Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Vår frys har börjat låta konstigt, knäpper och knakar i den. Har inte brytt mig så mycket, men idag var det en stor pöl vatten framför den. Har varit bortrest så jag trodde att den hade pajat.
Men den var kall och verkade fungera normalt. Dock är det massivt med is under nedersta lådan. Tog bort isen och lät den vara. Någon timme senare började den låta igen. Öppnade då dörren och tog ut understa lådan. Såg då att vatten rann ut ur ett ventilationshål. Antar att det är en fläkt någonstans som blåser kyld luft ner i lådorna.
Någon som har en idé om vad som kan ha hänt med den? Stopp i någon dränering? De är helt "kapslade" skåp. Man ser altså inte kondensorn eller kompressorn. Så man får riva ner dem för att kolla.
Tänkte man kunde börja i rätt ände om någon har kännedom om problemet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Danny »

Dräneringen är igenisad.
När isen är borta kontrollera position av avfrostningselementet,
och att det är fri passage genom dräneringen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Danny »

Kolla även "gummitutan" som sitter i slutet av dräneringsröret
ovanför droppskålen. Fungerar som en backventil
och har en tendens att klibba ihop.
2020-04-12_165730.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av MadModder »

Hade samma problem (inga annorlunda oljud dock) i mitt frysskåp.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... &p=1248725
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Skall försöka omplacera all mat idag och riva ner inredningen och kolla. Mest troligt är det en rejäl isklump som orsakar det där knakande ljudet. Låter likt isbitar när man häller whiskyn på dem :)
Ett av skåpen (kyl och frys i samma serie) har även utvecklat ett skumt startbeteende. När det startar låter det som att man skakar en kompressor så att motordelen slår i höljet. Det låter riktigt högt, man hoppar till rejält om man råkar vara i köket. Det ät inte alltid den gör så, ibland kan det gå veckor mellan tillfällena. Efter smällen brukar den vara tyst ett tag för att sedan starta med fullt varvtal på kompressorn. De är inverterstyrda kompressorer vill jag minnas. Kanske börjar bli dags att riva båda skåpen och rengöra, kolla så att allt sitter fast, byta kondingar osv .
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Var ingen smuts i slangen eller gummipluppen. Däremot var kondensorn helt igensatt med damm. Inte så lätt att få rent utan tryckluft och blåsa runt skit i hela köket.

Har testat att köra forcerad avfrostning enligt olika metoder från nätet. Lyckas dock inte.

Håller man in powerfreeze samt freezer börja displayen blinka, olika tecken var gång, inget som går att tyda dock, vissa segment svaga, andra starka. Ett par gånger kunde man stega en räknare med alarm knappen. Nu visas ett upponervänt litet u typ.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av mrfrenzy »

Får du bort dammet och väntar några timmar så tinar ju isen av sig själv.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Jo det är sant, men vill kolla så att värmeelementet faktiskt fungerar. Tydligen vanligt att det inte gör det.
Angående displayen så är det blå dioder, och de tecken som brukar lysa är givetvis slut. Precis som de blå dioderna i alla andra prylar man har som alltid lyser.
Angående avfrostningen så funkar den tydligen så att kompressorn stannar, ett värmeelement värmer upp i några minuter. Sen startar kompressorn igen. Detta för att få en snabb avfrostning antar jag. Funkar inte det så fryser det ihop väldigt fort.
Jag har ingen extra frys att lägga maten i heller, så tanken var att få ut prylarna, köra en defrost och se så att allt funkar. Sen in med maten igen.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av ie »

MadModder skrev:Hade samma problem (inga annorlunda oljud dock) i mitt frysskåp.
Plus en på den!

Jag lyckades inte demontera plastkåpan inne i frysen för att hitta var dräneringen går ut. Petade dock så långt jag kunde från baksidan genom muffen och slangen. Gjorde ingen skillnad.

/Ingvar
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Byglade i kontakten till avfrostningsreläet. Det fick igång värmeelementet iallafall. Skall låta det gå ett tag och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Danny »

Hela dropprännan inne i frysen brukar vara en enda isklump.

Tänk på att inte köra avfrostningselementet för länge så
värmesäkringen utlöser.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Läste någonstans att avfrostningscykeln är 20 min. Jag testade i fem minuter, mätte med tångamperemeter och konstaterade att elementet drog ungefär 200 Watt.
Kom dock inget vatten. Har nog aldrig runnit vatten till tråget på baksidan. Finns inga tecken på det. Så nu håller jag på att äta upp allt infryst så att jag kan riva ner skiten helt i helgen.
Nu i morse var den full av is på botten igen. Så elektroniken verkar funka iallafall.

Skall återkomma med bilder när jag plockar ner det i helgen.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

Har gått ganska länge sedan jag pillade med frysen nu. Kom semestrar och sjukdom imellan. Knackar fortfarande bort is då och då. Nu är planen att det skall hålla ut tills det blir såpass kallt ute att jag kan ställa ut innehållet på altanen.
Vilket säkert inte kommer hända denna vintern, känns inte direkt som minusgraderna knackar på dörren här i Skåne.
Har dock lite bilder på innanmätet, ligger på en dator som skall till elektronikhimlen. Skall försöka kopiera över allt viktigt från den när jag har hittat min sata-till USB adapter. Håller på att rensar ut hobbyrummet, sjukt drygt att gå igenom och kasta saker.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av _R_ »

Då och då har jag ett liknande problem med kylskåpet. Det droppar vatten ned på golvet, vatten som kommer från den lilla dropplisten högre upp i skåpet där det sitter ett dräneringshål som via en slang leder till baksidan av skåpet där något absorberande material finns som skall ta hand om dropparna tills de avdunstat.
När detta händer är det bästa att blåsa rent slangen, antingen med trycklyft eller en vanlig madrasspump med en bit plastslang som passar till dräneringen.

/R
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Frysproblem Samsung RZ80FRDS Vatten samlas i frysen

Inlägg av Glycol79 »

På mitt skåp så har det aldrig någonsin runnit ut vatten via slangen ner till kompressorn, det syns tydligt. Så felet ligger någonstans bakom plasten, måste riva ner det inuti för att kolla.
Har testat att blåsa i slangen och det är fritt blås.
Skriv svar