Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Hej vänner,

Min Electroluxfrys (EUF2300X) har krånglat från och till senaste åren. Har intermittent svårt att hålla kylan. Kompressorn känns varm och fin och går enligt min bedömning som den ska. Av de felsökningstips jag funnit på nätet kan felet vara att cirkulationsfläkten inne i skåpet har stannat. Den sitter väldigt oländigt till och kräver att man monterar ner innandömet för att komma åt den, så jag skulle vilja mäta på anslutningarna till den. Efter det vill jag kolla resistansen på tempgivarna (ska vara två som jag förstått det). Dock omöjligt att räkna ut vilka trådar som går vart utan att ha ett schema att tillgå. Så jag tänkte att någons erfarenhet och skarpa öga kanske kan ge en idé om vilka ledare jag ska mäta mellan för dessa två termistorer. Min gissning på anslutningarna lyder:

[img]https://www.dropbox.com/s/dgp04h1ml2vjx ... 8.JPG?dl=0
[/img]
IMG_3568.JPG
1. 230 in (med säkerhet)
2. 230 till kompressor (med säkerhet)
3. Tempgivare? Även drivspänning till fläkten?
4. LCD

De två separata kablarna (grå & svart) på anslutning 4 går till en trafo vars sekundärsida går till halogenlampan vid dörren.

De färgkodade kablarna vid anslutning 3 försvinner iväg i en kabelstam som sedan går in på baksidan av skåpet. Så det är väl en rimlighet att två av dem skulle kunna vara drivspänning till cirkulationsfläkten. Kanske att "JB1" står för Jack Blower 1. Men drivspänning till avfuktningselementet? Det borde väl kräva högre effekt än vad man rimligtvis kan skicka i så pass tunna kablar?

Så för att göra frågeställningen mer konkret: Är det någon som vet hur de färgglada kablarna vid anslutning 3 är disponerade? Eller rentav har elschema för aktuell modell?

Tacksam för alla tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Vad har du för pnc nr på skåpet?
Finns 3 olika varianter. Börjar på 922044xxx
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

PNC nr är 922044141
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Bild
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Danny! Tusen tack. Får man fråga hur du kunde ordna fram schemat bara sådär? (Fast en trollkarl kanske inte avslöjar sina trick :D ). I alla fall, supertack igen.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Så, tack vare elschemat från Danny har jag nu kunnat mäta igenom komponenterna. De två sensorerna visar rimliga värden (har inte låtit frysen tina upp till rumstemperatur för att få exakta värden.)

Så, fläktmotorn: Kretskortet lämnar 18 fina volt. Resistansen över fläktmotorns anslutningar är 3,7 kΩ. Påförde 18 V DC från ett stabbaggregat. Så fort motorn kopplades in så tvärdök spänningen till ca 2 V. Släppte dumt nog på så mycket ström som aggregatet klarar, typ 3,5 A. Har eventuellt bränt motorn. Men ändå, tyder det enorma spänningsfallet på att fläktmotorn sitter fast? Kan de 3,7 kiloohmen helt enkelt vara ett motstånd som sitter som kortslutingsskydd över motorns anslutningar?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av säter »

Snurrade fläkten när du lade på spänning?
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Nix, inte som jag kunde höra. Hade ändå dörren öppen.

I den bästa av världar tycker jag att kretsen borde ge felkod enligt symbolerna som syns i schemat om motorn skulle sitta fast. Men ingen är väl perfekt, inte ens ett kretskort.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Väldigt vanligt att fläktmotorerna lägger av på de skåpen.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

@Danny, du sitter inte på en servicemanual för aktuellt skåp? Har kommit fram till att motorn är död, men kan banne mig inte räkna ut hur jag ska komma in bakom panelen där allt sitter. Finns inga fler skruvar att lossa.
IMG_3585.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Brukar sitta några skruvar i framkant, sen ska den dras framåt.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av jonas2307 »

Ett sånt skåp har jag haft, med samma problem.
Jag hade inte tålamodet att pyssla med kortet, som ändå byttes en gång innan fläkten gav upp.
Det gick fint att modda dit en vanlig datorfläkt som jag matade med ström från en separat nätadapter, fläkten gick ju jämt sen men det varken hördes eller gav sämre funktion.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

@jonas2307 Coolt! Den tanken har jag också haft ifall det skulle visa sig att originalfläkten var väldigt dyr eller svår att få tag på. Minns du hur du tog dig in?

Danny skrev:Brukar sitta några skruvar i framkant, sen ska den dras framåt.
Kan det vara så att skruvarna sitter bakom grillen? Att man måste snäppa bort den först?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Har du tagit bort de 2 skruvarna i framkant?
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Jag kan inte se några skruvar att ta bort. (Bilden blir av någon anledning uppochner när jag laddar upp den.)
IMG_3587.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar