Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av opampen »

CHEMASKBG skrev:Nu har jag mätt lite. Alla dom vita sockerbitarna (resistorerna?) stämmer I ohm men inte dom två närmast klixonrelä. Dom ska vara på 33 ohm. Visar endast 1.
Är du säker på att det ska vara 33 ohm? Om du mäter så kan det se ut som "1 ohm"! Tror det kan vara 0,33 ohm! Med sladdarna till multimetern inräknat kan det bli omkring 1 ohm som du ser på instrumentet. 0,33 ohm är vanligt förekommande. Det motståndet ligger som en ström shunt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av breflabb »

Detta schemat verkar stämma ganska bra
Motstånden skall vara 0,33 ohm, inte 33
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Helt rätt. Såg inte punkten innan 33 hehe.
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Nu har jag diodmätt på dom 2 svarta med skruv igenom.

Röd på 1 svart på 2 och 3
Röd på 2 svart på 1 och 3
Röd på 3 svart på 1 och 2

Jag får värden på alla sätt. Inte oändligt eller vad det heter. Värdena va allt mellan 0,3 till 0,7. Där någonstans.

Kan det vara dom 2 som är paj eller måste jag löda loss dom?
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Mätt lite till.
Ohmmätte benen på effekttransistorerna. På ena benet på båda är det överslag till kylflänsen. Eh?
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av opampen »

Kollektorn är skruvad i kylflänsen men det är ju som det ser ut en isolering mellan! Så det borde inte bli kontakt med kylflänsen och kollektor!

Antagligen mäter du mellan kollektor bas eller emitter! Så man kan då ana att det är kortslutning mellan kollektor-bas eller emitter.

Om du kommer fram till det kontrollera även att det inte är något som ligger innan som orsakat kortslutningen. Det är viktigt att ta reda på varför felet har uppstått.
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

opampen skrev:Kollektorn är skruvad i kylflänsen men det är ju som det ser ut en isolering mellan! Så det borde inte bli kontakt med kylflänsen och kollektor!

Antagligen mäter du mellan kollektor bas eller emitter! Så man kan då ana att det är kortslutning mellan kollektor-bas eller emitter.

Om du kommer fram till det kontrollera även att det inte är något som ligger innan som orsakat kortslutningen. Det är viktigt att ta reda på varför felet har uppstått.
Nä det e ingen isolering. Det är någon kylledarguckapasta. Hehe.

Jag har 2 nya effekttransistorer hemma nu och där får jag ingen utslag mellan kollektor och ben. Beroende på vilken probe jag mäter med. På dom som sitter får jag värde oavsett. Så jag antar att dom är körda iaf. Novis bedömning. Hur som helst.

Om dom är körda så vill jag ju givetvis veta vad som orsakat strulet. Där går jag o lägger mej...jag vet inte alls hur jag ska görs. Har bett peavey om ett schema. Banditschemat stämmer inte riktigt.
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Fick svar nu. Det här stämmer bättre. Bifogar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av opampen »

CHEMASKBG skrev:
opampen skrev:Kollektorn är skruvad i kylflänsen men det är ju som det ser ut en isolering mellan! Så det borde inte bli kontakt med kylflänsen och kollektor!

Antagligen mäter du mellan kollektor bas eller emitter! Så man kan då ana att det är kortslutning mellan kollektor-bas eller emitter.

Om du kommer fram till det kontrollera även att det inte är något som ligger innan som orsakat kortslutningen. Det är viktigt att ta reda på varför felet har uppstått.
Nä det e ingen isolering. Det är någon kylledarguckapasta. Hehe.

Jag har 2 nya effekttransistorer hemma nu och där får jag ingen utslag mellan kollektor och ben. Beroende på vilken probe jag mäter med. På dom som sitter får jag värde oavsett. Så jag antar att dom är körda iaf. Novis bedömning. Hur som helst.

Om dom är körda så vill jag ju givetvis veta vad som orsakat strulet. Där går jag o lägger mej...jag vet inte alls hur jag ska görs. Har bett peavey om ett schema. Banditschemat stämmer inte riktigt.
Det är visst isolering mellan effekt transistorerna och kylflänsen! Titta ordentligt ser du! Tunna isolering skivor mellan.

