Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av Albireo »

Hej!
Bakgrund!
Har en elektrisk snöspade (men annat märke - COCRAFT). Funktionen liknar den första modellen i denna film .: Elektriska snöslungor)
Tyvärr så har spaden tystnat. (och går inte att köpa mer...)
Sökte och hittade två fastlödda 40A säkringar, som brunnit (en i batteriet och en i regulatorn)
Trots byte av dessa säkringar, snurrar inte motorn. (Batteriet började dock ladda)
Min tanke är att regulatorn har gett upp (eller kanske motorn)
Full enhet - mini.jpg
Slungan innehåller främst 3 delar .:
  1. Motor - 3-fas BLDC (Borstlös likströmsmotor) eller liknande - storlek?
  2. Regulator ?
  3. Batteri - Litium 36V 2,5A med tre kontakter + / - / C
1) Vad vet jag om motorn. Nästan inget!
- Det går tre "grova" kablar till motorn (Grön / Lila / Gul) Jag gissar på 4mm² (men kan vara 2,5mm² eller 6mm² (beroende på kabelhöljets tjocklek)
- Inga "tunna" kablar - dvs. förmodligen ingen återkoppling från givare, som tempgivare / hallgivare mm.
- Enda märkningen på motorn är .: 36BL.53.450.001 från 20160706
Motor Snöslunga - mini.jpg
2) Vad vet jag om styrenheten. Nästan inget!
- Den heter .: LERA R3 Motorcontrol JHS10 HLR01-R3-300-100-02
Hittade en länk med "samma" batteri och styrenhet som till min snöslunga, men till en motorsåg.
Beyond Unboxing: The Harbor Freight Brushless & Lithium Extravaganza – 40V Lynxx Chainsaw
Det som sticker ut är att det står 40V (och inte 36V som på min) - Dock ger mitt batteri 40V fulladdat.
Styrenhet märkning - Snöslunga.jpg
- Styrenheten har en 40A flatsäkring.
Regulator - mini.jpg
3) Vad vet jag om batteriet. Lite mer
Batteri - mini.jpg
- Det som är intressant är att BILTEMA har samma märkning på batteriet R3-360-AH-U-02 (enligt bruksanvisningen) .: Batteripaket BP 36 (men är några mm större så det passar varken i laddare eller slunga..)
- Full laddat batteri har 40volt (skulle önska ett extra batteri om slungan börjar fungera... )
____________________________________________------------------------------------

Frågor / Önskemål / Funderingar!
Finns det något sätt att få mer information om motorn?
Finns det "universella" styrenheter att köpa? var? (för test eller permanent installation)
Hur "trimmas" den in mot motor / batteri?

Måste man "börja om" och bygga något själv?
Byta motor mot en med känd specifikation?
....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av malman »

Vad gäller motorn, så kan man mäta mellan de tre ledarna... mäter de resistans likvärdigt åt alla håll är den troligen ok...

Mer troligt att drivdonet sagt upp sig...
Å vad det gäller drivdon...
Låter som du borde kolla efter en esc från radiohobby svängen... esc = electronic speed controller...
dvs drivdon för bldc... 36v blir ca 10celler i serie... sk 10s.
Å max ström 40A pga säkringarna...

Rc-hobby esc’er styrs normalt mha pwm signaler...

Titta på tex hobbyking.com, eller prata med någon lokal hobbyhandlare... eller ebay..
10s är ganska mycket... men 40A är peanuts i sammanhanget..

Tror du skall skaffa en esc samt en servotestare som kan generera pwm signalen åt dig. :)

Eller kanske en electric-skateboard controller.. dom verkar vara gjorda för 10s

Har inte en aning om denna är nåt att ha, men som ett första steg in att leta efter liknande... https://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-H ... oQ7gTXmy4w
Verkar enklare att hitta esc’er som tar 12s än 10s...

Fast sökte lite nu... om det är en cocraft så kanske classe har reservdelar till den... de skrev 5år garanti på någon av sidorna.. (Även om den nu utgått ur sortimentet)
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av Albireo »

