Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av helmut »

Behöver lite komponenter och funderade på att förhands beställa och sedan hämta komponenterna i ELFA butiken. Tänkte betala när jag besöker butiken. Men det verkar som om enda alternativet verkar vara att man lägger in beställningen och samtidigt matar in kortnummer. Är inte så förtjust i att lägga in mitt kortnummer i företags hemsnickrade datorsystem som sparar mina kortuppgifter för tid och evighet.
Är enda alternativet för min del att jag besöker butiken och sedan slänger fram min inköpslista med ca 20 poster och ca 700 komponenter?
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av hummel »

Som privatköpare är det så. Jag har aldrig upplevt något problem att köpa från Elfa eller något annat företag genom att uppge mitt kortnummer via deras webbshop..
Åker du till butiken är risken stor att inte alla produkter finns på lager och då får du åka hem och vänta några dagar innan du gör ett nytt besök i butiken och hämtar prylarna.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av swesysmgr »

Har de slutat med Paypal?

Att ta betalt i förväg är (tyvärr) inte så konstigt när man säljer till privatpersoner, det är ett sätt att undvika stollar som stillar sin köpkåthet genom att beställa en massa saker de aldrig hämtar ut. Elektroniksektorns motsvarighet till "serial returners" hos e-handlare av kläder och skor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av TomasL »

företags hemsnickrade datorsystem som sparar mina kortuppgifter för tid och evighet
Nja, hemmasnickrat är det garanterat inte, gissar att en stor del av offentliga sektorn världen över, samt en stor del av världens börsnoterade företag använder samma system.
Det system som ELFA använder har i dag den största marknadsandelen av ERP-system, så nej, hemmasnickrat är det inte.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av swesysmgr »

Elfa Paypal.PNG
PayPal är lösningen om man inte vill drälla med sitt kreditkortsnummer men jag håller med Tomas L, Elfa är ett relativt stort företag och en pålitlig motpart, inte någon skrubbfirma där alla kreditkorts- och kunduppgifter övertas av den som köper ägarens laptop på konkursauktionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av Mr Andersson »

Varför måste stort betyda säkert?
Det var ju inte så jättelänge sedan som Sony läckte några miljoner kreditkort.
Det är nog snarare så att stort företag = stor måltavla.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av Hobbyisten »

helmut skrev:Behöver lite komponenter och funderade på att förhands beställa och sedan hämta komponenterna i ELFA butiken. Tänkte betala när jag besöker butiken. Men det verkar som om enda alternativet verkar vara att man lägger in beställningen och samtidigt matar in kortnummer. Är inte så förtjust i att lägga in mitt kortnummer i företags hemsnickrade datorsystem som sparar mina kortuppgifter för tid och evighet.
Är enda alternativet för min del att jag besöker butiken och sedan slänger fram min inköpslista med ca 20 poster och ca 700 komponenter?
Jag har t.o.m låtit foodora (tidigare onlinepizza) här i sthlm spara mina kortuppgifter, ryktet om oschyssta aktörer sprider sig som en löpeld, så det tror jag inte du behöver vara rädd för. Bästa försäkringen är att ALDRIG ha mycket pengar på kontot kortet är kopplat till.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av helmut »

Jag har spärrat mitt kort mot internet betalningar efter att jag kom på att flera företag sparar mina kontokortsuppgifter. Jag vill inte ha mina kontokortsuppgifter där jag inte har någon som koll på vem som kan plocka ut uppgifterna.
Jag är medlem i Fotografiska museet och fick ett meddelande om att nästa års medlemsavgift dras automatisk från mitt konto. Tidigare sa jag till i kassan att jag ville förlänga mitt medlemskap och drog kortet i läsaren och fick ut ett nytt medlemskort. Sist jag skulle förlänga mitt medlemskap langade dom fram en läsplatta där jag skulle knappa in personuppgifter och mitt kortnummer plus kontroll siffrorna.
Besökte ELFA för någon dag sedan och visst stämmer det. Av tolv poster var det bara 25 ic hållare som fanns i butiken. Vet inte orsaken till att man har en butik och en annan lokal i Kista där man tydligen har sitt lager. Tidigare var butiken mindre men det man ville ha fanns i butiken. Eftersom jag bor i Västerås har jag köpt mina komponenter hos Mikrokitt som hade de flesta komponenterna i lager. Dessvärre har den butiken lagt ner sin verksamhet och en av killarna i butiken tog över verksamheten och riktar bara in sig på företag.
Ps. För en massa år sedan köpte jag små plastlådor på Clas Ohlsson lådorna hade måtten 2 x 2 x 7 cm. dessvärre har dom inte kvar dessa genomskinliga lådorna med lock. Någon som vet var jag kan hitta liknande lådor som passar perfekt för 100 metallfilms motstånd. Brukar alltid köpa 10 till 100 gånger så många komponenter som jag behöver så förutom 300 plastlådor har jag massor med plastpåsar med komponenter som jag skulle vilja förvara i små plastlådor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av Glenn »

Inte ens elfas centrallager i sverige (järfälla ?) har ju speciellt mycket på lager, nästan allt skickas från europa.

Det var annat förr som sagt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev:Har de slutat med Paypal?
Har de slutat med kontanthantering säger jag.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av hummel »

Glenn skrev:Inte ens elfas centrallager i sverige (järfälla ?) har ju speciellt mycket på lager, nästan allt skickas från europa.

Det var annat förr som sagt.
Dom har inget lager i Järfälla eller Sverige.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Måste man betala i förskott. ELFAbutiken

Inlägg av Glenn »

Nä, jag har nåt svagt minne av att det kanske försvann för några år sen, men förr så..
Skriv svar