Skruvdragare går bara på full fart.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Skruvdragare går bara på full fart.

Inlägg av SueCia »

Har en skruvdragare som endast går på full fart, det vill säga den startar inte förrän knappen nästan är helt intryckt.

Skulle det kunna vara en trasig potentiometer? Isåfall, kan det vara en standardkomponent eller tror ni det är onöjligt att få tag i en ny?

Det är en hitachi 18volt med ”slag”, gick lös på 7000 så det kan vara värt att lägga lite tid på att laga den. Cirka 5 år gammal.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skruvdragare går bara på full fart.

Inlägg av svanted »

det är mest troligt transistorn som pajjat, det sitter en typ hexfet som PWM hackare, de kan pajja om man kör tungt på låga varv...
den sitteri själva knappen, jag har bytt på en makita en gång...
men hela knappmodulen finns oftast att köpa.
SueCia
Inlägg: 166
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Skruvdragare går bara på full fart.

Inlägg av SueCia »

Du hade rätt, tog fram den nu och den är i stort sett klyvd på mitten (märkligt då jag använde den hela helgen och har inte tappat den på över ett år). Det tråkiga var att lödöarna inte satt fast på kretskortet längre heller så att bara byta den blir för krångligt för mig iallafall.

En ny knapp går lös på 450 med frakt, så det blir nog det :)

MVH //
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Skruvdragare går bara på full fart.

Inlägg av Micke_71 »

För länge sedan (25år sedan) så hade vissa skruvdragare (Bosch tror jag) en liten egenskap att om man glömde dom över natten i bilen på vintern så fick de just det felet. De frös helt enkelt sönder i elektroniken. Hur det går till eller om det egentligen handlade om kondens som skapade någon kortis så det pajade törs jag inte spekulera i.

Vi hade ett helt gäng skruvdragare som varit glömda i bilen på vintern o bara gick på fullgas sen.
Skriv svar