Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av EasyRider »

Jag har länge undvikit crimptänger & alla dessa kontakter som finns att köpa av den anledningen att det verkar vara en jäkla djungel med olika typer, variationer, längder diameter avstånd etcetcetc..

T.ex. denna:
https://www.electrokit.com/produkt/crimptang-awg28-20/

Fungerar den till "alla" normala stift som används i kontakter? Vad är det för något man skall tänka på när man köper tång& kontakter? T.ex. på electrokit så finns det kontakter & tillhörande stift som heter:
EH, PH, SH, SM, SR, VH, XH, ZH. passar stiften och hylsorna mellan dessa konktakter, eller är allt unikt??

Jag är inte ute efter något speciellt, utan letar efter något som löser några basbehov. Jag vill kunna få lite snyggare kontakter på mina kretskort. Det är liksom på den nivån. Har inga speciella krav. Vad skall jag välja?

tacksam för svar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

Jag har en med 3 uppsättningar käftar, för olika typer av kabelskor.
alinstrm
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 augusti 2014, 11:54:28
Ort: göteborg

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av alinstrm »

Favorit på temat, många olika kontakter och tänger. Lite kul är att den vanligaste dupont sorten, typ vanlig stiftlist kontakt inte funkar så bra med de vanligaste tängerna. Ska vara rund crimp där inte invikt som verkar vanligas annars. Funkar endå men inte helt 100...

http://tech.mattmillman.com/info/crimpconnectors/
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av EasyRider »

Dupont har jag kommit i kontakt med då jag sökt tidigare. Framförallt på kinagrejer. Men dupont och awg28 är inte kompatibla då? Det som nu då diskuteras är själva tång+stift/hylsa. Hur är det med själva kopplingen i plast, är de kompatibla med olika stift, eller väljer jag stift efter vilken koppling jag vill använda, och således väljer tång efter vilka stift jag måste använda?

tack!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en sån här på jobbet
https://www.elfa.se/en/crimping-tool-14 ... p/18048563

Den är inte optimal till något, men löser det allra mesta. :)
Förutom helrunda hylsor, och "bil-kabelskor" då. Helrunda hylsor är jobbiga, men går å andra sidan i regel att löda istället om man måste.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

Den typen av tänger borde förbjudas.
doorman
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 november 2019, 18:36:44

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av doorman »

Varför då?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

Därför att den inte krimpar med rätt moment, och då blir det för det mesta felaktigt. Antingen över eller underkrimpat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av Teknikern »

Det beror väl på vilken IQ den som använder den har, allting går att förstöra även med rätt verktyg och mycket våld.
mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av mange74 »

Jag har också Molextången Klas-Kenny länkade till. Tycker den funkar helt ok för hobbybruk. Har klämt Molex C-GRID, KK och Mini-fit jr med godtagbart resultat. Brukar köpa kontaktdon och tillhörande hus på electrokit.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

Teknikern skrev:Det beror väl på vilken IQ den som använder den har, allting går att förstöra även med rätt verktyg och mycket våld.
Ja om man har så lågt IQ att man accepterar en felaktig krimpning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av TomasL »

mange74 skrev:Jag har också Molextången Klas-Kenny länkade till. Tycker den funkar helt ok för hobbybruk. Har klämt Molex C-GRID, KK och Mini-fit jr med godtagbart resultat. Brukar köpa kontaktdon och tillhörande hus på electrokit.
Nja, personligen, så anser jag att de inte ens funkar för hobbybruk, varför ställa lägre krav, bara för att det är en hobby, går saker fel, dvs brand eller andra katastrofer pga felaktig krimpning, så spelar det ingen roll om det är hobbybruk eller inte.
Palle500
Inlägg: 4490
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av Palle500 »

Vad använder jag för kontaktdon och krimptång till denna skarvsladdsvinda?
Bild

Håller med att billiga/enkla Abikotänger borde inte få säljas. Bätre att köpa en riktig Abikotång med momentspärr tex denna

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016796
mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av mange74 »

TomasL skrev:
mange74 skrev:Jag har också Molextången Klas-Kenny länkade till. Tycker den funkar helt ok för hobbybruk. Har klämt Molex C-GRID, KK och Mini-fit jr med godtagbart resultat. Brukar köpa kontaktdon och tillhörande hus på electrokit.
Nja, personligen, så anser jag att de inte ens funkar för hobbybruk, varför ställa lägre krav, bara för att det är en hobby, går saker fel, dvs brand eller andra katastrofer pga felaktig krimpning, så spelar det ingen roll om det är hobbybruk eller inte.
Det är (i alla fall för mig) en ekonomisk fråga. För mig är det inte ekonomiskt försvarbart att lägga kanske 2000:- på en krimptång för en viss kontakttyp, det kanske det är för dig, vad vet jag.

När jag senast krimpte ett C-GRID-don att användas mellan en Arduino och en mikrofonförstärkare, så bedömde jag risken för brand som extremt liten, likaså risken för katastrof.

Gör jag bedömningen att katastrofrisken är stor låter jag bli att krympa med min Molextång...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6926
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Crimptänger & kontaktdon, vad tänka på?

Inlägg av Marta »

Molextången är helt OK för att montera kontaktelement, även om den är beggad och en aning glapp. Krama lagom så blir resultatet lagom till en någorlunda dräglig kostnad.

Den billiga Abikotången däremot är 100% junk. Kabelskon sitter alldeles rickalöst med dålig kontakt och lätt avtrillande. Det måste vara en tång som kramar den runt om, inte bara kniper ihop. Biltemas halvdyra duger till Abiko. Kontaktelement däremot kräver en annan typ av tång så de viks ner korrekt.

Till SMA o.dyl. är det bara heldyra tänger som funkar.
Skriv svar