Synpunkter på kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Tack för synpunkterna börjar få upp tänket nu med så få och korta ledare på gjordplanssidan som möjligt ska lägga lite tid på det.
U3 är en 5V regulator! LM2596SX-5.0.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av TomasL »

Finns fortfarande jätte mycket att göra, jag placerar ut komponenterna så rast-nets blir så raka som möjligt initialt, låser som sagt komponenter som måste sitta på specifika platser.
Placerar sedan de största komponenterna, sedan de övriga, placerar dem så att ledarna blir så korta som möjligt, och så lite vinklar som möjligt på ledarna, brukar ta lika lång tid att placera komponenterna som att routa kortet.
På 2-lagerskort undviker jag att routa på bottenlagret. avkopplingskondingar skall sitta så nära pinnen som möjligt och helst bara en fan-out till jord, undvik vior i paddar.
Du kan naturligtvis routa ledare mellan paddarna, även på smd-komponenter
Du kan ju kika på detta kort, så kan du se lite vad jag gör.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... y&start=45
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Hedis »

Sen en sak som är bra att tänka på i dom fall man sedan ska skriva kod till tex. en mikrokontroller är att man kanske kan flytta om pinnar i schemat allt eftersom man ser att det kan underlätta routingen. Vissa saker går ju givetvis inte flytta, men generella I/O mm bruakar sällan vara ett problem.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Jag har suttit o försökt reducera ledare på jordplanssidan nu kommer jag o skicka iväg för att få kort gjorda.
Får se hur det funkar.
Rev 2.0 får jag lägga ner mer tid på att placera komponenter och flytta utgångar för att få det bättre.
Ju mer man håller på desto mer förstår man hur man ska göra.
Detta är mitt första försök att rita kort så det får duga så länge måste ha ihop det för att börja testa lådan.
Tack alla som engagerar er det hjälper mycket att få upp ”tänket”.
Bilder kommer på sista försöket inna det skickas.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Swech »

Om det inte är jättehemligt så posta gärna även schemat.
Kan ju finnas fallgropar även där

Swech
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

Hoppas att du gjort markanta förbättringar runt switchregulatorn U3.
Som det ser ut i sista bilden du postade, så skulle jag direkt avråda ifrån den. Nu är det förvisso en gammal stadig, okänslig regulator i fråga så mycket möjligt att den kan fungera, men där finns så väldigt mycket att förbättra.
Switchregulatorer bör hanteras varsamt när man ritar en layout.. Dels för funktion och dels för EMC. Har sett regulatorer som rent av inte fungerat annat än på väldigt låg last, med bättre layout än så här. Då var det förvisso en med klart högre switchfrekvens och verkningsgrad, men ändå.

C14 ska sitta så nära U3 som möjligt (dvs anslutningarna, vrider du den 90° är den mer ok, flytta bort D6 och sätt C14 närmst).
D7 bör sitta mitt emellan U3 och L1, som båda bör sitta så nära U3 som möjligt.
C14 bör sitta så nära anslutningen på L1 som möjligt.

Både C1, C14 och D6 bör ha så god anslutning som möjligt till jordplanet, gärna ett par vior (eller en större), direkt till jordplanet med så kort ledare som möjligt.


Detta är varför ett schema hade varit bra från början, så det framkommit att det där är en switchregulator.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Här kommer lite mer bilder med bla schema.
Det är kanske inte det bästa men bara man kan få testat lite så får nästa rev vara bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av limpan4all »

D1 till D4 saknar anslutning till katoden.
Vad fyller D5 för funktion? Jag kan inte komma på någon alls, om den hade haft anoden mot +3V3 så hade jag förstått men nu?
Ansträng dig verkligen hårt för att låta U3, D7, L1, C1 samt anslutningen på D7 till U3 pin 3 och 6 ha så korta och GROVA ledningsbanor som möjligt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Swech »

lysdioderna är bak o fram, allihop
swech
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Ha såg det nu med det första man blir blind på är ögonen
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Klas-Kenny »

limpan4all skrev: Vad fyller D5 för funktion? Jag kan inte komma på någon alls, om den hade haft anoden mot +3V3 så hade jag förstått men nu?
Transientskydd.
Ska konstruktionen användas i någon fordonsmiljö är det inte helt dumt..

Hade dock personligen slängt på ännu mer skydd på just matningsspänningen, men detta fungerar säkert ett tag i alla fall.
Är väl trots allt ett hobbyprojekt och ingen seriös produkt.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Ja ska använda i en bil och det är ett hobby projekt för enskilt bruk
Dioden d5 är som jag förstått ett transient skydd
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av Hedis »

Det såg inte ut som att 3,3v matningen var så hårt belastad, kan du inte leva på den 3,3v du kan knycka ifrån Teensy´n?
Då slipper du en separat 3,3v reg.
ktm_micke
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av ktm_micke »

Tänkte berätta lite hur projektet fortlöper.
Har fått styrningen o funka nu kan vi lägga i och ur alla växlar och styra kopplingarna.
Fick sätta dit flyback dioder för spolarna.
I helgen åker lådan i bilen så förhoppnings vis kan vi testa lite på riktigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Synpunkter på kretskort

Inlägg av PeterH »

Kul att det går framåt och att du delar med dig :tumupp:
Skriv svar