Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dodder
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 januari 2020, 18:02:37

Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Dodder »

Hej!
Precis flyttat in i nya lgh (hyres). Fick lite snällt ha kvar diskmaskinen. 2 veckor in står den still och blinkar "30". Googlat upp manualen från finsk site, läser "översvämmningsskydd, ring kundservice". Men jag tänker ju att jag är lite händig och börjar skruva. Mycket riktigt massa vatten på bottenbrickan som lyft frigolitbiten. Idag testkörde jag den och vittade problemet.

Någon som har tips på egen lagning? Funkar limpistol? Vad är slangen/damasken gjord av?

Ny del kostar nästan 800 kr.
https://shop.electrolux.se/diskmaskiner ... b97601.jpg[/img]

.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tänkte först föreslå kylarslang från Biltema, men sen kom jag på att den inte är livsmedelsgodkänd, och oklart om den tål maskindiskmedel...
Det är nog en anledning till att en sådan del är dyr. Gäller att klura ut vilket material som är lämpligt.

Jag har haft liknande problem med Electroluxmaskiner, man byter en del sen spricker någon annan plast/gummidel som är snordyr. Bosch/Siemens verkar hålla mycket längre.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Palle500 »

Kanske skulle fungera att täta hålet i slangen med silikon och sedan linda flera varv med vulktejp runt slangen och återmontera den?
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Jolles »

nån form av silikon-damask kanske..? Tycker det ser ut som silikon, den som sitter där.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Jolles »

Haha här har du en vikbar kaffemugg i silikon annars, om den nu ska vara livsmedelsgodkänd :D

https://www.clasohlson.com/se/Vikbar-mu ... r318216001
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Danny »

E-lux har stora problem med sina slangar i diskmaskiner.
De löses helt enkelt upp.
mange74
Inlägg: 36
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av mange74 »

Jag hade samma fel på en ESF6220 (tror jag den heter). Prövade att laga med vulktejp, det gick inte bra. Beställde då nytt spolrör, eller stigarrör kanske det heter, från Electrolux. Maskinen var då ändå över 15 år gammal och detta var första felet, så jag klagar inte så mycket över dålig kvalitet. Kanske har det blivit sämre på senare år?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Glenn »

Kolla runt utomlands efter delen, när jag skulle ha en ugnstätning till min elecrolux-ugn var dne betydligt billigare i UK än i sverige direkt från electrolux, när jag fick den i brevlådan kunde jag plocka fram en förpackning tydligt märkt med "MADE IN SWEDEN".. fint att den blev billigare av att fraktas till UK och tillbaka..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33763
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Glenn »

Här till exempel:

https://www.ebay.com/itm/POZZETTO-LAVAS ... 3334820587

474:- inkl frakt från europa :)

Här ska electrolux själva ha £25 för den.. i UK..

https://shop.electrolux.co.uk/dishwashe ... 1527957128

Eller här från ebay UK

https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Aeg- ... 2358062900

£30 plus £25 i frakt.

45 euros här, oklart med frakt..

https://www.directrepair.eu/water-colle ... rolux.html

Det går inte att köpa gummislangen löst ? företaget ovan säljer ju tex dessa..

https://www.directrepair.eu/connection- ... rolux.html

Vet ej om den passar, men det verkar ju säljas lösa slangar iaf.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av maDa »

Exakt samma del gick på vår likande modell gick sönder.

Anledningen den gick sönder var för att pumpen hade lossnat från sina fästen och vilade på den där gummidelen. Efter ett tag så nötte den sönder och det börja läcka. Den delen verka vara en del av hela själva skålen i bottnen så det var helt för dyrt och komplicerat att byta så det blev ny maskin.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av janno »

Vi hade tidigare en Husqvarna med samma fel, tre gånger reparerades den på 6år (två ggr under garantin). Efter fjärde gången åkte den ut. Nu har vi skaffat en Cylinda och den går och går. Enligt reparatören var det de nya diskmaskinstabletterna som var för starka, de fräter hål på slangarna. Han rekommenderade att använda pulver.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Henry »

Glenn en teori: I Sverige är det några 100 mellanhänder som skall pilla och öka priset hela vägen fram till kund, i UK så hade de kanske köpt den direkt från Electrolux (inte alls omöjligt) och sedan säljer den direkt utan någon mellanhand eller ev högst fåtal och således billigare slutpris.

--

De löses helt enkelt upp.

Vem vet, kanske planerat..
Dodder
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 januari 2020, 18:02:37

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Dodder »

Hej igen. Ursäkta radiotystnaden. Tack alla för era input.

Tänkte visa min lösning: vanlig silikon och legostöd. Funkar det lilla jag testat (sköljprogram). Se bild. Bild

Dock upptäckte jag andra fel. Det började rinna mycket ifrån dörren (inga korgar, ingen disk i maskinen - antar att det inte märktes innan för att disken hindrade strålarna från att slå direkt mot). Antog tätningen i dörren. Hittade massor med kalk, skrapade loss. Läcker dock fortfarande. Lösningsförslag?

När jag skrapade kalk, skölkde jag bort med vatten, och det blev mer vatten i maskinen än vad den tänkt. När jag körde efteråt började det dessutom då att droppa ifrån delen inrigad i rosa. Ingen aning vart det kom ifrån Bild

Suck alltså. En gammal maskin är väl en gammal maskin tydligen (iaf om det är en elektrolux). Min geniala gratislagning räckte inte BildBildBildBild

.
Dodder
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 januari 2020, 18:02:37

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Dodder »

@mrfrenzy: Jag hittade en tråd på byggahus (tappat bort den dock) där de lagade med kylarslang till lastbil - funkade tydligen super!

@Palle500: det blev en sån lösning typ :)

@Jolles: Jag skaffade en sån :'D. Tänkte jag testar silikontuben först.

@Danny och @janno: Intressant att höra - ska nog leta cylinda, siemens eller bosch i framtiden då! (inte elektrolux, aeg (hade samma reservdelar, husqvarna)

@Glenn: Jag tänkte också på att beställa från utlandet. Men du hittade mycket bättre priser!

@maDa: I vår maskin tror jag den stod bara direkt på bottenbrickan - inget fäste alls - tror det är en av orsakerna till att delen gick sönder - Ditt inlägg fick mig in på lego-idén :D
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Diskmaskin Elektrolux ESF 66610 felkod 30

Inlägg av Palle500 »

Tack för utmärkt återkopplingen. Alltid kul att få veta hur gick det sen.
Skriv svar