Tylö kontrollpanel bastu - kablage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tuomaz
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 augusti 2010, 21:19:15

Tylö kontrollpanel bastu - kablage

Inlägg av Tuomaz »

Hej
Har denna kontrollpanel till bastuaggregatet. Den har en liten svart klump med ett (icke-standard) 4-pinnars modularjack. Själva jacket är smalare än standard, men pinn-avstånd är lika. Tror ni att jag helt sonika kan klippa bort den svarta klumpen och skarva på (löda) lämplig kabel direkt på kabelstumpen ut från panelen - eller kan den finnas något i klumpen som har en funktion? Jag tror att bastuaggregatet pratar nån variant av Modbus med panelen.

Jag vill göra detta för att kunna montera panelen snyggare mot väggen. Den svara klumpen ryms inte i det 20mm rör som mynnar där kontrollpanelen ska vara.

Notera det 3D-printande böjskyddet bak på panelen.

/ Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tylö kontrollpanel bastu - kablage

Inlägg av mrfrenzy »

Klipp kabeln mitt emellan uttaget och panelen. Sen kan du mäta om det sitter några motstånd eller liknande i uttaget. Isåfall monterar du det i andra änden av 20mm röret efter du dragit igenom kabeln.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tylö kontrollpanel bastu - kablage

Inlägg av sodjan »

Så det är inte en 4-pin RJ11 eller en 6-pin RJ12 med 4 aktiva kontakter?
Tuomaz
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 augusti 2010, 21:19:15

Re: Tylö kontrollpanel bastu - kablage

Inlägg av Tuomaz »

Testade med en kabel jag hade liggande, tror den är till en fast telefon, dess kontakter var för breda. Är inte inläst på de olika RJ-standarderna. När jag nu googlar skulle det kunna vara en RJ22.
Skriv svar