IDA den processortypen (80C517 var närmast) så jag vet inte hur exakt disassembleringen (bifogad) är. Den sortens assembler har jag aldrig programmerat i, inte heller den sortens processortyp, så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Via en hex-dumpare hittar jag två strängar i EPROM:et. Den första börjar på code:00000CEB, fast eftersom den saknar label hämtas den nog via en pekare, så även där är jag lite borta eftersom jag inte kan den här arkitekturen. Hittar jag bara i koden var strängen hämtas så kanske jag kan luska ut resten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

Koden för initiering ligger, om jag har rätt :D , på E5 (code_E5). Adressen till displayen är 4000H, den startar med att skriva 30H för första initieringen. Jag har inte kollat timingen, varken mellan skrivningarna eller den som skall vara innan första skrivningen. Kollar senare under dagen om ingen kommer med mera info.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av Castor »

Det är fel i koden, man läser Busy_flag (Bit7) innan initieringen (som skall vänta viss tid) är klar. Kanske går att ändra i assemblerkoden, men det har jag inte kollat. (Alltså patcha in en kod som gör rätt).
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av ie »

bos skrev:Någon sorts framsteg gjordes nyss när jag kopplade på en 20k-pot på den nya skärmen; jag ser pixlar!

Men bara på översta raden, och ingen text. :humm:
Om jag inte minns fel så är det detta som normalt visas om man bara spänningssätter displayen, dvs ingen initiering.

Så displayen är nog ok.

/Ingvar
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av YD1150 »

Hur blir det om du tillfälligt byter klockkristallen till en med lägre frekvens så displayen initieras långsammare?
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 365
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Vallentuna

Re: Felsökning av jordbruksmaskin

Inlägg av anrhm »

Har du frågat tillverkaren om de har en uppdatering till firmware? Du kan ju rimligen inte vara den enda som fått problem vid byte av display i deras maskin. De borde ha upptäckt att de displayer de har i reservdelsförrådet inte fungerar med alla versioner av firmware och gjort en rättning av koden.
Skriv svar