Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av Elman »

Skillnaden mellan en bra och en dålig crimptång är kostnaden för åtgärda primär eller sekundärfelet pga dålig pressning

Ex. Åka 26 mil för ett fel som aldrig hade uppstått med rätt tång till rätt kabel/kontakt . För felsökning reparation av en sketen datakabel som installerats något år tidigare.

Press tänger utan låsning innan full pressning uppnåtts typ multi tänger..säger sig själv ,alla kontakter blir inte 100% sen kanske sen kanske man lyckas med egenkontrollen efter hitta 99% av dom dåliga pressningarna ..

Men ge sig ut med båten och jordkabeln lossnar i dåligt väder så motorn stannar .och man ligger på grundet 2min senare pga. En dålig pressning räcker. För hård pressning och kopparn kläms av för lös och trådarna glider ut pga vibrationer och oxid dålig kontakt och kanske en brand,

Såg bara för en vecka sedan en kontakt till en solanläggning där man pressat med polygrip !!!
Runt 500V och 10A risken för en ljusbåge med 20000 grader :( nu blev kontakterna skräckexempel på ett skrivbord...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

Just det där med båt har jag råkat ut för.
Lånade en motorsnipa av en kompis, Hustrun och Dotter(2 år) och Jag skulle ut på några veckors semester i Bohuslän.
Nu var ju vädret ok, men det tog ett par timmar att hitta felet, under tiden fick man ligga uppankrad mitt i en farled, Hustrun och Dottern tyckte inte det var så kul.
Orsaken var just dåliga pressningar gjorda med en sån där billig tång, nu var det tyvärr den enda som fans ombord, när vi kom tillbaka bytte och pressade jag om alla med riktig tång.
Skriv svar