Det verkar för att vara kortis i sluttrissorna. I alla fall så som du beskriver! Om du nu ska byta så var noga med att se till att isoleringen mellan följer med annars blir det kortslutning mellan trissorna och kylaren och då går dom sönder igen! Ohm mät så det blir rätt efter att du skruvat dit dom.

Kontrollera alla större kondingar om du inte gjort det redan! Kolla lödningar på kortet om det kan vara överslag någonstans.
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

opampen skrev:
CHEMASKBG skrev:
opampen skrev:Kollektorn är skruvad i kylflänsen men det är ju som det ser ut en isolering mellan! Så det borde inte bli kontakt med kylflänsen och kollektor!

Antagligen mäter du mellan kollektor bas eller emitter! Så man kan då ana att det är kortslutning mellan kollektor-bas eller emitter.

Om du kommer fram till det kontrollera även att det inte är något som ligger innan som orsakat kortslutningen. Det är viktigt att ta reda på varför felet har uppstått.
Nä det e ingen isolering. Det är någon kylledarguckapasta. Hehe.

Jag har 2 nya effekttransistorer hemma nu och där får jag ingen utslag mellan kollektor och ben. Beroende på vilken probe jag mäter med. På dom som sitter får jag värde oavsett. Så jag antar att dom är körda iaf. Novis bedömning. Hur som helst.

Om dom är körda så vill jag ju givetvis veta vad som orsakat strulet. Där går jag o lägger mej...jag vet inte alls hur jag ska görs. Har bett peavey om ett schema. Banditschemat stämmer inte riktigt.
Det är visst isolering mellan effekt transistorerna och kylflänsen! Titta ordentligt ser du! Tunna isolering skivor mellan.

Det verkar för att vara kortis i sluttrissorna. I alla fall så som du beskriver! Om du nu ska byta så var noga med att se till att isoleringen mellan följer med annars blir det kortslutning mellan trissorna och kylaren och då går dom sönder igen! Ohm mät så det blir rätt efter att du skruvat dit dom.

Kontrollera alla större kondingar om du inte gjort det redan! Kolla lödningar på kortet om det kan vara överslag någonstans.

Ok. Jag gör så. Tack så mycket så länge.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av PeterH »

PS. läs gärna reglerna som säger att man inte ska citera föregående inlägg, det behövs lixom inte dårå... :vissla:
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Ja justd. Sorry.
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Mycket riktigt. Det va isolering emellan effekttransistorerna oc kylflänsen. Såg inte först men där fanns dom.

Jag bytte effekttransistorerna utan resultat. Blir varm och låg volym. Eller jo. Jag har inte 50vdc på högtalaren längre. Hm.
Sedan vågade inte lira tills klixon löst ut.

Jag får mäta upp drivtransistorerna igen och ev byta dom också.

Knepigt med elektronik när man hållit på med det. Tur att ni finns.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av opampen »

Där ser man! Du får mäta på drivstegen och sen kan ju det bero på andra saker. Ha du tittat om det är någon lödning på kretskortet som kanske har orsakat överslag? Kondingarna osv...
CHEMASKBG
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 december 2013, 08:26:17

Re: Gitarrförstärkare med troligt trasigt slutsteg.

Inlägg av CHEMASKBG »

Ja där ser man. Hehe.

Jag har lött bort drivtransistorerna och diodtestat dom. Dom är ok. Lödde tillbaka och gick över kretskortet så gått jag kunde. Till o med läsglasögon på mej. :) Jag kan inte se någonstans där det är lustigt.
Satte igång förstärkaren, kopplade in gitarren, provade lite o i vanlig ordning va det låg volym (högsta på vreden) Lät förstärkaren och gitarren stå o gno sej en stund... Smack. Då gick överhettning relät igen.
Tog genast bort lådan för kretskortet och kände lite överallt. Dynghett vid driv effekt transistorerna och vid resistorerna närmast. Kunde dock inte känna någon vidare värme någon annanstans.
Har mailat peavey lite dramatiskt och bett om hjälp men inget svar än.

Jag kan ju lämna in den. Case solved. Möjligtvis, men jag är så sugen på att lösa det själv plus att en beg förstärkare kostar lika mycket som en reparerad. En rep kanske är bättre?
Finns ingen I Kalmar län här som pallar?

Edit: Har inga 50volt på högtalaren längre iaf.
Skriv svar