Få 230V-relä att hålla längre.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Glenn »

Jag ska se om jag kan bege mej till grinden och ta en närmare titt, men det får nog bli bättre väder först, det är en bit att gå..

Jag misstänker också att det inte är dimensioneringen som är fel utan att det blir gnistbildning som sliter ut relät.

Det är också korrekt att grinden och passagesystemtillverkarna är olika, passagesystemet är betydligt nyare än grinden i fråga.



Men ni tror inte alls på min ide att byta ut det mot en elektronisk variant ? eller kommer den brinna med ?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Jan Almqvist »

Om det saknas skydd som tar hand om den höga spänning som uppstår när man försöker bryta strömmen genom solenoiden så kommer en elektronisk variant troligen att gå sönder tämligen omgående.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av nifelheim »

om du monterar gnistsläckning som jag förslog tidigare kommer relät att hålla
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Micke_71 »

Vi har ett liknande problem på jobbet med en Siemens fjärrvärme controller som har dessa små "skitreläer" som klarar 250V 10A. Det reläet som styr shuntmotorn till varmvatten ger sig varannat år. Shuntmotorn tar typ bara ett par hundra mA. Jag har bytt typ 4-5ggr nu. Det är induktiv last som bränner kontakterna med gnistbildning.

Planen har varit att låta det reläet styra ett annat relä 3pol relä i sockel med lägre "lagrad energi". I det nya kraftreläet så kopplar man alla tre poler parallellt för att öka livslängden.

Jag kollade på möjligheten att sätta ett halvledar relä som mellanrelä men det fanns inte som passade till de låga strömmarna på ett vettigt sätt. De andra reläerna som styr övriga shuntmotorer (3st) har det inte varit problem med, fast de är större modell.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Icecap »

Lite erfarenhet igen: en triac (t.ex. i SSR) har ofta svårt att släppa om belastningen är induktiv.
Har också testst med 0-genomgångs SSR med samma resultat.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Palle500 »

Glenn ta med ett nytt relä och så studerar du gnistbildningen med gammalt och nytt relä. Kan ge en ledtråd på hur mycket skydd som behövs.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av gkar »

Gnistorna vid frånslag brukar vara ett problem.
Montera RC snubber och/eller MOV.

En variant om det finns poler över att också göra är att sätta dem i serie för att höja spänningståligheten...
Eller varför inte solidstaterelä?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Glenn »

Jag var nere och kikade på grinden i fredags, man såg verkligen ingenting, det hör väl lite till att allt ska vara inkapslat iofs, men jag insåg att det nog är ganska mycket att riva isär för att inspektera.

gkar: jag funderade ju på ett solidstate men det funkade tydligen dåligt enligt folk i tråden.


Det kan ju vara så att det sitter nån konding som torkat sönder efter 20-30 år.. Nu påstås det ju dock att detta problemet funnits "sen den var ny", men det var ju länge sen så det kan ju ha uppstått efter 5 år eller nåt också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av mrfrenzy »

Solidstate kan fungera bra, likaså mekaniskt relä.
Dock är det omöjligt att säga *vilket* som passar när vi inte vet lasten.

Om du inte kan få information från grindtillverkaren finns ju ett sätt att testa sig fram:
1. Montera ett relä som klarar dubbelt så hög induktiv last som det befintliga.
2. Sätt en varistor över kontakterna.
3. Vänta och se hur länge det håller.
4. GOTO 1
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Mindmapper »

Micke_71 skrev:Vi har ett liknande problem på jobbet med en Siemens fjärrvärme controller som har dessa små "skitreläer" som klarar 250V 10A. Det reläet som styr shuntmotorn till varmvatten ger sig varannat år. Shuntmotorn tar typ bara ett par hundra mA. Jag har bytt typ 4-5ggr nu. Det är induktiv last som bränner kontakterna med gnistbildning.

Planen har varit att låta det reläet styra ett annat relä 3pol relä i sockel med lägre "lagrad energi". I det nya kraftreläet så kopplar man alla tre poler parallellt för att öka livslängden.

Jag kollade på möjligheten att sätta ett halvledar relä som mellanrelä men det fanns inte som passade till de låga strömmarna på ett vettigt sätt. De andra reläerna som styr övriga shuntmotorer (3st) har det inte varit problem med, fast de är större modell.
De tre som inte har varit problem med har förmodligen fungerande gnistsläckning. Med gnistsläckning på den som brukar gå sönder så kommer den också att fungera. Det är ju ingen stor kostnad att montera en snubberkrets.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev:Solidstate kan fungera bra, likaså mekaniskt relä.
Dock är det omöjligt att säga *vilket* som passar när vi inte vet lasten.

Om du inte kan få information från grindtillverkaren finns ju ett sätt att testa sig fram:
Jag lyckas inte klura ut vad det är för tillverkare, jag letade verkligen men hittade ingen form av typskylt eller tillverkarskylt.

Och leverantören är som sagt borta sen länge.
1. Montera ett relä som klarar dubbelt så hög induktiv last som det befintliga.
2. Sätt en varistor över kontakterna.
3. Vänta och se hur länge det håller.
4. GOTO 1
Punkt ett vore ju bra om man kinde hitta nåt som var dropin bara, annars blir det ju samma projekt som att riva allt..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan ju slakta ett gammalt relä och löda kablar i stiften som dras till någit större.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Få 230V-relä att hålla längre.

Inlägg av Jan Almqvist »

Ett större relä innebär bara att spänningen kan bli ännu högre innan det blir överslag dvs längre gnistor i reläet alternativt överslag någon annanstans.
Rätt lösning är snubber eller motsvarande.
Skriv svar