Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

Hej!
Har räknat på, och bytt ut ett säkerhetssystem, anläggningen har 60ir detektorer som vi tänkt behålla. De är specade att dra 10mA, jag mäter dock upp dom till 20mA åtminstone i uppstartsfasen. 12V utgången kan leverera 12V 500mA och jag ska köra 7 detektorer.

IR detektorn jag använder mig av är EV1012. Nu visar det sig att 12V utgången från kretskortet dör så fort jag lägger in fyra detektorer eller fler, kör jag 3 så mäter jag upp 60mA.

Ringde tillverkaren av säkerhetssystemet och tydligen ska det vara problem med just den detektorn och deras system (Det var t.o.m dom som sade "Är det EV1012" detektorer du använder dig av?

Hur som helst, jag måste lösa problemet och lösningen får inte vara att byta alla detektorer då det blir svindyrt.

Kretskortet matas med 24VDC och har sedan en 1.5A avsäkrad utgång för 24V till t.ex elslutbleck. Nu till min fråga, vad för typ av regulator kan jag använda mig av om jag vill omvandla 24VDC till 12VDC och kanske 0.5A? Måste man ha kylfläns på den då tro?

MVH //
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

Skulle denna fungera? https://www.elfa.se/sv/ldo-voltage-regu ... PEQAvD_BwE

Måste den isåfall ha kylfläns?
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av svenne1985 »

https://pchbutik.se/volt-dc-dc/226-just ... m2596.html en sådan skulle troligen fungera bra. Mindre förluster men kanske eventuellt stör runtomkring... Vi får invänta svar av andra

Har en begagnad kan skicka mot frakt om så önskas... Om du vill prova

Ja en LDO fungerar med, kanske behöver en mindre kylfläns med 500mA och 12 V skillnad
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja en LDO fungerar med, kanske behöver en mindre kylfläns med 500mA och 12 V skillnad
Snarare en ganska hyfsad kylfläns, som ska kunna kyla bort 6W.

Finns många färdiga, kapslade DC/dc-omvandlare som borde vara klart mer lämpligt än ett löst litet kretskort (utan CE-märkning), som är väldigt mycket mera lämpligt för en industriell (låter det som) applikation.

Hittade tex. Alfatronix PV3S, kostar typ 300:- och lär göra jobbet.
Borde väl även fungera med en omvandlare direkt från 220V om det finns tillgängligt, så kan du välja hur kraftig som helst. Lär kosta ungefär samma.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av svenne1985 »

Så kör på med en LDO med större fläns då så är det löst.
Electrokit har nog säkert både LDO och större fläns i lager
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av prototypen »

Den från ELFA är INGEN LDO, det är en vanlig simpel 7812.
Nu behövs det inte vara en LDO om man har 24 volt in.

Men hälften av elenergin blir värme.
Kan man inte ha ett eget nätaggregat för 12 volten? Meanwell har många modeller.

Protte
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av svenne1985 »

Räcker väl egentligen använda en vanlig transformator väggvårta? Eller switchad med för den delen.... Borde inte vara så avancerat att hitta ? De brukar ju ge runt en Ampere
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

prototypen skrev:Den från ELFA är INGEN LDO, det är en vanlig simpel 7812.
Nu behövs det inte vara en LDO om man har 24 volt in.

Men hälften av elenergin blir värme.
Kan man inte ha ett eget nätaggregat för 12 volten? Meanwell har många modeller.

Protte
Eget nätagg går inte, det är 9st noder som ska kopplas och dessa matas av batteribackupade 24volts nätagg, eftersom IR deckarna är specade till 10mA så tror jag att dom i normalt driftläge kommer dra som max 80mA (max 8 zoner per nod) men att startströmmen verkar vara högre av ngn anledning.

Jag vill helst att det går att lösa med en sån där regulator jag länkade då den går att placera innuti noden, det är ju ändå viktigt att det är sabotageskyddat. En absolut nödlösning är att sätta en pryl utanför noden, men eget nätagg är inte aktuellt som sagt.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av Mindmapper »

Varför ska man hålla på och tjafsa med säkerhetssystem. Köp en färdig 24/12V omvandlare som klarar 20mA /dekare. Problem solved. Att hålla på och konstruera eget när det gäller säkerhetssystem tycker jag är amatörmässigt. Vilken standard ska du uppnå?
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

Mindmapper skrev:Varför ska man hålla på och tjafsa med säkerhetssystem. Köp en färdig 24/12V omvandlare som klarar 20mA /dekare. Problem solved. Att hålla på och konstruera eget när det gäller säkerhetssystem tycker jag är amatörmässigt. Vilken standard ska du uppnå?
Därför att jag vill hålla strömförsörjningen innuti noden så att den ligger inom den sabotageskyddade barriären.

