Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av Henry »

Den kan tex testa nåt relä för att säkerställa funktion och sådant.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av mrfrenzy »

Kan vara en elektrolyt som laddas upp med.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

mrfrenzy har rätt, det satt en 220uF elektrolyt över 12v ingången, vi provade att byta ut den mot en 22uF, men problemet kvarstod, provade då att ta bort den helt och då fungerade det med 8 detektorer samtidigt.

Nu är frågan, kommer detta att påverka detektorn negativt eller behövs inte kondensatorn om man har en bra 12V matning?

Testkör alla 8 detektorer just nu, utan problem. Frågan är när jag ska våga lita på lösningen och göra om alla 60 detektorer? :)
Senast redigerad av SueCia 12 februari 2020, 08:24:17, redigerad totalt 1 gång.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

Glycol79 skrev:Vad är det för system du ansluter detektorerna till?
Jag har stött på de där detektorerna många gånger men aldrig haft problem. De gånger jag har fått problem vid konverteringar, dvs byte av centralutrustning har varit när man ute i anläggningen har gjort konstiga kopplingar. Typ matat spänning från två håll på samma slinga. Eller att man tex använt vit/blå som + och blå som minus i alla detektorer utom en där man gjort tvärt om. Då drar den ofta ner 12v på noden och alla andra slutar fungera.

Att använda hemmapulade lösningar är inte godkänt, allt som inte är godkänt måste tas upp som avvikelse i anläggarintyget. Sen är det frågan om kunden godkänner det.

inga konstiga kopplingar i denna anläggning. Det visar sig vara elektrolytkondensatorn över 12V ingången som sänker systemet under start.

Hempulade lösningar är såklart inte optimalt men nu är inte anläggarintyg aktuellt och det är jag som är kund, och installatör.

MVH //
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av Mindmapper »

Nog skulle jag vilja ha en liten ellyt på ingången till dekaren.
Om 22 uF inte gick, prova med 10 uF. Även om den är liten hjälper den till att ta bort kortvariga spikar.
För att testa om du kan ha 10 uF på varje dekare. Ta 2 av de 220uF som du kopplat loss och koppla i serie. Då har du 110uF, lite drygt vad 10 uF på varje dekare skulle ge. Sätt in dessa någonstans i matningen till dekarna och se om du får igång det. Annars seriekoppla 3st 220uF och prova. När du har fått fram ett värde som inte sänker matningen så beställer du kondingar och monterar in på varje dekare.

12V matningsdonen låter inte så värst lämpade för uppgiften. Jag skulle skaffa något bättre att ha i reserv den dagen något av dom går ner.
Skriv svar