Squeezebox Boom högtalarelement?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av guckrum »

Någon som bytt element i en Squeezebox Boom och kan rekommendera något element eller någon leverantör av dylika? Jag har ett par som låter sprängda. Kanske kan man laga elementen? Jag har inte tagit fram skruvmejseln än så jag vet inte hur illa det ser ut.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Några sorts ”data” på elementen? Anar dock att det kan röra sig om en tretummare och oavsett vad, kan ju BRL vara ett ställe att leta element på. Leta efter en bredbandare .... tror jag.

Reparera?! Om högtalarspolen är stekt, njeeeääää ... :nene:
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av guckrum »

Tack för svar.

Der var en fröjd att öppna. Vilken kvalitet!
20200405_182836.jpg
Och elementet.
20200405_184640.jpg
Jovisst, här var det sönder
20200405_184347.jpg
Jag misstänker att det är omkantning som gäller.
Kanske någon här ligger ett steg före och har testat?
Uuh, jag har sex element, gissar att alla behöver kärlek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av Glycol79 »

Jag har tre stycken sådana i drift fortfarande. De låter bra men plasten har blivit extremt klibbig på två av dem. Tänkte eventuellt bygga en retro trädlåda till dem. VFD:en hade passat in bra då.
Men lider elementen av uttorkning så är det kanske inte lönt. Hur känns upphängningen i övrigt på dem. Smular de sönder lätt? eller har du bara haft otur med ett element.
Jag skulle tro att det blir svårt att byta element och få bra ljud igen, tror elektroniken är justerad rätt kraftigt efter de där elementen. Jag hade köpt nya foamringer och provat att kanta om dem.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av guckrum »

Båda elementen i den jag öppnade var trasiga på liknande sätt. Jag har två boxar som låter illa och en som låter bra. De två som låter illa har varit i köket i omgångar där ungarna kört dem. Kan ju finnas en koppling. Jag har två "radio" också och det lär vara samma element, men jag har inte hört något problem där. Vad jag vill säga är att om man spelar lugnt så håller de kanske bättre.

Att plasten blivit kladdig känner jag inte igen.

Elementen känns bra annars, det smular inte, snarare så har kanten spruckit. Precis som du säger så är elektroniken byggd för just dessa element.

Jag skall ge mig ut på Internet och leta efter nya kanter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

guckrum, kolla min länk! Den firman säljer också kanter.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av ecenier »

Rapportera gärna här när du hittat. Jag har en gammal boom som jag gärna ger lite kärlek om det skulle behövas nya kanter på den.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av guckrum »

HUGGBÄVERN: Tack, jag skall kolla runt, omkantningstips är precis vad jag behöver!

ecenier: Jag hör av mig när jag vet mer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av anders_bzn »

Glycol79 skrev:Jag har tre stycken sådana i drift fortfarande. De låter bra men plasten har blivit extremt klibbig på två av dem. Tänkte eventuellt bygga en retro trädlåda till dem. VFD:en hade passat in bra då.
Men lider elementen av uttorkning så är det kanske inte lönt. Hur känns upphängningen i övrigt på dem. Smular de sönder lätt? eller har du bara haft otur med ett element.
Jag skulle tro att det blir svårt att byta element och få bra ljud igen, tror elektroniken är justerad rätt kraftigt efter de där elementen. Jag hade köpt nya foamringer och provat att kanta om dem.
Min är också klibbig! Det är gummibeläggningen som blir klibbig, riktigt tråkigt! Jag har bara en, men jag vill inte att den ska dö ännu. En av mina bästa prylar!
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av Glycol79 »

Nä man vill allt hålla liv i dem. Har slängt mina multifjärrar dock. De var samma typ av gummiyta och blev riktigt klibbiga. Försökte med alla tips att fixa dem. Lyckades mer eller mindre lösa upp en av dem totalt :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av Klickmans »

Lånar tråden, har "liknande" problem. Ok?

Den där gummibeläggningen som blir kletig, med vad tvättar man bort den fullständigt?
Har en liten vit högtalare här som klappade ihop och grät gummi när jag rengjorde den.
Nu känns den som en handboll med klister, så jag tänkte attackera den en gång till nu.

Men med vad? (jämför gärna med bildlänken, skitig som fan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av guckrum »

Jag förstår inte. Mina fjärrkontroller och boxar saknar klibb. Lite leverpastej och majonnäs på de som varit i köket, men det är också allt. Vad har jag gjort för fel?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Squeezebox Boom högtalarelement?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har sett diskussioner om beläggningen och vet inte om det är HELA materialet eller nån misslyckad ytbeläggning som skulle vara skön att känna. Jag kan tänka mig att man får labba lite med olika vätskor och börja på ytor som normalt inte syns. Börja med lättöl och sluta med trikloretylen ... Något däremellan kan ju funka.
Skriv svar