Göra eget kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Göra eget kretskort

Inlägg av Uttis »

Tänkte prova göra mina egna kretskort igen, först i en fräs.


Men vad behöver man för grejor? Vad för program ritar man sitt kort i? Har sett nån som ritar i fusion360 men det verkar lite bökigt att handrita varenda liten grej.


Verktyg tänkte jag slipa själv av gammal skrotfräs, dom jag kikat på ser ut som ett V ~45° med halva diametern bortslipad
Vad är rimligt varvtal och matning? Det är en metallfräs så det finns inte så många tusen varv att tillgå.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Göra eget kretskort

Inlägg av tecno »

Du behöver tiotusentals varv. Montera en höghastighetsspindel på fräsen din så är du hemma.

Du tar dina GERBER filer och konverterar dom till isolationsfräsning.
Senast redigerad av tecno 7 februari 2020, 12:35:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Göra eget kretskort

Inlägg av Glenn »

Vad det göller kretskortscad så finns det ett gäng trådar om det, populärast här är nog Eagle (korkad licens numera) och kicad och kanske diptrace.

Fusion360 fick väl just den funktionaliteten, då eagle har samma ägare så man kan ju gissa på att det bygger på det.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Göra eget kretskort

Inlägg av Uttis »

Det hade varit smidigt att rita i fusion360 för min del då man är van vid de men det verkar som man ritar banor och sånt i eagle och sen importerar till fusion för att göra ett 3d kort och rita inkapslingar och sånt.

Eagle har jag laddat ner samt komponentbiblioteken som finns i programmet men jag hittar inte det jag vill ha, 7-segments led siffror 1". Iofs behövs väll inte komponenterna det går att rita endå.

b.jpg

Här är vad jag vill göra, många banor blir det och trångt. Hur hade ni gjort? Ska man sätta dit kontakter och kabla iväg till drivelektroniken?

Om det behövs flera tiotusen varv för att fräsa blir det nog att damma av etsgrejerna eller köra prototypkort istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Göra eget kretskort

Inlägg av helmut »

Ritar mina kretskort med PCB Express https://www.expresspcb.com/ Jätte enkelt att lära sig rita kretskort. Bara att klicka och testa har själv aldrig behövt gå in på hjälpmenyn.

Köper stora laminat som jag sågar till och sedan sprayar med P20 fotoresist.
Annars har du en laser skrivare kan du skriva ut på vaxpapper "vaxat ritningspapper". Lägg utskriftsidan mot laminatet och värm upp med ett strykjärn så fäster utskriften på laminatet och du slipper använda fotoresist och framkallning. Har testat att lägga på två lager utskrift på laminatet så slipper man repor i banona och förargliga osynliga avbrott.
Ps. När jag sprayar laminat med P20 fotoresist brukar jag lägga på två lager fotoresist. Sprayar du en gång och får ett dammkorn i resisten kommer du att få ett hål i ledningsbanorna när du etsar kortet.
Skriv svar