Jag är inte så jävla duktig på elektronik men om jag sätter en sån där regulator med en kylfläns på så ser jag inte att det skulle sänka säkerheten i anläggningen. Går sen sönder så kommer IRdeckarna tappa strömförsörjningen och då larmar dom allihop, hellre det än att dom blir verkanslösa alltså.

Värmeutvecklingen i regulatorn borde bli cirka 12*0,08 = 0.96 watt, eller räknar jag helt uppåt väggarna?

Räknar då med 80mA last och 12v som ska brännas av i regulatorn.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av SueCia »

För att förtydliga. Noderna sitter utspridda i fastigheten med en buskabel emellan dem, alltså vilken lösning jag än väljer måste den repeteras i samtliga noder
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av mrfrenzy »

Du har alltså 9st undercentraler ("noder") som matas med 24V.
I varje undercentral sitter ett kretskort med 12V regulator som ger max 500mA och inte klarar någon startström.
12V-utgången ska mata 7st rörelsedetektorer.

Om du ska sätta en spänningsregulator inuti undercentralen skulle jag nog välja en linjär exempelvis en sånhär: https://www.electrokit.com/produkt/stab ... 5v-12v-1a/ (kolla spänningstålighet på kondensatorn) eller https://www.electrokit.com/produkt/span ... sal-ek023/

En annan lösning kanske kan vara att ta 2st reläaer:
Vid tillslag av systemet ges spänning till relä1 och 2st PIR.
Relä1 ger spänning till relä2 och 2st PIR
Relä 2 ger spänning till 3st PIR.

Då sprider du ut startströmmen lite grann (det går att fördröja reläerna också om det behövs).
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av JohnGalt »

SueCia skrev:
Mindmapper skrev:Varför ska man hålla på och tjafsa med säkerhetssystem. Köp en färdig 24/12V omvandlare som klarar 20mA /dekare. Problem solved. Att hålla på och konstruera eget när det gäller säkerhetssystem tycker jag är amatörmässigt. Vilken standard ska du uppnå?
Därför att jag vill hålla strömförsörjningen innuti noden så att den ligger inom den sabotageskyddade barriären.

Jag är inte så jävla duktig på elektronik men om jag sätter en sån där regulator med en kylfläns på så ser jag inte att det skulle sänka säkerheten i anläggningen. Går sen sönder så kommer IRdeckarna tappa strömförsörjningen och då larmar dom allihop, hellre det än att dom blir verkanslösa alltså.

Värmeutvecklingen i regulatorn borde bli cirka 12*0,08 = 0.96 watt, eller räknar jag helt uppåt väggarna?

Räknar då med 80mA last och 12v som ska brännas av i regulatorn.
Kom ihåg kondensatorerna om du kör på den lösningen (se fig 4 i databladet Elfa länkar till). Nämner det eftersom du skriver att du "inte är så jävla duktig på elektronik".
Den lösningen blir nog bra.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av Glycol79 »

Vad är det för system du ansluter detektorerna till?
Jag har stött på de där detektorerna många gånger men aldrig haft problem. De gånger jag har fått problem vid konverteringar, dvs byte av centralutrustning har varit när man ute i anläggningen har gjort konstiga kopplingar. Typ matat spänning från två håll på samma slinga. Eller att man tex använt vit/blå som + och blå som minus i alla detektorer utom en där man gjort tvärt om. Då drar den ofta ner 12v på noden och alla andra slutar fungera.

Att använda hemmapulade lösningar är inte godkänt, allt som inte är godkänt måste tas upp som avvikelse i anläggarintyget. Sen är det frågan om kunden godkänner det.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Problem på jobbet... 12V som inte fungerar...

Inlägg av Mindmapper »

mrfrenzy skrev:Du har alltså 9st undercentraler ("noder") som matas med 24V.
I varje undercentral sitter ett kretskort med 12V regulator som ger max 500mA och inte klarar någon startström.
12V-utgången ska mata 7st rörelsedetektorer.

Om du ska sätta en spänningsregulator inuti undercentralen skulle jag nog välja en linjär exempelvis en sånhär: https://www.electrokit.com/produkt/stab ... 5v-12v-1a/ (kolla spänningstålighet på kondensatorn) eller https://www.electrokit.com/produkt/span ... sal-ek023/

En annan lösning kanske kan vara att ta 2st reläaer:
Vid tillslag av systemet ges spänning till relä1 och 2st PIR.
Relä1 ger spänning till relä2 och 2st PIR
Relä 2 ger spänning till 3st PIR.

Då sprider du ut startströmmen lite grann (det går att fördröja reläerna också om det behövs).
Tycker det verkar skumt. Om det idag sitter 12V 500mA supply som inte kan leverera ström till 7st dekare som ska dra 10mA enligt tillverkarna. måste vara en stor startström från dessa för att sänka psu. Alternativt en riktigt risig psu.

Vad sitter egentligen i en dekare som gör att den ska dra så stor startström?
Skriv svar