Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
iRonNuke
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 februari 2020, 19:03:55

Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Inlägg av iRonNuke »

Tjena! Jag köpte ett defekt ASUS DUAL GTX 1070, tänkte att det var ett enkelt fel. Fläktarna spinner igång och vit LED vid PCIe 8-pin lyser. Men inga komponenter (inkl GPU core) blir varm. Självklart ingen bild ut. Skruvade isär och gjorde en okulärbesiktning och såg följande på baksida PCB.

Är det en kondensator som suttit här? Vad för komponent ska jag löda dit? Har tillgång till en varmluft lödstation.

Tacksamt för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle börja med att försöka läsa texten på U19 och skaffa fram ett datablad på den. Sedan kan man klura på vad dom två benen används till.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Inlägg av Borre »

Står det INA3221?
Man skulle kunna tro att det är en shuntresistor enligt databladet, men det ser ut att sitta en kondensator på de andra två kanalerna, och ledarna är lite för tunna för att hantera någon större ström där.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Inlägg av malman »

Tcha... verkarvarit en kondring som suttit där men som gått hädan pga överspänning...

Troligen samma storlek som de två övriga runt ina3221 (c271, c278j som är en 3x ström monitor... med externa schuntmotstånd... man kan ju gissa att schuntmotståndet på ingång 1 brunnit av, varpå kondensatorn fått hela matningsspänningen över sig och därmet kortslutit och exploderat...

Tyvärr har den ju tagit ledningsbanorna med sig... dessa går möjligen att laga. Om de inte suttit anslutna till en via ned till andra ledningsplan i kretskortet.

Men jag gissar som sagt att schunten också är kass, och då handlar det om rejäl överström, som trolign innebär ett mkt värre fel någon annanstans på kortet... :(

Antagligen kan man mäta något 1/10 ohm över de två tidigare nämnda kondensatorerna, men troligen avbrott mellan anslutningarna som är kvar där c263 satt... vilket då betyder att schunten också är kass... sitter kanske på andra sidan kortet..
iRonNuke
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 februari 2020, 19:03:55

Re: Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Inlägg av iRonNuke »

Tack för svar!

Jag mätte motståndet i de två andra närliggande kondensatorerna och de mätte ~40 ohm. Undra om det kan stämma?

Nu är jag inte speciellt duktig på elektronik, men vad gör ett schuntmotstånd till skillnad mot ett "vanligt"?

Skickar med en bild på PCB ovansidan, i närheten av problemområdet på baksidan. Sitter det schuntmotstånd här? Ser inget konstigt här, förutom möjligen att det är en komponent som är borta?! Men med tanke på ledningspunkterna verkar intakta, har det verkligen suttit något där?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera ASUS DUAL GTX 1070 GPU

Inlägg av Henry »

Shuntmotstånden ser du till höger precis under kontakten med de tjocka benen, det är de motstånden som är riktigt stora och som det står R002 och R005 som är på 2 och 5 milliohm. Klassiskt form, storlek och värde för ett shuntmotstånd och de ser ut att vara ok.

Dessa är specifikt till för att mäta ström, de är således lite kraftiga byggda och har normalt en väldigt låg resistans så att effektutvecklingen i det skall hållas till ett minimum. Det är nog även en fördel att göra de större för att kunna få till det låga resistansvärdet.

Kondensatorer skall inte visa ett fast ohm värde, att du ändå får det betyder det att kondensatorn är kopplad till någon resistans någonstans på kortet. Skall man mäta de på rätt sätt skall de egentligen lödas loss.

Komponenten är borta för att den av en eller anledning inte behövdes vid tillverkningen så det är helt normalt och du kan se liknande ställen på andra delar av kortet.
Skriv svar