Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.58 2020-04-02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 18.28 2020-03-24 

Blev medlem: 21.46 2012-08-05
Inlägg: 1289
Ort: NV Skåne
Finns det något enkelt sätt att få den här till att fungera normalt igen ?
Visst den funkar så länge inte går över ~40%, bilen är utrustad med ECC så det finns inga motstånd, steglös reglering..

Känner visst motstånd när snurrar på fläkten....

Går den rengöra med kemisk ren bensin (där kommer åt) sen eventuellt en droppe motor olja i lagerna (eller annat alternativ)? De är ej demonterbara.
Eller något annat sätt att lösa det på ?
Tar emot att köpa ny fläkt till den bilen.....


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.05 2020-03-24 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 22465
Ort: MadLand (Enköping)
Den där ska fortsätta snurra väldigt lätt av sig själv en stund när du snurrar till med ett finger.
Jag skulle ha sprayat massor med elektronikrengöring överallt medans jag snurrat och låtit det verka en liten stund och sen blåsa bort all skit med tryckluft. Sen i med nån lättflytande olja i lagren. WD40 eller liknande hjälper bara ett tag, så aningens tjockare än det. Kanske kan blanda med motorolja. :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.41 2020-03-24 

Blev medlem: 21.46 2012-08-05
Inlägg: 1289
Ort: NV Skåne
Hmm... Har bara bromsrengörning men det kanske är för starkt ? Iallfall tänkte köpa lithium Fett (spray) för kedjor lager etc står det på den. Hur ska komma åt andra sidan vet jag inte men det löser sig nog :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.45 2020-03-24 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 22465
Ort: MadLand (Enköping)
Nja, bromsrengöring är inte så snällt mot plaster.
Köp en flaska WD40 så har du. :D
Det löser mycket gojs det också. Gammalt intorkat fett och koldamm mm.
Med det röda röret kommer du kanske åt att spruta mellan fläktlamellerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.49 2020-03-24 

Blev medlem: 21.46 2012-08-05
Inlägg: 1289
Ort: NV Skåne
Så räcker rengöra med 5-56 /wd40 behöver inte vara elektronik rengöring ( de flaskorna som heter så?)

Jo men det inte lagret alls pga konstruktionen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.59 2020-03-24 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 22465
Ort: MadLand (Enköping)
Nä det behöver inte alls vara oljefri elektronikrengöring. Tänkte bara på att det blir lite slabbigt.
Dränk allt i 556/WD40 så löser det sig. Gammal tandborste är bra att gnugga bort envisa fläckar med. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.05 2020-03-24 

Blev medlem: 21.46 2012-08-05
Inlägg: 1289
Ort: NV Skåne
Okej nej men går ju kombinera så blir rent (oljan kanske luktar när motorn blir varm)..
Men då har jag att göra på torsdag då (Jula efter verkstan)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.31 2020-03-24 

Blev medlem: 19.16 2009-04-24
Inlägg: 1084
Jag har smort upp en exakt (inte ECC utan vanlig veva-ner-rutan-ac, men motorn ser likadan ut) sån där för ett par månader sen efter att den bränt upp motståndet två gånger. Det funkade fint med bara en pipettflaska för att komma åt axeln och den började snurra fint nästan efter första droppen.

Tänk på att WD40 och sånt nästan bara är lösningsmedel, bra att rengöra med men du måste ha i olja sen om det skall funka på sikt. Och lithiumfett på flaska kryper knappast in.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.38 2020-03-24 

Blev medlem: 21.46 2012-08-05
Inlägg: 1289
Ort: NV Skåne
Borde gå fint med långt rör på litium flaskan då!
Men lägger nog inte ner för mycket tid på den då kolen ser väldigt korta ut...

Något förslag på vad för smörjmedel ? Eller blir bra nog med denna
Går ju att ha till mycket annat.


Edit: du editera nog medans jag skrev! Men bör vara en olja som finns på Jula som jag bör använda (inte så många andra affärer här)


Symaskins olja kanske?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.38 2020-03-24 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 2231
Ort: Sörmland: 59.395514, 16.465287
Dom där glidlagren ska inte ha något fett. Det kommer att fungera jätte bra med bara rengöring.
Fettet kommer bara att samla en hel del partiklar som kommer att försämra funktionen med tiden


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.15 2020-03-25 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 3575
Ort: Umeå
alla glidlager ska ha smörjning! paraffinolja är bra, det torkar aldrig.
det som händer är att smörjmedlet torkar och blir segt,
vanliga oljor är ofta lösningsmedel blandat med fett och efter några år är det ett segt klägg kvar då lösningsmedlet dunstat.
det främre kan vara svårt att komma åt, jag fick borra en strategiskt placerat hål i fläkthjulet för att kunna droppa i olja på rätt ställe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.28 2020-03-25 

Blev medlem: 16.00 2014-10-08
Inlägg: 2231
Ort: Sörmland: 59.395514, 16.465287
Jag gjorde bara så som jag skrev på min Volvo 940 för tre år sedan o den
går klockrent fortvarande. Även enkla åtgärder kan fongera länge ibland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.07 2020-03-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 2201
Ort: Sköldinge
Dom där går lätt att demontera, kläm ihop "flärparna" med en vass ändavbitare och tlå tillbaks dom med en liten huggmejsel när du ska återmontera den. Jag har både bytt kol och lager i sådana, är lagret glappfritt men går tungt så lägg det i diesel över natten och sen värmer du upp en skvätt hydraulolja i en burl och låter lagren ligga i det nåt dygn, sen har du fyllt på oljedepåerna med ny olja som inte stelnar.

Allting går att demontera, man ska bara veta hur, och hur man inte ska göra får man veta första gången. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.12 2020-03-25 

Blev medlem: 21.46 2012-08-05
Inlägg: 1289
Ort: NV Skåne
Lämplig sida hitta kol från ?
Googlade runt lite och de verkar kosta 200-250 kr i Sverige, ny fläkt kostar ~ 680 kr så känns inte jätte lockande prismässigt (tillkommer burkar rengöringsmedel etc med på det).

Om kol från 230 V verktyg passar någorlunda i hållaren går de att använda ? Eller det kan skilja i kol blandningar ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.47 2020-03-25 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 2201
Ort: Sköldinge
Jag tog ett par kol i lådan av blandade kol till gud-vet-vad och slipade till bara, håll koll på att det är motorkol och inte startmotorkol/högströmskol (är kopparfärgade) för dom har fel sammansättning iom. att dom är hårdare och innehåller koppar och sliter ner kollektorn men alla andra funkar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: elshorto, jon_kanon, mange74 och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010