Tvättmaskin utanför våtrum?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av robertr81 »

Ska flytta till en större lägenhet men planeringen i varken badrum eller separat toalett gör det möjligt för tvättmaskin. Eventuellt att en toppmatad kan gå att klämma in på toan med det räknas ej som våtrum, finns ingen brunn.

Hur ser regler osv ut för detta? Kök är ett alternativ med om man får lov att installera utanför våtrum
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan väl ändå inte finnas några krav på våtrum för en tvättmaskin.

En sån där plastmatta så att eventuellt vatten rinner ut framåt så att det syns, borde räcka gott.
Precis som med en diskmaskin.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av robertr81 »

Hittade precis denna infon:
https://www.google.se/amp/s/xn--cykland ... askin/amp/

”Vanligtvis finns det ingen golvbrunn i kök och fram till 2016 var det därför förbjudet att montera tvättmaskiner i kök. Dock har nya regler i Säker Vatten gjort ett undantag om man installerar en vattenfelsbrytare.”
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av säter »

Jag har min tvättmaskin stående i sängkammaren.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av robertr81 »

Vill gärna att det blir korrekt. Inte så kul med vattenskador som eventuellt inte försäkringsbolaget täcker upp för
Senast redigerad av robertr81 25 februari 2020, 19:04:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av Henry »

Det blir faktiskt en hel del ändrade villkor om man sätter den utanför badrummet och har för mig det tom var ett lagkrav förr på att det skulle vara brunn i köket om den monterades där vilket ju ingen hade och således förbjudet att installera den där. Detta har dock ändrats mig veterligen men som sagt jag vet att det är en del andra villkor som måste följas och någon grej som skulle installeras och så för att få det helt godkänt.

Edit: ja som ovan länk visst sade.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av robertr81 »

Henry skrev:Det blir faktiskt en hel del ändrade villkor om man sätter den utanför badrummet och har för mig det tom var ett lagkrav förr på att det skulle vara brunn i köket om den monterades där vilket ju ingen hade och således förbjudet att installera den där. Detta har dock ändrats mig veterligen men som sagt jag vet att det är en del andra villkor som måste följas och någon grej som skulle installeras och så för att få det helt godkänt.

Edit: ja som ovan länk visst sade.
Är väl den där vattenfelsbrytaren då
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av robertr81 »

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av PeterH »

Är inte det bästa att bara kontakta ditt försäkringsbolag så vet du exakt vad som gäller... :doh:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av Henry »

Tror det är bättre att kanske snacka med föreningen först, de om någon vet exakt.
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av robertr81 »

Jo jo såklart, ville bara ha lite koll innan :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av danei »

Henry skrev:Det blir faktiskt en hel del ändrade villkor om man sätter den utanför badrummet och har för mig det tom var ett lagkrav förr på att det skulle vara brunn i köket om den monterades där vilket ju ingen hade och således förbjudet att installera den där. Detta har dock ändrats mig veterligen men som sagt jag vet att det är en del andra villkor som måste följas och någon grej som skulle installeras och så för att få det helt godkänt.

Edit: ja som ovan länk visst sade.
Nej, det är inte lagkrav. Det är försäkringsbranschen som kräver att man följer allt som VVS branschen hittar på. Säter, som inte har försäkring kan göra som han vill. Vi andra bör följa rekommendationen om vi vill ha fullt försäkring skydd.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av Henry »

Tänkte väl det.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av Teknikern »

Här i nybygget hamnar tvättmaskinen i köket på en sån där plast från Biltema som även kyl-frysen står på så ev. vatten läcker ut framåt och syns. Sen ska ett vattenlarm lödas ihop så det hörs om det börjar läcka nånstans, tvättar gör jag bara när jag är hemma och inne, sen stängs vattnet av till maskinen då den funktionen finns på vattenkranen och eg. ska vara till diskmaskin.

Man behöver inte krångla till livet för sig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tvättmaskin utanför våtrum?

Inlägg av TomasL »

Danei det är inte VVS branchen som hittat på detta utan föräkringsbolagen. VVS branchen gör så som de blir tillsagda att göra.
Skriv svar