Byte av dimmer från gammal till ny

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Byte av dimmer från gammal till ny

Inlägg av PeterH »

Ja och precis på samma grunder kan man inte säga ATT det är farligt utan att verifiera :vissla:
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byte av dimmer från gammal till ny

Inlägg av Nerre »

Nja, generellt är det farligare att inte veta än att veta.

T.ex. om man ska gå ut på en is så är det betydligt säkrare att veta att isen är tillräckligt tjock eller för tunn, än att inte veta om den är det.
abc80
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 april 2020, 15:42:04

Re: Byte av dimmer från gammal till ny

Inlägg av abc80 »

Något är det faktiskt som sticker fram vid den svarta ledaren, inte vågat prova "batteritricket" med tungan så osäker vad det är.. Men det har ju varit så i åtminstone 7 år så antar att det är sade sålänge ingen är där och pillar.

Vill bara säga tack för alla kommentarer. Ska iväg idag och försöka byta till en annan dimmer med förhoppningsvis samma ingångar (utan nolla). Att dra fram en nolla är lite utanför min bekvämlighetszon känner jag

Det var ju en gubbe på Clas Ohlson som lurade på mig denna dyrare dimmer, förhoppningsvis funkar det (bättre) med den billigare.

Trevlig lördag på er!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Byte av dimmer från gammal till ny

Inlägg av prototypen »

Bli nu inte orolig om den nya också har 4 anslutningar, är den märkt med ett X så är det en blindplint för att kunna skarva två trådar med varandra.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Byte av dimmer från gammal till ny

Inlägg av TomasL »

Något är det faktiskt som sticker fram vid den svarta ledaren, inte vågat prova "batteritricket" med tungan så osäker vad det är.. Men det har ju varit så i åtminstone 7 år så antar att det är sade sålänge ingen är där och pillar.
Det är väl tur att du inte testade med tungan, för då hade det varit bårhuset nästa.
Du skall ta dit en elektriker som får kontrollera om det är OK.
Även om det varit så i 7 år, så är risken uppenbar att en riktigt allvarlig olycka sker, om det är blank tråd som sticker ut.
abc80
Inlägg: 5
Blev medlem: 2 april 2020, 15:42:04

Re: Byte av dimmer från gammal till ny

Inlägg av abc80 »

Det är taget TomasL, vid tillfälle ska jag låta någon se över det.

Protte, lämnade tillbaka den och lyckades hitta en på Jula med exakt samma anslutningar till halva priset. Skruvade precis in den och fungerade klockrent! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar