"översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

"översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning?

Inlägg av Louis de Broglie »

Jag upprepar delvis frågor i en gammal tråd, men jag gör det ändå i hopp om att få en del "pointers"; hoppas ni ursäktar!

OK, låt oss säga att jag tar en vanlig billig funktionsgenerator och alstrar en fyrkantsvåg med ganska låg frekvens (kanske bara något tiotal eller hundratal Hz) och sedan vill "översätta" den till högspänning (på kanske 5-10 kV), hur gör jag då? Använder högspänningstransistorer och annat anpassat för HV, men hur skulle en krets se ut i verkligheten? Det spelar ingen roll om vågen blir något "rundad" så att säga; att den inte är exakt en fyrkantsvåg, bara det är HV. Går det att göra med en ultraenkel krets med bara en eller några få transistorer? Och, finns något färdigt att köpa? Som inte kostar skjortan...
00 ScreenHunter_33 Mar. 30 21.43.jpg
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=92414 <---- gamla tråden...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tre trådar samma fråga?! :doh:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av TomasL »

Det vanligaste sättet är med en spänningsmultiplikator, ger hyffsat höga spänningar, dimensionerar man väl, så 10kV eller så, beroende på matande spänning, dock är belastningsbarheten relativt låg.
Ett andra alternativ, vilket är det vanligaste, en HS-trafo med efterföljande spänningsmultiplikator. Då når man spänningar på kanske upp till något, eller några 10-tal kV med hyffsad hög belastningsförmåga, men som sagt, även om man vet vad man pysslar med, så är det fullständigt livsfarligt, och vet man inte vad man pysslar med, tja, chansen att överleva elektriska stolen är större.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av Janson1 »

En gammal tjock-tv fungerar på det sättet. Linjeslutsteget matas med spikar/fykantsvåg 15625 hz som driver en transistor som i sin tur driver en högspänningstransformator (linjetrafon) vars utgång kopplas till en kaskadlikriktare och ut kommer ca 25000 volt likspänning. Det finns en del tv-schema på nätet att ladda ner tex Philips chassi K9, K11. Dom har enkla driv/slutsteg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av Icecap »

Ska högspänningen reflektera signalformen (något så när) eller ska det alstras en DC med hög spänning?

Om du vill styra en utgang till att följa med signalen fran signalgeneratorn ser jag ingen annan väg än att skapa högspänningen och ha en DC-förstärkar som ökar amplituden med en viss förstärkningsgrad.

Såklart kan det göras men det är INTE enkelt, ofarligt eller billigt och det kräver en hel del kunnande om ganska speciella delar av komponenters data.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av Proudfoot »

Ursäkta dum kommentar, men vad skall du använda experimentet till?

Enkelt billigt?

Då hade jag använt ett Arduino kort skrivit programmet i datorn. 1st 9volt batteri

Köpt ett begagnad 12V elstängsel agerat för hästar, man kan få tag på ett från 200kr
1st 12Volt

Kopplat bort pulsgivaren i elstängsel aggregatet och använt mig av Arduino kortet där.
Då har du inget som är dödligt men något att testa med.

Hade 12V elstängsel agerat för hästar när jag var olycklig ägare till en gård, det gav ut 45 KV, det var väldigt obekvämt att få en smäll i fingrarna av det men man dog inte :)

Så ursäkta novisens kommentar men en billig lösning
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av Nerre »

I princip handlar det väl om att bygga en förstärkare med högspänning. Men bara det i sig är ju en väldigt stor utmaning.

Men vi hade på jobbet ett "spänningsaggregat" som vi främst använde för att få 60 Hz (när grejer skulle drivas på 60 Hz). Det bestod av en signalgenerator och sen förstärkare som gav upp till 1200 V ut. De gick att istället för att köra med signalgeneratorn att koppla in en extern generator till en BNC-kontakt.

Vi kallade den för "Spitzen", tror märket heter Spitzenberger.

Det var på mitten av 90-talet som vi använde den, sen köptes det in fler och flera aggregat som klarade 60 Hz. Men när jag började på provningslabbet var det "Spitzen" eller en stor roterande omformare som gällde.

Det kan ju vara svårt att bygga en förstärkare som klarar flera kV, men det går väl att köra med en transformator på utgången för att göra det sista lyftet. Det beror ju lite på vad det ska vara för frekvens.

En multiplikator kan väl aldrig ge växlande polaritet?
Senast redigerad av Nerre 31 mars 2020, 12:21:47, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av Nerre »

Proudfoot skrev: Hade 12V elstängsel agerat för hästar när jag var olycklig ägare till en gård, det gav ut 45 KV, det var väldigt obekvämt att få en smäll i fingrarna av det men man dog inte :)
Det låter som ett olagligt aggregat, toppspänningen får såvitt jag minns vara max 10 kV (jag jobbade ett tag med provnings av stängselaggregat).
larioso
Inlägg: 283
Blev medlem: 6 december 2019, 10:54:30
Ort: Laholm

Re: "översätta" fyrkantsvåg från signalgen. till högspänning

Inlägg av larioso »

..en hemgjord taser/stun gun kanske...
Skriv svar