Användning av multimeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ellasse
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 februari 2020, 20:00:36

Användning av multimeter?

Inlägg av Ellasse »

Tja!

Som ny till både forumet och ellära tänkte jag passa på att reda ut följande frågetecken, nämligen hur man använder en multimeter. Jag bifogar ett par bild nedan:

Bild 1: Krets med spänningskälla samt två seriekopplade motstånd (så långt är jag med.) Strömmen rör sig i riktning med + . Det är ungefär min sammanfattade kunskap om kretsar i aktuell stund.. Okej, vid kretsens olika mätpunker finns bokstäverna A-F, ifall någon vänlig själ skulle vilja lite enkelt redogöra vad dessa punkter betyder :whoho:




Bild nr 2:


''Byglarna'' som är inringade med röd färg kan öppnas och slutas, vilket i praktiken helt enkelt betyder..?


Övrigt gällande användandet av en multimeter?

Jord kopplas alltid till COM på multimetern, plus till den storhet på multimetern man vill mäta - eller hur?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Ellasse 10 mars 2020, 14:46:12, redigerad totalt 5 gånger.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av Castor »

Om du går i skolan är det förmodligen lämpligare att du frågar din lärare som kan visa och direkt förklara om det är något du inte riktigt greppar. Att få förklaringar via nätet, speciellt när man inte har så mycket grundkunskaper, är i bästa fall tveksamt.
Det är lätt att missförstå något som skrivs, även om den som skriver behärskar ämnet. Försök, om du inte har tillgång till kunnig lärare, att besöka biblioteket och kolla om någon grundläggande bok finns att låna. Då slipper du också vänta på att någon ska ta sig tid att svara.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av hummel »

Lägg upp dina bilder i tråden så dom inte plötsligt försvinner.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av lgrfbs »

Jag kan inte se några bilder, i övrigt så är jag också så tråkig att jag rekommenderar lärande öga mot öga.
Lägg gärna in var i landet du finns under "Ort: [_______]" i din profil, det behöver inte var namnet på byn med 100 boende ,en har "Norr om Stockholm" som ort, detta underlättar om vi ställer till med lokala SEF träffar med mat/fika eller Köp/säljes annonser.
Bara ett tips i all vänlighet och välkommen till forumet Ellasse.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur man använder en multimeter beror på vad man ska mäta. Inför varje mätning får man tänka till så man inte eldar upp sitt instrument.
Att mäta hur många ampere det är i ett vägguttag är en sådan mätning man inte rekommenderar.
Om man med enklare instrument ska mäta negativa spänningar ansluter man COM till minus och PLUS till jord.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av Mindmapper »

"Om man med enklare instrument ska mäta negativa spänningar ansluter man COM till minus och PLUS till jord."

Eller också mäter man med COM till GND och PLUS till minus. Då visar alla multimetrar ett minustecken på displayen för att visa att det är negativ spänning vi mätt. Fördelen är att vi kan ha COM på gnd vid alla mätningar.

Ett gammalt universialinstrument eller ett visarinstrument måste vi däremot hålla koll på polariteten och ansluta rätt, men nu var det multimetrar frågeställningen handlade om.
Ellasse
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 februari 2020, 20:00:36

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av Ellasse »

Tack för alla tips och rekommendationer! Och framförallt, påpekandet av att bilderna visst inte fungerade.[*åtgärdat nu] Jag har tyvärr inte tillgång till hjälp av fysisk person då jag för tillfället är verksam i annan bransch men har på eget initiativ valt att så småningom förflytta mig till elbranschen. Teoretisk inlärning är min enda möjlighet för tillfället!