malman skrev:Vad gäller motorn, så kan man mäta mellan de tre ledarna... mäter de resistans likvärdigt åt alla håll är den troligen ok...
Problemet är att jag inte har en så fin Ω-mätare (växlar mellan 0 & 1 ohm). - Impedansen blir dock en annan vid drift.
__________________ _____________________ __________________ _____________________
malman skrev:… esc = electronic speed controller...
dvs drivdon för bldc... 36v blir ca 10celler i serie... sk 10s.
Å max ström 40A pga säkringarna...
Tack (beteckningarna förklarar en hel del)
Ska man se en esc som ett "slutsteg"? (men alla verkar sakna kylfläns!)
Exemplet .: Waterproof High Voltage Speed Controller 80A HV Brushless ESC Support 5-12S
Verkar leverera ström till en 3-fas BLDC motor, Men behövs inte också en 3-fas pwm signal för att styra denna esc? (dvs. en servotestare för tre signaler?)
Du har rätt att 10s är ganska mycket i RC-sammanhang...
malman skrev:Rc-hobby esc’er styrs normalt mha pwm signaler...
Är det en nackdel? eller är annan typ av signal mer effektiv i sammanhanget och byggas upp på annat sätt?
Borde kanske påverkas av vilken typ av järnkärna/lindning som motorn består av? (kanske till sist är en Arduino bästa lösningen för att driva en esc?)
__________________ _____________________ __________________ _____________________
malman skrev:.. kanske en electric-skateboard controller..
Hur snabbt bör min motor snurra? (borde gå att räkna ut, genom att "titta" på motorn - men hur?)
Om motorn börja snurra för långsamt kommer strömmen att stiga (pga minskad impedans)
Det värsta scenariot inträffar om motorn stannar. (strömmen kommer att rusa...)
Slungan bör ha någon form av "soft start" (annars "hoppar" väl remmen)?
(sista gången jag körde slungan var det ca -10grader kallt ute. Snön var lätt och sprutade 5-10meter, men allt gick väl "trögre" och strömmen "passerade" max tillåtna värden.)
__________________ _____________________ __________________ _____________________
malman skrev:Fast sökte lite nu... om det är en cocraft så kanske classe har reservdelar till den... de skrev 5år garanti på någon av sidorna.. (Även om den nu utgått ur sortimentet)
Chattade med ClasOlsson och de svarade 2år.. (men gick ut till förrådet, och på originalkartongen står det faktiskt 5år - så jag ska kontakta dem igen.)

Nästa slunga ska jag nog fråga lite mer om funktion (överhettning- /överbelastningsskydd mm.) göra en del mätningar (kanske varvtal / kurvform mm. innan den går sönder).
För det är inte alls "proffs" grejer.. Skulle haft t.ex. en hallgivare i motorn som återkopplar varvtalet.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av Albireo »

Tack för Era tips och stöd.

Resultatet blev följande. (denna gång)

Eftersom det var en Cocraft "original" hade den 5års garanti.
Fick en direkt kontakt till CO i Insjön och fick prata med en mycket trevlig tekniker.
Han sa att det bara var att skicka in den...
Sagt och gjort och nu i början av veckan fick jag tillbaka den (direkt till min ort) - Med en helt ny motor och reglerenhet.

Kostnad "0kr"
Testade den idag med ca 5cm klabbsnö, och den går som ett sput :wink: (skulle bara haft ett batteri till...)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av arvidb »

Albireo skrev: Ska man se en esc som ett "slutsteg"? (men alla verkar sakna kylfläns!)
Exemplet .: Waterproof High Voltage Speed Controller 80A HV Brushless ESC Support 5-12S
Verkar leverera ström till en 3-fas BLDC motor, Men behövs inte också en 3-fas pwm signal för att styra denna esc? (dvs. en servotestare för tre signaler?)
ESC:ar har inbyggd generering av de tre signaler som behövs. (Enklare ESC:ar använder trapezoidala signaler - i princip +/0/- istället för pwm.)
Albireo skrev:
malman skrev:Rc-hobby esc’er styrs normalt mha pwm signaler...
Är det en nackdel? eller är annan typ av signal mer effektiv i sammanhanget och byggas upp på annat sätt?
Insignalen är alltså också en pwm-signal, där pådraget styrs av pulskvoten. Frekvensen på denna signal är som standard runt 50 Hz. Se t.ex. Wikipedia.

Sen finns det ytterligare en frekvens inblandad och det är kommuteringsfrekvensen, alltså frekvensen på trefassignalerna som genereras av ESC:en och som bestäms av motorvarvtalet.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av arvidb »

Albireo skrev:Finns det något sätt att få mer information om motorn?
Ja, du kan mäta upp motorkonstant och antalet poler med ett oscilloskop. Rotera motorn med känt varvtal (med t.ex. en borrmaskin) och mät genererad spänning och frekvens på en av lindningarna.

Edit: Nu har det ju redan löst sig på ett bra sätt, men information skadar väl aldrig. :D
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Motorstyrning till 3-fas borstlös DC motor (BLDC)

Inlägg av Albireo »

arvidb skrev:Ja, du kan mäta upp motorkonstant och antalet poler med ett oscilloskop. Rotera motorn med känt varvtal (med t.ex. en borrmaskin) och mät genererad spänning och frekvens på en av lindningarna.

.... information skadar väl aldrig
Ett intressant förslag. (Har kommit fram till att motorn bör / borde snurra runt 1400rpm)
Får ta nya tag när/om det blir aktuellt (har 3år kvar på garantin...)

Men detta tips gäller även andra "liknande" motorer.

Tack!
Skriv svar