Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av graan »

Hej
Har byggt en PID regulator till min espressomaskin. Jag får fula störningar från membranpumpen på 5V som ibland påverkar reglersystemet. Tittar man med oscilloskop så är det skurar av olika frekvenser vid till och frånslag av pumpen. Har försökt att filtrera bort dessa med ett nätfilter och ett egenkonstruerat filter med MOV och kondensatorer etc på 220V. Men får inte bort störningarna. Har även testat med kondensator på +5V.
Har inte någon vidare kunskap inom detta område så undrar om någon har tips hur man får bort spikarna från pumpen. Pumpen heter ULKA Model E Typ EP5 220V 48W.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av JohnGalt »

Är det mekaniskt relä som styr pumpen?
Jag skulle misstänka relät snarare än pumpen.
Kanske avstöra direkt på reläts pinnar eller byta till nytt relä eller till ett solid-state relä, så ska det väl bli tyst?
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av Hedning »

Det sitter en (inbyggd) diod i serie med spolen (som går på halvvågslikriktad AC).
Har du tagit hänsyn till det i ditt bygge?
(och det är en kolvpump, inget membran)
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av graan »

Inget relä emellan utan 220V direkt

Och 220V-230V Ulka EP5 Vibratory Vibration Pump, GAGGIA, Rancilio Silvia, e.t.a. Ingen kolvpump...

Hedning :OK är du säker på att det sitter en diod i pumpen?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av Borre »

Vad är det för PID och hur matas den?

Jag har en Ranciclio Silva med samma pump och matar en microprocessor med en enkel USB-laddare och har inga störningar när pumpen slår på och av.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av graan »

Är en PID jag byggt med Arduino. Matas med ett Omron 5V PSU. 220V in 5V reglerat ut.
Kan inte säga att pumpen stör mycket men sedan jag la till en TFT display så ser jag ibland att jag får störningar . Dessutom så kan jag styra systemet från ett datorprogram via USB till Arduinon och när jag slog av/på pumpen slogs kommunikationen ut till datorn.

Tittar jag på 5V så är det spikar på ca max 10V.

Borde väl gå att på något sätt filtrera bort detta.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av Hedning »

Jag sitter med en ULKA modell E typ EX5 i handen. Samma hand har plockat ner
den i molekyler vid renovering och där finns inga membran. Var har du fått det
ifrån? Bokstäverna efter "E" finns i en massa varianter men skiljer bara i detaljer.
(jag har specifikationerna på samtliga modeller)

Undrar varför det finns en diodsymbol vid en av anslutningarna?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av Icecap »

* Är pumpen kopplat direkt till 230V (från ett uttag) eller finns det någon styrning med i bilden?
* Hur går GND? Med störningar på 10V peak borde du antingen ha mätt fel ställe eller ha en ganska snirklad GND.
* Går ledningarna (230V kontra lågspänning) i samma "bunt" eller är de separerat?
* Är det dragit ut VDD & GND från µC-delen? Hur är de i så fall dragna och vad driver de?

Att det finns störningar när pumpen kör betyder inte att störningarna 100% stammar ifrån pumpen.
Det är alltid bättre att dämpa störningarna vid källan än senare i kedjan.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av graan »

* Är pumpen kopplat direkt till 230V (från ett uttag) eller finns det någon styrning med i bilden? En elektromekanisk switch styr pumpen
* Hur går GND? Med störningar på 10V peak borde du antingen ha mätt fel ställe eller ha en ganska snirklad GND.Störningar slår igenom PS. PS matas med 220V och de störningar som går in i PS syns på 5V
* Går ledningarna (230V kontra lågspänning) i samma "bunt" eller är de separerat? Det får jag kolla lite närmre på. Går i alla fall inte i samma bunt.
* Är det dragit ut VDD & GND från µC-delen? Hur är de i så fall dragna och vad driver de? Arduinokortet driver ett andra Arduinokort med TFT skärm

Att det finns störningar när pumpen kör betyder inte att störningarna 100% stammar ifrån pumpen.
Det är alltid bättre att dämpa störningarna vid källan än senare i kedjan.Jag skulle säga att störningarna kommer från pumpen. Det är alltså inga störningar när pumpen går utan när man slår på resp. av den
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av xxargs »

pumpen är förmodligen en elektromagnet och bryter man inte vid ström-nollgenomgången (som kan skilja i tid mot spännings-noll genomgång) så blir det induktionsknäppar, överslag i brytare medans de öppna sig och det blir spikstörning.
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av graan »

xxargs: Ja det verkar rimligt. Tittar jag på osc kurvan är det mycket skräp vid till och frånslag. Så kanske ett halvledarrelä kan hjälpa , som bryter vid nollgenomgång.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av metric »

Som någon påpekade så brukar det sitta en diod i serie med pumpen.
Den i sig kan ju störa så en snubber kondensator över den eventuella dioden kanske också hjälper.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av prototypen »

Om det sitter en diod i serie så är det väl ingen ”motor” utan det är väl en solenoid som slår 50 ggr per sekund. Det blir ju likström och det är ju lite besvärligt att bryta men det är ju samtidigt halvvåg så ljusbågen borde brytas.

Ett RC nät över ”pumpen” borde äta upp en hel del ringningar vid till och frånslag.

Protte
graan
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 februari 2011, 13:56:31
Ort: Jönköping

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av graan »

prototypen: Verkar vara RC nät över pumpen som är det som gäller. Har googlat på RC Snubber som används för att få bort störningar över elektromagneter. Så frågan är hur man dimensionerar detta RC nät? Är beroende av strömmen genom pumpen frekvensen och induktansen. Kanske inte så kritiskt. Får prova mig fram.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Störningar från 220V 48W membranpump till espressomaskin

Inlägg av prototypen »

De som finns färdiga bruka vara 0,1 uF + 100 ohm

Protte
Skriv svar