Ifall någon har möjlighet att i korthet förklara lite om bild 1 ( https://www.pastepic.xyz/image/image.Qs0XW ) samt bild 2 ( https://www.pastepic.xyz/image/image.Qs6Lh ) vore det tacksamt. Vill ju helst undvika att ''lära mig'' felaktigheter, som jag i all okunskap tror är rätt :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av tecno »

*åtgärdat nu
Snälla, lägg in bilderna direkt HÄR på forumet så finns dom kvar framöver som påpekats i tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av PeterH »

Eftersom detta med bilder i forumet ofta uppstår med nya medlemmar borde det inte finnas en "steg-för-steg" instruktion med bilder hur man gör för att lägga upp bilder, vilka format som stöds, storlekar och annat som kan vara bra att tänka på (kanske namngivning och biltexter?). Har för mig att någon (MadModder?) för ett tag sedan gjorde en sådan beskrivning men kanske i en tråd som jag inte hittar nu (eftersom vår sökmotor fortfarande har en hel del att önska :vissla: )
Ellasse
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 februari 2020, 20:00:36

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av Ellasse »

[Edit] Tror jag löste problemet med bilderna nu :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PeterH skrev:Eftersom detta med bilder i forumet ofta uppstår med nya medlemmar borde det inte finnas en "steg-för-steg" instruktion med bilder hur man gör för att lägga upp bilder, vilka format som stöds, storlekar och annat som kan vara bra att tänka på (kanske namngivning och biltexter?). Har för mig att någon (MadModder?) för ett tag sedan gjorde en sådan beskrivning men kanske i en tråd som jag inte hittar nu (eftersom vår sökmotor fortfarande har en hel del att önska :vissla: )
Det ginge väl att lösa med en annan typ av registrering där nya medlemmar fick gå igenom en rad ”regler” och för varje fick svara FÖRSTÅTT innan nästa uppgift kom upp. Då kunde en kort genomgång av bilduppladdning vara en sådan sak att konfirmera.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av Jimjou »

Bild 1: Krets med spänningskälla samt två seriekopplade motstånd (så långt är jag med.) Strömmen rör sig i riktning med + . Det är ungefär min sammanfattade kunskap om kretsar i aktuell stund.. Okej, vid kretsens olika mätpunker finns bokstäverna A-F, ifall någon vänlig själ skulle vilja lite enkelt redogöra vad dessa punkter betyder :whoho:
De är helt enkelt punkter i kretsen där du ska koppla in multimetern alt räkna fram ett värde.
Bild nr 2: ''Byglarna'' som är inringade med röd färg kan öppnas och slutas, vilket i praktiken helt enkelt betyder..?
De är precis vad de låter som. De ska vara inkopplade om du ska mäta spänningen över någon komponent i kretsen. Ska du mäta strömmen i kretsen ska du ersätta en bygling med multimetern (inställd på strömmätning).

Du har en spänningskälla och två seriekopplade motstånd, total resistans i kretsen är summan av dessa motstånd.
Summan av spänningarna över de två motstånden blir källans spänning. Beroende på resistans får de olika spänning.
Använd ohms lag för att räkna ut strömmen. Mät för att se om det stämmer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av TomasL »

Ett gammalt universialinstrument eller ett visarinstrument måste vi däremot hålla koll på polariteten och ansluta rätt, men nu var det multimetrar frågeställningen handlade om.
Om man skall vara petig och korrekt är ett gammalt visarinstrument också en multimeter.
Ett universalinstrument och en multimeter är exakt samma sak, då universalinstrument är en äldre benämning.
Det heter egentligen DMM, dvs Digital MultiMeter, om man avser de instrument med display.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av Hobbyisten »

Att byglarna kan öppnas och slutas innebär bara att de fungerar som vilken enpolig strömbrytare/strömställare som helst.

Edit : Oj, var trådstarten så gammal ?! TS borde kommit längre nu.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Användning av multimeter?

Inlägg av prototypen »

Det här med bilder blev ju inte enklare efter uppdateringen.
Det står ”bilagor” inte bilder
Sedan står det ”lägg till filer” inte bilder.

Det är nog helt korrekt men fel.

Protte
Skriv svar