Gamla lysrörsarmaturer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Teknikern »

Nu såhär efter en vinter i verkstan dagligen kan jag bara säga att Biltemarören är bra mycket "vassare" än gamla traditionella lysrören, nåt flimmer har jag aldrig märkt av, inte trött i huvudet eller ögonen alls så dom funkar faktiskt. Det är ju lågt i tak, bara 2,50, så ljussättning blir ju en konst för sig för att få till bra arbetsljus men det blev lyckat.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

Låt något röra sig fort genom ljuset, typ snurra och titta på armen samt det i bakgrunden. Då ser du flimret i form av den stroboskopiska effekten.
Men så länge som allt är stilla eller rör sig långsamt så syns inte fenomenet och då är Biltemas rör fantastiska och för det priset så är de helt outstanding även om de gör patentintrång (i mitt patent) och inte borde få säljas...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 2 april 2021, 09:12:40 Det är ju lågt i tak, bara 2,50, så ljussättning blir ju en konst för sig för att få till bra arbetsljus men det blev lyckat.
Jag har ännu lägre i tak i hobbyrummet.
Där har jag tagit bort reflektorerna från armaturerna.
Hur blir det att fungera med biltemarören?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Teknikern »

Dom rören har reflektorer inuti rören men jag är iallafall nöjd, dom gamla som jag skrotade var nakna rör på rörstomme bara.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av limpan4all »

De har INTE reflektorer inne i rören. Men de har bara en uppsättning lysdioder som har 120 graders utlysningsvinkel så effekten blir densamma. Detta är huvudorsaken att LED-rör har bättre verkningsgrad än lysrör.
Kort sagt de kommer att fungera utmärkt så länge som du monterar dom korrekt.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av Borre »

Är det Biltema 46-3200 så ser man på länken nedan, fjärde bilden, att det är allt annat än flimmerfritt, ljuset varierar "fint" i takt med växelspänningen. Jag som är känslig för det där skulle verkligen inte gilla det ljuset, å synd är väl det för priset är ju väldigt lågt.

http://sle.se/led/ovriga/
hsd
Inlägg: 2125
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Gamla lysrörsarmaturer

Inlägg av hsd »

Skriv svar