Anemometer - pulser/minut

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Anemometer - pulser/minut

Inlägg av maDa »

Har kommit över en Anemometer för utomhusbruk. Den innehåller en magnetbrytare och ger en puls per varv. Ytterradien är 65mm och har totalt tre "vindfångar-koppar" på 25mm. Det finns även en 4 eller 6 fasig-enkoder för vindriktningen.

Skulle behöva ha hjälp att räkna ut en vettig vindhastighet från denna. Vet inte ens vart jag ska börja känner jag.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Anemometer - pulser/minut

Inlägg av rvl »

Montera på bilen och börja kalibrera, kanske?
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Anemometer - pulser/minut

Inlägg av Nerre »

Precis det gjorde farsan när han byggde vindmätare till båten för många år sen. Själva snurran fanns, men han byggde instrumentet.

Men tror att de faktiskt körde med dubbla snurror på taket, en som hörde till en färdig vindmätare som var inlånad, och en som hörde till hembygget. Bilens hastighetsmätare hade för låg upplösning.

De monterade grejerna på lasthållare på taket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Anemometer - pulser/minut

Inlägg av TomasL »

Nog enklare att jämföra med en befintlig.
Bil funkar dåligt om det inte är absolut vindstilla.
Annars är det bara att förkovra sig
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4279541/
och
https://community.ieawind.org/HigherLog ... ceDialog=0
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Anemometer - pulser/minut

Inlägg av Nerre »

Ja det påminner mig om Ove Tedenstig som för många år sen var övertygad om att man kunde ordna en hastighetsmätare för bilen genom att sätta en ultraljudssändare och 4 mottagare på taket. Han var övertygad om att man tack vare att man kunde mäta åt alla håll kunde kompensera för vinden. Vi var många som försöker få honom att förstå att han aldrig skulle kunna kompensera för den del av vinden vars vektor var parallell med bilens rörelse. (Det var i nåt Fidonetmöte som han la fram sin teori.)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Anemometer - pulser/minut

Inlägg av LeCanard »

65 mm låter väldigt lite, men jag har sett sådana också. Utgå ifrån 1Hz/kt. Ett "standardvärde" i båtinstrumentvärlden är 1.04 Hz/kt vid en puls per varv.
Skriv svar