Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Mellan plastfenorna
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Yes! Tittade rakt upp och hittade dem precis som du beskrev. Finns det risk att man böjer loss kopparröret från kompressorn nu när jag fått lös enheten?
Senast redigerad av Ulf80 14 februari 2020, 15:53:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Rören är korta. Lite trångt, men det går.
Glöm inte koppla bort elkontakten.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

jonas2307 skrev:Ett sånt skåp har jag haft, med samma problem.
Jag hade inte tålamodet att pyssla med kortet, som ändå byttes en gång innan fläkten gav upp.
Det gick fint att modda dit en vanlig datorfläkt som jag matade med ström från en separat nätadapter, fläkten gick ju jämt sen men det varken hördes eller gav sämre funktion.

@jonas2307, antar att fläkten du satte dit i stället var av axialtyp, till skillnad från originalet som är radiell. Blir det ungefär likvärdigt luftflöde med axialvarianten? Det är ju en hiskelig prisskillnad mellan att sätta in en generisk datorfläkt och att köpa original från Papst.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av jonas2307 »

Jag vet egentligen inte hur mycket flödet ändrades, jag tog en generisk papst fläkt jag hade, i en storlek som gick att få dit..
Skåpet fungerade i några år till med den lösningen.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Grymt, tack för tips!
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

En uppdatering på hur det gick, för den som hittar hit efter mig och har problem med fläkten på Electrolux EUF2300X med PNC-nummer 922044141.

Fläkten, Papst RDE 110-25/24R, görs inte längre och jag lyckades inte få tag i den begagnad heller när jag frågade runt hos några vitvaru-demonterare. Den finns däremot, begagnad, att få tag i på diverse asiatiska respektive amerikanska säljsidor. Jag hittade en för ca 40 dollar på Ali Express. Dock så har leveransen dragit ut på tiden, säkert inte minst pga nuvarande covid-pandemi. Så jag köpte en borstlös 24 V axialfläkt på Elfa för 200 kr i stället som passade utmärkt, se bilderna. Artikelnumret är 300-98-954. Återanvände kontakten från den defekta originalfläkten. Ersättningsfläkten är visserligen specad att dra något mer än originalet, men hittills har utgången på styrkortet kunnat driva den utan att krångla. Det låter något mer när fläkten är igång jämfört mot innan, men inte så det stör. Snarare gött att höra ljudet av DIY därinne.

Dock så har frysen fortfarande svårt att hålla den inställda temperaturen ordentligt. Men det är ju en annan historia.
IMG_3746.jpg[/attachment[attachment=0]IMG_3745.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rekorden
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 juni 2013, 02:08:26

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av rekorden »

Har frysen blitt av-iset når eller etter du byttet viften? Virket temperatur stabilt noen dager etter dette?
Hvis av-isingen ikke virker vil det bli mye is på kjøleelementene slik at kulden ikke blir jevnt fordelt i skapet.

Jeg har byttet varmeelement i et Bosch fryseskap og temperatursikring til dette i et Samsung kombiskap.
I begge tilfeller virket alt normalt i cirka en uke etter av-ising, før temperatur ble ustabil og høyere.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

@rekorden Det är en relevant fråga. Det var enormt mycket is kring evaporatorn när jag påbörjade avmonteringen av originalfläkten - även den var fastfrusen. Nu har det gått ett antal veckor utan isbildning. Dock så håller den inte temperaturen. Oavsett om jag ställer in -18 eller -22 så håller den mellan -12 och -14,5 grader (enligt extern termometer). Det konstiga är att styrenheten inte varnar som den brukar (piper och lyser rött).

Jag testade att koppla in 230 V direkt på kompressorn så att den går fullt hela tiden, samtidigt som styrkortet fick sköta fläkten och avfrostning. Inte ens efter 8 timmar hade det blivit kallare än -14. Tyder det på att det är för dåligt med kylmedium?

Lät också frysen stå helt utan el i två timmar innan jag kopplade tillbaka kompressorn till styrkortet. Den externa termometern visade då på -12, medan frysens kontrollpanel pep och visade -3! Är det kortets logic som inte fattar vad det är som händer, eller beror det på defekt tempsensor? I det senare fallet så tycker jag att panelen borde varna hela tiden.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Det låter som du antingen har ventilfel i kompressorn
eller gasbrist.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Då är det dags att den får komma till frys-himlen eller?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Danny »

Ja, den är 16 år gammal.
Ulf80
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 februari 2020, 10:02:00

Re: Anslutningar till styrkort på Electrolux frys

Inlägg av Ulf80 »

Tack för all hjälp Danny!
Skriv svar